Update duurtestpark
We zullen het op deze plek niet meer hebben over het roemloze einde (afgebroken klep na 19.680 kilometer) van onze eerste duurtest-Street Triple. Beloofd! Met onze jongste Street Triple RS, in stemmig zwart, gaan we voor de tweede ronde met deze Brit.
Onze eerste duurtest met de Street Triple RS eindigde dus langs de kant van de weg met onherstelbare motorschade. Dat kwam als een mokerslag aan op de redactie, maar inmiddels is er weer licht aan het eind van de tunnel, want inmiddels staat er dus een kersverse RS op de redactie. En die staat op het punt om de voor de duurtest-motoren verplichte startprocedure te ondergaan. Daarbij gaat het om onder andere het verzegelen van een aantal motordeksels en boutverbindingen, dit om manipulatie van de duurtestmachine te voorkomen, en een drukverlies- en compressiemeting. Een meting van het motorvermogen volgt op korte termijn, want met 1.147 kilometer op de klok is de Triple inmiddels goed ingereden. Omdat het bij de start van deze hernieuwde duurtest nog behoorlijk fris was, hebben we overigens de standaard Pirelli Diablo Supercorsa SP-banden vervangen door een set Dunlop Roadsmart III’s, die wat minder moeite hebben met lagere temperaturen.
500 km
Modeljaar: 2019
Begin test: maart 2019
Laatste melding: het logboek is nog leeg.
Op de planning: eerste vermogensmeting, meten prestaties, verzegelen motorblok
Royal Enfield Interceptor 650
Eerder in dit nummer las je al een vergelijking van de Royal Enfield Interceptor 650 met een van zijn voorgangers, maar inmiddels staat er ook een in onze duurtestgarage, de allereerste Royal Enfield-duurtestmachine trouwens. Dat we enorm nieuwsgierig zijn hoe deze twin 50.000 intensieve testkilometers verteerd, spreekt uiteraard voor zich. Met de kwaliteit lijkt op papier in ieder geval niets mis met de door de Brit en ex-Triumph-man Simon Warburton ontwikkelde 650cc-parallelmotor. Maar in deze duurtest gaat dat natuurlijk in de praktijk blijken. Maar de Interceptor maakt verder ook een puike indruk met een nette afwerking en ogenschijnlijk kwalitatief goed ogende onderdelen. We zijn in ieder geval verheugd met de Royal Enfield in onze teststal en houden je uiteraard op de hoogte van de ontwikkelingen.
21.700 km
Modeljaar: 2018
Begin test: mei 2018
Laatste melding: bij de 20.000-beurt werden het balhoofdlager, remsschijven en remblokken vervangen. Door de matige remprestaties is weer gekozen voor gesinterde remblokken.
Op de planning: bandentips voor de tussenbalans en de vraag of een 190-achterband beter zou zijn om de brede achtervelg van de Shiver?
Aprilia Shiver 900
We hebben een aantal probleempjes achter de rug met onze Shiver 900. De Aprilia trilde bij remmen en begon minder prettig te sturen. Bij de punten zijn tijdens de 20.000 beurt aangepakt. Aprilia zorgde voor een nieuw balhoofdlager en twee nieuwe remschijven en remblokken voor de voorzijde. En voor de zekerheid ook voor een stel verse remblokken achter. Voor deze beurt betaalden we trouwens € 536,05. Doordat de kentekenplaatverlichting blijkbaar door vibraties was afgebroken, moest trouwens ook de complete kentekenplaathouder worden vervangen. Dat kostte ons nog eens € 143,49. Shiver-rijden is dus niet bepaald een voordelige aangelegenheid. Maar dankzij de levenslustige V-twin van de Italiaan is het meer dan de moeite waard.
20.800 km
Modeljaar: 2018
Begin test: mei 2018
Laatste melding: duidelijk hoorbaar ritselend geluid uit het motorblok. De hydraulische kettingspanner? De Duke gaat voor de zekerheid even langs de dealer.
Op de planning: de jaarlijkse Oostenrijkse hoofdinspectie staat op de rol. Waarbij er zeker even naar bovenstaande gekeken gaat worden. Later volgt nog de tussenbalans.
KTM 790 Duke
Ondanks zijn woeste looks en stoere marketingnaam (het scalpel!) is de KTM 790 Duke in de dagelijkse praktijk uitermate vriendelijk in de omgang. Bovendien heeft de Oostenrijker zich nog geliefder gemaakt sinds er handvatverwarming op zit. De achterschokdemper is inmiddels onder garantie vervangen, en sindsdien gaat de Duke weer als op rails. De oude schokdemper wordt KTM onderzocht, net als de linker schakel-unit van de linker stuurhelft. Het kuurtje met Contactspray bleef helaas zonder succes.