Warmdraaien 12/2012
Met de verkiezingen in aantocht proberen alle politieke partijen zich weer opnieuw te profileren, maar met alle bezuinigingen, de crisis en de problemen met de Europa en de Euro lijkt er weinig ruimte voor de motorfiets in het grote geheel. Enerzijds zijn er natuurlijk veel belangrijkere zaken die momenteel aandacht vragen, anderzijds zijn er in de motorwereld blijkbaar te weinig stemmen te winnen voor de politici. Gevolg is dat voor de motorwereld belangrijke beslissingen in de tweede kamer zijn gedegradeerd tot zogenaamde ‘hamerstukken’. Zo is in zes jaar tijd onze wegenbelasting bijna verdubbeld, zonder dat er een haan naar heeft gekraaid. Demissionair minister Jan Kees de Jager scheepte de MAG onlangs zelfs nog af met een ongefundeerd en slecht antwoord, toen zij hem hier een schriftelijke vraag over stelden. En zo was ook de nieuwe rijbewijswetgeving die per 1 januari 2013 van kracht wordt slechts een ‘hamerstuk’ toen de tweede kamer daar in december 2011 over moest stemmen. De wet werd zonder enige discussie aangenomen. CDA-kamerlid Sander de Rouwe probeerde achteraf nog in te grijpen en vond dat er aanpassingen nodig waren, maar daar werd verder niets mee gedaan. Daarbij zou Nederland Nederland niet zijn als de nieuwe Europese rijbewijswet uitgerekend in ons land de strengste invulling krijgt van heel Europa: we moeten weer eens het braafste jongetje van de klas zijn.
Even de regels op een rij: momenteel zijn er nog twee rijbewijscategorieën: het ‘lichte’ en het ‘zware’ rijbewijs. Boven de 21 mag je meteen gaan lessen op een zware motor en als je slaagt voor het examen mag je ook meteen op een zware motor rijden. Onder de 21 jaar moet je lessen – en rijden – met een lichte motor met maximaal 25 kW. Na twee jaar wordt dat ‘lichte rijbewijs’ automatisch omgezet in het zware (onbeperkte) rijbewijs. Maar op 1 januari 2013 krijgen we drie motorcategorieën: A1 (max. 125 cc met max. 11 kW), A2 (max. 35 kW) en A (onbeperkt). Vanaf 24 jaar mag je nog steeds direct gaan lessen en rijden op een zware, onbeperkte motorfiets. Maar ben je 18 jaar dan zit je eerst twee jaar vast aan de lichte 125. Vervolgens stroom je niet automatisch door naar de A2, maar dien je eerst weer lessen te volgen op een 35 kW machine en ook weer opnieuw examen af te leggen op een A2-motor. En weer twee jaar later moet je opnieuw naar de rijschool voor lessen èn een rij-examen op een ‘onbeperkte’ motor. Kortom: mocht motorrijden je als jonge man of vrouw aanspreken, dan moet je dus straks drie keer afrijden om ‘onbeperkt’ te mogen rijden. Wachten tot je 24e lijkt dan gewoon veel slimmer en dat is dus precies wat onze overheid graag wil. Misschien heb je tegen die tijd immers wel heel andere interesses en hobby’s, zodat je helemaal niet meer gaat motorrijden en dat lijkt de ultieme doelstelling van onze regering. Want vreemd genoeg vindt die regering iedereen met 17 jaar verstandig genoeg om met een auto het verkeer in te duiken, terwijl je als motorrijder blijkbaar pas na je 24e voor vol wordt aangezien.
In vrijwel alle andere Europese landen begint deze Derde Europese Rijbewijsrichtlijn met 16 jaar. Na een rij-opleiding kun je dus op je 16e op een 125 stappen, om als je 18 bent over te stappen op een 35 kW-motor, en weer twee jaar later dus onbegrensd te mogen rijden. Bovendien mag je er als ervaren automobilist met een A1-motor op pad zonder apart examen, ook dat is in Nederland een utopie. Daarbij zetten de nieuwe regels Nederland in de motorsporten die een rijbewijs verlangen (denk aan enduro’s en rally’s) op achterstand, want in andere Europese landen kunnen jongeren twee jaar eerder aan deze sporten deelnemen; volgens mij riekt dat dus zelfs naar discriminatie op grond van leeftijd en afkomst. Kunnen Bovag, RAI en KNMV dus eens geen slimme advocaat inhuren om deze zaak eens aanhangig te maken bij het Europese hof?
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus