Van nieuwsdrager naar verdiepend naslagwerk
Ook het motornieuws staat nooit stil, als veertiendaags magazine weten we dat als geen ander. Het vorige nummer was daar weer een mooi voorbeeld van: terwijl de inkt van MotoPlus 20 amper droog was, was er ook alweer het nodige te melden.
Dat actuele motornieuws kunnen we soms net niet meer ‘op papier’ meenemen, maar gelukkig hebben we daar anno 2019 natuurlijk onze website, onze Facebook-pagina en Instagram voor. Maandelijks kijken er bijna 60.000 mensen op onze website en gemiddeld bekijken ze dan ongeveer vier website-pagina’s. Wat zorgt voor 2,7 miljoen pageviews per jaar. Ook volgen 40.000 mensen onze Facebook-pagina en hebben al bijna 3.000 mensen onze enkele maanden geleden opgestarte Instagram-pagina gevonden.
Social-media is in de ‘à la minute-nieuwsvoorziening’ niet meer weg te denken. Veertig jaar geleden was een klepperende brievenbus op vrijdagochtend het startsein voor de wekelijkse dosis motornieuws; ik zat net als duizenden andere motorrijders dan te wachten op het inmiddels ter ziele gegane Weekblad Motor voor een wedstrijdverslag of foto van een nieuwe model. Bladen waren toen nog de enige manier om goed geïnformeerd te blijven; zelfs de uitslag van een verre Grand Prix las je vrijdagochtend pas…
Tegenwoordig hebben bladen als MotoPlus een hele andere functie: nu dienen ze vooral als naslagwerk voor uitgebreide en diepgaande testen, mooie foto’s, opmerkelijke reportages en reisverhalen om bij weg te dromen. Het blad is veel minder een pure ‘nieuwsdrager’ geworden, maar ligt nu juist bij veel lezers twee weken lang op de salontafel – of op het toilet – om elke keer weer opnieuw gepakt te worden. En vrijwel iedereen heeft wel zijn favoriete artikelen, maar las het goed is word je in het magazine ook regelmatig verrast wordt door andere verhalen en foto’s. Dat is ook de kracht van een goed magazine.
Voor het actuele nieuws hebben we tegenwoordig onze website, Facebook en Instagram. Dus toen MotoPlus 20 net klaar was, lazen we online op www. motoplus.nl bijvoorbeeld al dat het Britse Hesketh zichzelf wederom aan het uitvinden was. En dat Moto Morini op de Eicma-motorbeurs – volgende week in Milaan – een nieuwe allroad wil presenteren. In beide gevallen dacht ik: eerst zien, dan geloven! Maar de actualiteit van onze website kwam goed van pas bij de problemen rond de elektrische Harley-Davidson LiveWire. Twee weken geleden meldde Harley dat de productie van hun nieuwe, 34.000 euro kostende elektrische motorfiets was gestopt omdat er een probleem was ontdekt met het opladen.
Dit was voor het Amerikaanse merk – dat ver buiten hun comfortzone treedt met de LiveWire – natuurlijk een enorme kink in de kabel, maar precies zes dagen later konden ze al bekend maken dat de productie weer draaide. Het gevonden euvel bleek een geïsoleerd geval te zijn en dus geen ontwikkelings- of productiefout. Beide nieuwsberichten (het stilleggen èn het hervatten van de productie) waren actueel te lezen op onze website, precies tussen de verschijning van MotoPlus 20 en MotoPlus 21 in.
Voor onze abonnees is onze website trouwens ook een soort ‘Motor-Wikipedia’ geworden, aangezien zij gratis kunnen inloggen en op die manier ruim 330 voorgaande uitgaven van 2006 tot heden kunnen inzien. Bovendien is er een unieke zoekmachine gekoppeld aan al die oude uitgaves, zodat je dat enorme digitale archief in een paar tellen kunt doorzoeken. Met één druk op de knop zie je bijvoorbeeld alles wat er ooit is geschreven over een Yamaha R1, een Fireblade, een BMW GS, een toertocht door de Achterhoek of een Shoeihelm. Ook als digitaal naslagwerk wordt onze website momenteel erg belangrijk en hij vormt daarmee een perfecte aanvulling op ons prachtige blad!
-Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus