Occasion – Yamaha YZF-R6
Wat te doen in deze tijden van klimaat-Gretha en nul-procent-rente-Draghi? Milieubewust en financieel zinvol handelen, door een speelfiets als de R6 te kopen!
Haal de verbrandingsmotoren uit de steden en haal het geld van je spaarrekening af, dat brengt toch geen rente op! En om ervoor te zorgen dat je een ecologisch verantwoorde voetafdruk achterlaat met je racelaars, is het de perfecte tijd om een tweedehands (sleutelwoord ‘duurzaamheid’) R6 te kopen. In het stadsverkeer heeft deze belichaming van een heerlijk draaiende circuitfiets, toch niets te zoeken. Daarnaast is de vraag naar retro’s en alles wat ook maar een beetje reis-geschikt is, zo groot dat je voor relatief weinig geld kunt shoppen in de braakliggende supersportklasse. Het ideale moment om jezelf eens een cadeautje te geven dat de wilde haren van weleer weer doet groeien. Eind jaren 90 van het vorige millennium waren immers alles behalve tam. De natte dromen van iedereen die voor een betaalbare prijs op zoek was naar snelheid droegen namen als: Honda CBR600F, Suzuki GSX-R600 (beide 100 pk) en de Kawasaki Ninja ZX-6R met 107 pk. Maar Dé ultieme laagvlieger uit 1999 was de Yamaha YZF-R6. Die was niet alleen de sterkste, snelste, hoogsttoerige en lichtste, maar ook de meest handzame 600 cc op de markt. Daarmee startte Yamaha een ongebreidelde wapenwedloop die, hoe ironisch ook, meteen het einde van de supersportklasse betekende. De supersporters werden technisch namelijk steeds complexer wat het prijskaartje deed stijgen, terwijl de superbikes door de komst van elektronica steeds rijdbaarder werden. Tegenwoordig is de R6 als nieuwe motor zo’n beetje de laatste in zijn klasse. En op de tweedehandsmarkt geldt hij nog altijd als een warme aanbeveling.