Een Arai voor slechts zeven tientjes?
Onze uitgebreide helmentesten met schokdempingsmeting zijn uniek in Nederland en worden ook enorm gewaardeerd. In de week na het verschijnen van een MotoPlus met zo’n test stroomt onze mailbox vaak ook behoorlijk over met (positieve) reacties. Maar na de publicatie van onze laatste helmentest (negen sportieve integraalhelmen met zonnevizier in MotoPlus 12/2019) begon de mailserver lichtelijk te roken. De reden? De Chinese namaak-Arai die we – buiten mededinging uiteraard – aan de test mee hadden laten doen.
Ik was ook even ‘flabbergasted’. Kon dat? Een nieuwe Arai voor slechts zeven tientjes? Een prijs waarvoor je normaal gesproken nog niet eens een Arai-vizier koopt? Blijkbaar wel. Met een paar klikken op een Chinese website was dat klusje zo gepiept en stond er een paar dagen later een in aandoenlijke bubbeltjesfolie verpakte ‘Arai’ op de redactie. Of we spekkoper waren? Niet echt, want tijdens de test viel deze Chinese Arai lelijk door de mand. Uiteraard zat er geen ECE-keur op, terwijl de beschermende werking ernstig te wensen overliet.
Eigen schuld dus als je je ergens op internet een dergelijke helm ‘laat aansmeren’? Niet helemaal, dat zou mijns inziens net even te kort door de bocht zijn. Natuurlijk zou er bij ieder weldenkend mens in eerste instantie al een alarmbelletje moeten gaan rinkelen als je op een nieuwe Arai van slechts zeven tientjes stuit, maar veel webwinkels zien er tegenwoordig dusdanig professioneel uit, dat goedkope namaak op een fotootje vaak maar moeilijk van het origineel is te onderscheiden. En juist daar zou eens serieus tegen opgetreden moeten worden, want dit soort productpiraterij begint inmiddels net zo agressief te woekeren als de Japanse Duizendknoop.
Ook in de motorwereld zijn er steeds meer merkdieven actief, die op een goedkope en gewetenloze manier aan de haal gaan met het intellectuele eigendomsrecht van anderen. Voor vier tientjes bestel je in het ‘nieuwe land der onbegrensde mogelijkheden’ met hetzelfde gemak ook een uitlaat met het predicaat ‘Original Akrapovic’. En eerder zagen we ook al dat de remonderdelen van Brembo een bijzonder geliefd onderwerp voor namaak zijn.
Nu kun je bij sommige namaakproducten nog wel je schouders ophalen, maar bij zaken die direct met de persoonlijke veiligheid te maken hebben, zoals bijvoorbeeld die nep-Brembo-remmen of in dit geval de namaak-Arai, ligt dat naar mijn idee toch even anders en moet er paal en perk aan worden gesteld. Extra schrijnend daarbij is dat de nep-Arai bij onze laboratoriumtest met de hakken over de sloot bleek te voldoen aan de ECE-norm. Wat bij mij direct de vraag oproept hoe serieus ik die richtlijnen nog moet nemen, aangezien ik mijn hoofd ook op haast dagelijkse basis in een helm met ECEnorm steek. Gelukkig doorstaan die helmen, anders dan de Chinese Arai, de HIC-meting, die onze collega’s van zusterblad Motorrad in samenwerking met een aantal vooraanstaande experts hebben ontwikkeld.
Wellicht dat de heren politici in Brussel nog eens aandachtig naar iets belangrijks als een keurnorm voor motorhelmen kunnen kijken in plaats van futiliteiten als de kromming van een banaan…
Jeroen Hidding,
Adjunct-hoofdredacteur MotoPlus
Reageren? Stuur een e-mail naar mail@motoplus.nl