Warmdraaien 16/2013
De vakantieperiode bleek voor de Nederlandse motorsport zeer vruchtbaar, want met vier aansprekende titels of overwinningen deed ons kleine kikkerlandje zich gelden. In het Duitse Bielefeld werd Jannick de Jong op 21 juli Europees kampioen grasbaan. Precies op de finaledag vielen voor de student sportmanagement uit Gorredijk alle puzzelstukjes op de juiste plaats en veroverde hij de Europese titel voor onze landgenoot Dirk Fabriek en de Duitser Richard Speiser.
Een week later schreef de twintigjarige Michael van der Mark geschiedenis door als eerste Nederlander de prestigieuze Acht uren van Suzuka te winnen. De Rotterdammer – die dit jaar zo goed debuteert in het WK Supersport – reed in Japan voor het Musashi Harc-Pro Honda-team samen met de Japanner Takuma Takahashi en de Engelsman Leon Haslam. De race in Suzuka, die meetelt voor het WK endurance, wordt in Japan gezien als de belangrijkste motorrace van het jaar. Het team van Van der Mark kwam in de 57e ronde aan de leiding en stond deze niet meer af. Ze reden in totaal 214 ronden. Saillant detail is dat Michael met deze overwinning in de voetsporen treed van zijn vader Henk, die samen met Dirk Brand in 1984 al een keer eerste werd in de 24 uur van Le Mans.
Begin augustus werd John van Veelen in het Noorse Hvervenbutka Europees 40+ trial-kampioen. Met nog één wedstrijd te gaan is de Geldropse schademonteur onbereikbaar geworden voor zijn naaste concurrenten. Maar de meeste aandacht ging echter uit naar de tweede motocross-wereldtitel die Jeffrey Herlings begin augustus veroverde. In Tsjechië was de 18-jarige Elsendorper andermaal veel te sterk voor de concurrentie. Hij won zijn veertiende GP op rij en stelde daarmee de MX2-wereldtitel – met nog drie GP’s te gaan – al veilig. Ondertussen verlengde hij zijn fabriekscontract bij KTM en maakte hij bekend volgend jaar andermaal in de MX2 van start te gaan. In feite pasten de FIM en Promotor Youthstream voor hem de regels aan, want eigenlijk moest Jeffrey na twee gewonnen wereldtitels verkassen naar de MX1, maar daarvoor is hij eigenlijk nog te jong (al moet je dat met MotoGP-debutant Marc Marquez in het achterhoofd natuurlijk nooit meer zeggen). Het zal ook zeker meegespeeld hebben dat KTM in de MX1 al een beresterk team heeft rond de Italiaanse superster Tony Cairoli en om te voorkomen dat Jeffrey naar Amerika zou vluchten om daar te gaan crossen in het lucratieve Amerikaanse in- en outdoorkampioenschap, mag hij dus volgend jaar gewoon voor zijn derde MX2-titel gaan. Bovendien kan hij dan gaan voor het record van alle 17 GP’s in één seizoen winnen. Dat record leek in 2013 binnen handbereik, maar juist afgelopen weekend crashte hij hard in de kwalificatie voor de Belgische GP en blesseerde zijn linker schouder. Omdat er toch niets meer op het spel staat, besloot hij dus niet te starten in Bastogne en zijn schouder extra rust te gunnen.
Wie momenteel juist geen rust krijgt, dat is onze Kawasaki Z1000SX testmotor. In MotoPlus 15 deden we een oproep voor een ‘1000 km test’. We zochten vijf kandidaten die een weekend met deze gifgroene Kawa op pad wilden om er minimaal 1000 kilometer mee te rijden, in ruil voor een leuk testverslag met een beschrijving van de gereden route. Ik moet bekennen dat ik volkomen verrast werd door het grote aantal inschrijvingen, waarvan het merendeel echt van een hoog nivo was. Vijf leuke weekendtoeren bleek geen enkel probleem, we hadden de SX zonder meer een jaar lang elk weekend weg kunnen sturen. Christian Peeters is alweer terug van zijn testweekend als u dit leest, Ivo Lamers, Susanne en Andre van den Beukel, Diederick Rebel en Alex Bleichrodt gaan de komende weken met de Z1000SX op stap. Vanaf de komende MotoPlus lees je er meer over.
Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus