Warmdraaien

Staan de motorshows onder druk?

Nog twee weekjes en dan gaan in Milaan de deuren van de EICMA-motorshow weer open. Al jarenlang is dit, afwisselend met de Intermot in het Duitse Keulen, hét podium waarop de motorfabrikanten voor het eerst hun nieuwe en vernieuwde modellen voor het nieuwe modeljaar aan de wereld tonen. Voor de echte motorfan een moment dus van heerlijke verwachting.

En traditiegetrouw betekent dat ook dat er in de MotoPlus-editie die direct na de beurs verschijnt altijd flink wat pagina’s worden ingeruimd om je al dat nieuws op smakelijke wijze voor te schotelen. Maar zoals je de afgelopen paar jaar wellicht ook zelf hebt gemerkt, neemt dat aantal pagina’s gestaag af.

Niet omdat we als redactie minder belang aan dat nieuws hechten, maar omdat er al een aantal jaren sprake is van een flinke trendbreuk als het gaat om de presentatie van dat motornieuws. Waar het jarenlang de gewoonte was om pas in de spotlights op de beurs officieel het doek van een nieuw model te trekken, gebeurt dat in toenemende mate op digitale wijze en vaak al ruim voor de grote beurzen. Versnipperd dus.

Zo zagen we de afgelopen maanden onder andere al de nieuwe Ducati Streetfighter V4, Triumph Rocket 3, Honda Africa Twin, Kawasaki Ninja 650 en weinig verhullende teasers van de nieuwe Z H2 met compressor van datzelfde Kawasaki voorbij komen. Harley-Davidson hanteert al jarenlang een eigen agenda als het om het presenteren van nieuwe modellen gaat en zelfs Ducati trekt de presentatie van haar 2020-modellen dit jaar helemaal los van de EICMA, wat voor de Italianen uiteraard een soort van thuiswedstrijd is.

Ducati onthult haar nieuws namelijk komende week al tijdens een apart evenement in de Italiaanse badplaats Rimini. In dezelfde week zal ook Kawasaki het digitale doek van die nieuwe Z H2 trekken. En ongetwijfeld zal er voor de start van de EICMA links en rechts nog wel een konijn uit de digitale hoed worden getoverd. Naar het waarom van deze ontwikkeling is het niet moeilijk gissen. Waarom de aandacht met alle andere fabrikanten delen op en na een massaal evenement als de EICMA, als je ook je eigen moment voor de onthulling van een nieuwe aanwinst kunt kiezen?

Dan voorkom je immers dat jouw nieuws ondersneeuwt in die storm aan motornieuws en creëer je als het ware je eigen momentum en trending topic in print en op social media. Ongelijk kun je een fabrikant daarin natuurlijk niet geven, alhoewel de aanloop naar de uiteindelijke online onthulling van zo’n nieuw model in de regel gepaard gaat met een waar bombardement aan nietszeggende teasers, waarin de ene keer een glimp van een logo wordt getoond, een volgende keer een achterlicht en vooruit, ook nog een vage contour van het neusje.

Pfff, tikje vermoeiend… wat mij betreft gewoon direct met de billen bloot en hup, de kaarten op tafel. Toch zal deze ontwikkeling, het claimen van een stukje exclusieve publiciteit voorafgaand aan de grote motorshows, zich de komende jaren gewoon voortzetten. Het lijkt daarmee echter wel langzaam maar zeker het bestaansrecht van die shows als hét podium voor het presenteren van motornieuws te ondermijnen.

Maar wat zo’n online presentatie niet kan evenaren, is de tastbaarheid van zo’n grote motorshow, waar alle nieuwe modellen onder handbereik staan en je er voor het eerst echt aan kunt ruiken en voelen. Onvervangbaar! Onze tickets naar Milaan zijn in ieder geval al geboekt. Zin in!

Jeroen Hidding,
Adjunct-hoofdredacteur MotoPlus

Reageren? Stuur een e-mail naar reageren@motoplus.nl

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws