‘BMW komt in 2020 met eerste Big Boxer-motor’
BMW stapt weer in het cruisersegment en heeft daarvoor een nieuw, groter, boxerblok ontwikkeld. Na een eerste kennismaken in een custom-motorfiets uit Japan, gevolgd door een motor uit Amerika, is het nu tijd voor de een conceptmotor van BMW zelf. Zo werd tijdens de Concorso d’Eleganza Villa d’Este deze BMW Concept R18 getoond.
Net als de BMW’s uit de jaren 50 heeft ook deze conceptmotor een langgerekt design met ‘stijf frame’-look en een cantilever-ophanging. Dit wordt gecomplimenteerd met een druppelvorminge tank en handgemaakt lederen zadel. Ook bij de kleurstelling is duidelijk gekeken naar de machines van weleer. Zo is de R18 Concept in een klassiek zwart/grijs gehuld met witte striping. Een subtiel geelgouden-gloed zorgt voor de een exclusieve touch. De spaakvelgen, voor 21 inch, achter 18 inch, staan op Metzelers en worden nauw omsloten door dunne spatborden.
Maar het meest in het oog springend is toch wel het enorme lucht/vloeistofgekoelde boxerblox dat door twee zijdelings geplaatste uitlaten uitademt. Met de presentatie van de Concept R18 heeft BMW ook voor het eerst officieel de cilinderinhoud van 1.800 cc bevestigd. De Boxer wordt gevoed door een dubbele carburateurs van Solex, net als de BMW’s uit 2002. Of deze ook op de productieversie zullen zitten is nog niet duidelijk.
Qua elektronica heeft BMW zich beperkt tot rondom geïnstalleerde ledverlichting en een elektrische starter. Als we BMW mogen geloven, hoeven we niet lang te wachten op de eerste seriematige R18. “Een spannend feit is dat BMW in 2020 de eerste seriemotor met de Big Boxer zal presenteren”, aldus het merk. Als die machine een beetje op de Concept R18 lijkt, dan kunnen cruiserfans zich opmaken voor een bijzondere motorfiets.