TopTest Zero SR/F: rendez-vous onder hoogspanning
De elektrische krachtbron vindt langzaam maar zeker zijn weg op de motormarkt. Met de SR/F, een sportieve elektrische naked bike, opent de Amerikaanse fabrikant Zero de aanval op de gevestigde orde onder de verbrandingsmotoren. Deze Toptest moet laten zien hoe goed een moderne elektrische machine rijdt – en vooral ook hoe lang. Een spannende ontmoeting.
Deze Toptest zou als volgt kunnen beginnen: de e-mail is gecheckt en alle telefoontjes zijn gepleegd. Voor de testrijder van dienst naar de ober knikt, loopt hij snel nog even naar de snellaadpaal. In het display van de Zero knippert de resterende laadtijd: 30 minuten. Licht geïrriteerd bestelt hij nog maar een cappuccino. De derde al, sinds hij de elektrische machine anderhalf uur terug aan de lader heeft gekoppeld. Hoe snel, hoe ver, hoe duur? Bewonderende blikken vallen de SR/F sowieso ten deel. Prachtige machine! Zeker geen afknapper. In een sympathie-beoordeling kan deze Amerikaan zich moeiteloos meten met een Ducati Panigale. Bij niet-motorrijders dan….
En daarmee zijn we meteen bij de kern van de wereld van elektromobiliteit aanbeland. En bij de discussie over de prestaties van de Zero, het ecologisch evenwicht en het ontwikkelingspotentieel. Maar om dit soort, tegenwoordig zo veelbesproken, basisthema’s gaat het in deze Toptest maar zijdelings, want de Zero SR/F is immers het vlaggenschip van de altijd nog zeer overzichtelijke voorhoede van elektrische tweewielers. Met 105 pk hoort deze machine tot de sterkste elektrische motorfietsen, met 14,4 kWh heeft de Zero daarnaast de grootste accu, terwijl de rijeigenschappen veelbelovend lijken. En daarmee is het dus de hoogste tijd voor onze eerste Toptest met een elektrische motorfiets. Handling-parcours, cirkelbaan, remmetingen, kortom alles wat nodig is om een motorfiets in zijn reserves te rijden. En dat zonder de spreekwoordelijke mantel der liefde….
De volledige Toptest van de Zero SR/F lees je in MotoPlus 12, die vanaf vrijdag 14 juni in de winkel ligt.