Techniek

Elektrisch aangedreven compressor in nieuwe BMW’s?

In 2020 treedt de nieuwe Euro5-norm in werking, met onder meer nog strengere emissie-eisen. En dat is slechts een voorbode, want in de toekomst zal het verder reduceren van de schadelijke uitstoot van verbrandingsmotoren één van de speerpunten zijn bij de EU-wetgevers. Dat noodzaakt motorfabrikanten fabrikanten er toe om buiten de geijkte kaders te kijken, wat soms tot best interessante nieuwe technieken voert.

Zo heeft BMW onlangs bijvoorbeeld het patent van een elektrische aangedreven compressor geopenbaard, die bij een conventionele verbrandingsmotor voor meer koppel bij lage toerentallen moet zorgen, niet een hoger topvermogen. Het patent stamt al uit januari 2018, maar werd pas onlangs onthuld, en beschrijft een verbrandingsmotor met drukvulling (in dit specifieke geval in een S1000RR). Echter wordt de compressor niet mechanisch of door uitlaatgas (turbo) aangedreven, maar door een elektrisch aangedreven variant.

Het betreft een separate unit, die qua mechanische aandrijving dus volledig los staat van het blok zelf. Dat heeft verschillende voordelen, onder meer wat meer vrijheid qua inbouw. Belangrijker is echter dat dankzij de elektronische aansturing de hoeveelheid stuwdruk veel specifieker op verschillende toerentalgebieden kan worden afgestemd.

Klinkt allemaal interessant, het feit dat BMW de techniek heeft laten patenteren betekent echter zeker niet dat het ook daadwerkelijk in productie genomen gaat worden. Wel dat men nadenkt over alternatieve technieken voor nóg meer efficiënte verbrandingsmotoren.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws