Bandentest 2019 – 1: 6 sets straat/terreinbanden
Met de zes sets straat/terreinbanden in dit eerste deel van onze vierdelige bandentest-serie van 2019 kun je van de gebaande wegen af. Een goede gelegenheid om in te gaan op aspecten die we voor dit jaar hebben veranderd in de test- en beoordelingsprocedure.
We houden wel vast aan de bewezen opbouw, waarbij de banden per testonderdeel worden beoordeeld en daar in een duidelijke ranglijst worden geplaatst. Welke is de beste op binnenwegen, welke op nat wegdek, welke qua levensduur en dergelijke. Zo heb je een heldere aanbeveling wanneer je je banden uitkiest op bepaalde persoonlijke prioriteiten. Uit lezersbrieven weten we dat er heel wat rijders zijn die hun banden uitkiezen op de best mogelijke natte grip of maximale levensduur. Onder de conclusie zetten we dan ook geen rangorde meer van de eindklassering, die volgde uit het optellen van de resultaten in de afzonderlijke testonderdelen. We geven alleen nog een eindoordeel op basis van de totaalscore, maar geen ranglijst.
Hoe langer we op het prachtige Sicilië op onze zes R1250GS-testmotoren met hun verschillende banden onderweg waren, hoe moeilijker we het gingen vinden om met name in dit segment in alle eerlijkheid een totaalwinnaar aan te wijzen – en een verliezer. De spagaat is namelijk enorm: wat op straat functioneert, werkt niet in het terrein. Wat goed door het terrein komt, is wiebeliger en onzekerder op straat. Tellen we er dan ook nog de eigenschappen in de regen en de slijtage bij op, dan kun je er eigenlijk geen chocola meer van maken. Anders gezegd: dan is de totaalwinnaar mogelijkerwijs een matig presterend compromis van alles. En misschien wil de geïnteresseerde helemaal geen compromis, maar in de eerste plaats een goede terreinband – en neemt hij tekortkomingen op straat voor lief. Of hij wil de banden vooral op straat gebruiken, maar een acceptabele terreinvaardigheid achter de hand hebben voor het geval dat. Of, of, of… Je kunt je voorstellen dat er zoveel mogelijke overwegingen zijn dat de passende algemene winnaar niet meer in een simpele tabel is weer te geven. En daarmee heeft deze bandentest een einde gemaakt aan een discussie die we de afgelopen jaren steeds weer hadden bij het opmaken van de slotbalans: heeft het aanwijzen van een totaalwinnaar eigenlijk nog wel zin?
Zeker in dit geval absoluut niet, en we hebben dan ook tevreden onze notitieblokjes dichtgeslagen na onze vijfdaagse test-rondreis op Sardinië. De resultaten zijn namelijk overduidelijk en helpen niet alleen ons, maar ook onze lezers om deze zogenaamde 50/50-banden duidelijk in te delen in hun klassering straat/terrein. Daarmee zal het gemakkelijk zijn om de juiste set te kiezen voor je persoonlijke prioriteiten. Zodat je met je BMW GS, Africa Twin, Super Adventure, V-Strom of Super Ténéré het beste de ritten kunt maken die je wilt. Ook heuse avontuurlijke ritten buiten het asfalt. Kunnen doorgaan waar de weg ophoudt.
Nieuwsgierig geworden? Het complete eerste deel van onze 2019-bandentest lees je in MotoPlus 13!