Steeds veiliger dus…
Volgens een Eu studie naar motorfietsongevallen gebeuren de meeste ongelukken omdat we niet gezien worden.
Maar daar komt binnen niet al te lange tijd verandering in. Dan waarschuwen motorfiets en auto elkaar.
Er wordt druk gewerkt om de techniek die daarvoor nodig is, productieklaar te krijgen. Zo richt het Europese DRIVE C2X zich op de communicatieprotocollen die nodig zijn om voertuigen met wegkantapparatuur én met elkaar te laten communiceren. En we weten het na de dood van bultvis Johanna: Protocollen, daar draait alles om.
Motorfietsfabrikant Honda heeft ondertussen al ver doorontwikkelde prototypen klaar staan. Het systeem van Honda zendt een signaal uit waardoor een auto die is voorzien van de nodige netwerkapparatuur kan opmaken dat er een motorfiets nadert. De werking van het systeem is al verschillende keren gedemonstreerd. Niet alleen bij voertuigen die elkaar naderen, ook bij voertuigen die elkaar kruisen bij het linksafslaan.
Op vier wielen timmert ook Toyotaaan de weg
De Japanse autofabrikant nam onlangs een testsite in gebruik met een oppervlak van 3,5 hectare waarin de werkelijkheid zo goed mogelijk wordt nagebootst. Daar worden rondrijdende automobilisten gewaarschuwd voor plotseling opduikende voetgangers en verkeerslichten die men dreigt te missen.
In 2014 moeten dergelijke testen op de openbare weg gaan plaatshebben. deskundigen zijn van mening dat de techniek binnen niet al te lange tijd op bepaalde wegen al kan worden ingevoerd.
Niks nieuws onder de zon: wij kenden het systeem al lan van KITT, de babbelende auto van ‘The Hoff", alias Knight Rider
Bron: Verkeersnet.