+ Plus

Motor van het Jaar 2019-verkiezing

Drie keer achter elkaar wist de KTM 1290 Super Duke GT onze Motor van het Jaar-verkiezing van het jaar te winnen. Een unicum in de geschiedenis van deze verkiezing. Een vierde uitverkiezing zit er vooralsnog niet in, want dit jaar kozen ruim 6.500 MotoPlus-lezers, ook een record trouwens, de nieuwe BMW R1250GS/Adventure tot Motor van het Jaar 2019. De bijna 80.000 motorrijders die in Europees verband stemden in de overkoepelende ‘Europe’s Motorcycle of the Year’-verkiezing, waarin verdeeld over tien categorieën op maar liefst 222 motorfietsen kon worden gestemd, kozen overigens wel voor de KTM als winnaar. In Nederland wordt de Oostenrijker achter de BMW en voor Yamaha’s nieuwe Ténéré 700 tweede.

BMW’s dikke GS is geen onbekende op de hoogste trede van het Motor van het Jaar-podium. In de gedaante van de R1200GS was BMW’s avonturier immers al twee keer succesvol in deze verkiezing. Maar sinds de komst van de KTM 1290 Super Duke GT stond de GS droog. Aan die periode is met de komst van de nieuwste 1250-boxer-generatie met variabele kleptiming (ShiftCam) een einde gekomen. Een flinke update geeft de GS dus blijkbaar weer vleugels. En laten we wel wezen, een GS blijft, hoeveel tweespalt hij misschien ook onder motorliefhebbers zaait, natuurlijk een fantastisch veelzijdige machine. Lange vakantietrips, een stukje knallen in het weekend, woon-werk-verkeer of offroad; de GS kan het allemaal. Maar zo afgetekend als de 1290 Super Duke GT de laatste jaren deze verkiezing won, zo dicht zit de top drie dit jaar in Nederland op elkaar. De GS weet de KTM en ook de Yamaha Ténéré namelijk maar nipt achter zich te houden….
Europees gezien zijn de rollen omgedraaid en is het de 1290 Super Duke GT die de GS nipt voorblijft. En daarnaast nog twee andere BMW’s trouwens: de R1250RS en de R1250RT. De Yamaha Ténéré 700 vinden we op de ‘Europese’ lijst pas terug op plek 19. Geen terloopse constatering trouwens, want Europees gezien is de allroad net even wat minder populair dan in Nederland. Zo telt de Europese top tien slechts twee allroads, terwijl maar liefst zes van de tien populairste machines in Nederland tot het avontuurlijke segment behoren. Dat wordt gestaafd door de cijfers die bij de categorie-interesses horen. Kijken we naar Europa, dan zien we dat de categorieën Toer/Sporttoer en Allroad elkaar niet veel ontlopen met een lichte voorkeur voor de eerste categorie, 41,6 tegen 36,1%. Dat was afgelopen jaar ook in Nederland de situatie, maar dit jaar zijn de rollen behoorlijk omgedraaid en spreekt 48,3% van de MotoPlus-stemmers een voorkeur voor Allroad uit en prefereert 31,4% een machine uit de Toer/Sporttoer-categorie. De categorie Naked Bike, afgelopen jaar nog tweede in de populariteitspoll, doet trouwens een stapje terug met 22,3%. Ook goed scoort de categorie Crossovers (16,7%), machines die met hun avontuurlijke looks ook tegen de allroads aanschurken, maar door hun wiel- en bandmaten puur op normaal straatgebruik zijn ontwikkeld. Daarachter verdelen Modern Classics (10,7), Supersports (9,9%), Choppers/Cruisers (4,1%), Scooters (1,3%), A2-motoren (1,1%) en 125cc’s (0,6%) de buit.
Die toegenomen populariteit van de allroad heeft uiteraard in belangrijke mate bijgedragen aan de winst van de BMW R1250GS, die vanzelfsprekend ook het meest populair is in zijn eigen categorie, maar ook hier op de voet wordt gevolgd door Yamaha’s Ténéré 700. Overigens blijft het voor BMW bij één keer categoriewinst. Net als afgelopen jaar wint levert KTM de meeste categoriewinnaars, drie dit keer: de 1290 Super Duke GT bij Toer/Sporttoer, de 1290 Super Duke R bij Naked Bikes en de 390 Duke bij A2-motoren. Die laatste categorie is trouwens nieuw dit jaar en daarmee is het aantal categorieën op tien gekomen.

De overall-winst in Nederland mag dan naar de nieuwe BMW R1250GS/Adventure zijn gegaan, de KTM 1290 Super Duke GT is dus nog steeds ongekend populair in zijn eigen categorie Toer/Sporttoer. De Oostenrijker wint daar met overmacht en laat de BMW R1250RT en R1250RS, die beiden samen nog niet aan het percentage stemmen van de KTM komen, ruim achter zich. Door de beide podiumplaatsen voor de BMW’s doen de Kawasaki Ninja H2 SX/SX SE, voor dit modeljaar trouwens vernieuwd, en de Yamaha FJR1300AE een stapje terug naar respectievelijk plek vier en vijf. Dat betekent dat een andere Kawasaki, de Z1000SX, dit jaar uit de top vijf is verdwenen.
Alhoewel de supersport in absolute verkoopaantallen al lang niet meer kan tippen aan de enorme verkoopcijfers van pakweg twintig jaar terug, blijft zo’n sportief vlaggenschip toch een beetje het uithangbord van het technisch kunnen van een motorfabrikant. En voor veel motorrijders blijft zo’n met veel high-end technologie volgehangen en beresterk kanon toch altijd een beetje een droommachine. En dat zie je in deze categorie ook altijd wel terug in het stemgedrag, want in de regel staat er een peperdure Italiaanse schone op de hoogste positie. Dat is dit jaar niet anders, want bovenaan het lijstje prijkt de naam van Ducati’s homologatiemachine voor het WK Superbike, de voor dit modeljaar gelanceerde Panigale V4R. Een exotische droommachine met een prijskaartje van dik 45 mille. Achter de Italiaan heeft BMW’s nieuwe S1000RR ingecheckt op de tweede plaats, da’s een plekje hoger dan afgelopen jaar. Wellicht dat daar het nieuwe design met de nu symmetrische neus en de variabele kleptiming de BMW dat zetje hebben gegeven? De RR voelt wel de hete adem van nog een Ducati Panigale V4 in de rug, want de S/Corse-varianten maken de supersport-top-drie compleet. Daarmee staan er net als afgelopen jaar twee Italianen en een Duitser op het podium. En net als vorig jaar vinden we de Yamaha YZF-R1, dit keer aangevuld met de GYTR-versie, terug op plek vier. BMW’s R nineT Racer, de vorige keer nog in de top vijf, blijft nu hangen op de zevende plek. De Top vijf wordt volgemaakt door de prachtige MV Agusta Superveloce 800, op de afgelopen EICMA motorshow van Milaan nog gekroond tot mooiste motor van de show.
Afgelopen jaar zat er een miniem verschil tussen de Ducati Diavel/S en de Triumph Bonneville Bobber in de categorie Chopper/Cruiser. Dit jaar zijn de rollen omgedraaid en trekt de Brit, nu gecombineerd met de Bobber Black voor de volledigheid, aan het langste eind, en met een groter verschil bovendien. Daarachter heeft de XDiavel/S zijn derde plek weten te behouden, wat de top drie toch een nadrukkelijk ‘power cruiser’-tintje geeft. Daarachter heeft de Indian Scout Bobber een plekje gewonnen door de naar de vierde stek te klimmen, terwijl de Moto Guzzi’s slagschip MGX-21 een reuzensprong maakt van de tiende naar de vijfde positie. En waar afgelopen jaar de Harley-Davidson Fat Boy nog op plek vier stond, vinden we de eerste Harley, de Fat Bob 114, nu terug op de zevende plek.
Als er in Nederland een soort Eredivisie voor motoren zou bestaan, dan zou deze grotendeels worden bevolkt door allroads. Bijna de helft van alle deelnemers aan deze Verkiezing heeft namelijk een bovenmatige interesse in deze categorie hoogpoters. Niet zo gek natuurlijk, want het is een segment dat volop in beweging is met jaarlijks wel compleet nieuwe of vernieuwde modellen en waar de verkoopaantallen in de regel hoog zijn. Met BMW’s R1250GS als overall winnaar van de Verkiezing Motor van het Jaar is het natuurlijk niet meer dan logisch dat de nieuwe boxer met ShiftCam (variabele kleptiming) door de lezers van MotoPlus ook is gekozen tot populairste machine in zijn eigen categorie. En alhoewel zijn voorganger, de R1200GS, jarenlang de eerste viool speelde in deze categorie was dat de laatste twee jaar zeker geen vanzelfsprekendheid. Sterker nog, in de voorgaande twee edities van deze verkiezing waren respectievelijk de Honda Africa Twin en de KTM 1290 Super Adventure S/R het meest populair onder de MotoPlus-lezers. Maar BMW’s nieuwste GS stelt voor de Duitsers dus weer op orde op zaken. Achter de Duitser staat de top drie trouwens volledig op zijn kop, want de Africa Twin en de Super Adventure S/R zijn zelfs van het podium afgeduikeld naar de plekken vier en vijf. Op plaats twee en drie vinden we namelijk twee nieuwkomers in het segment terug: de lang(en nog steeds)verwachte Yamaha Ténéré 700 en Moto Guzzi’s verfrissende blik op het concept allroad, de V85 TT.
In 2016 introduceerden we de categorie Crossover in onze Verkiezing Motor van het Jaar, een categorie speciaal bedoeld voor de groeiende groep allroads en supermoto’s met kleine wielen en gewone straatbanden. Sinds de invoering er van is deze categorie altijd stevig in handen geweest van Yamaha’s Tracer 900 (afgelopen jaar werd de GT-versie toegevoegd) en ook dit jaar is dat weer het geval, sterker nog: de top drie zit muurvast. Achter de driecilinder crossover van de Japanners zijn het namelijk opnieuw de Ducati Multistrada 1260/S/Pikes Peak en BMW’s S1000XR op de plekken twee en drie. Daarachter een opvallende nieuwkomer op vier, de Yamaha Niken/GT, die een andere Yamaha in de top vijf vervangt, de Tracer 700/GT. Yamaha’s 700 zakt van vijf naar tien. De nieuwe Kawasaki Versys 1000/SE maakt de top vijf compleet.
De onderlinge verschillen in de categorie Naked Bikes zijn traditiegetrouw klein en daar vormt dit jaar geen uitzondering op. Ook bijna traditiegetrouw, zouden we inmiddels haast zeggen, is dat de KTM 1290 Super Duke R in dit lijstje aan het langste eind trekt, want na eerdere winst in 2017 en 2018 is het dit jaar opnieuw raak voor het beest uit Oostenrijk, waarmee meteen ook de tweede categoriezege voor de Oostenrijkers in deze verkiezing een feit is. Achter de brede rug van de Duke hebben wel wat verschuivingen plaatsgevonden. Zo maakt de Triumph Speed Triple S/R de sprong van acht naar twee en duwt daarmee de Yamaha MT-10/SP naar de laatste podiumplek. Afgelopen jaar volgde de MT-07 nog in de sporen van de ’10’ op lek drie, maar dit jaar is de ‘07’ uit de top tien geduikeld. De MT-09/SP handhaaft zich wel in die top tien, maar is een plekje gezakt van zeven naar acht. Maar terug naar de eerste vijf van deze categorie, want die wordt afgesloten door twee nieuwe namen: de Aprilia Tuono V4 1100 RR/Factory en de nieuwe Suzuki Katana, waarmee we op korte termijn de eerste meters hopen te maken.
In de top drie bij de Modern Classics nagenoeg allemaal bekende gezichten en net als afgelopen jaar is er een afgetekende winnaar: de Kawasaki Z900RS/Cafe. Kawasaki’s ode aan de legendarische Z1 900 uit de jaren zeventig consolideert dus met overmacht zijn eerste plek. Achter de Kawasaki is er een verschuiving, want de Triumph Thruxton 1200/R is over BMW’s R nineT heen gewipt naar de tweede plek. Nieuw in de top vijf is de Honda CB1100EX/RS op plek vier, terwijl de Yamaha XSR900 zijn vijfde plek van afgelopen jaar vast heeft weten te houden. De Ducati Scrambler Classic, vorig jaar nog de nummer vier in deze categorie, is uit de top tien verdwenen, maar met de Scrambler Icon/Cafe Racer op plek acht hebben de Italianen wel een nieuwe notering in de top tien.
Met ingang van dit jaar bestaat de Verkiezing Motor van het Jaar uit tien categorieën en de nieuwste categorie is die van A2-motoren, een segment waarin het aanbod steeds ruimer wordt en die dus ook een eigen plekje binnen onze verkiezing verdient. KTM pakt in deze nieuwe categorie met de naakte 390 Duke meteen maar de derde categorie-overwinning van deze verkiezing. En met zustermodel RC390 parkeert het op de zevende plek meteen nog een afgezant in de top tien. Het podium wordt gecompleteerd door de BMW G310R/GS en de nieuwe Kawasaki Ninja 400. Achter de
Ninja zijn het de Honda-combi CB500F/CBR500R, ook nieuw voor dit modeljaar trouwens, en de eveneens nieuwe Chinees/Italiaanse Benelli TRK502, die beiden hetzelfde percentage scoren.
De 125-cc-markt is binnen onze landsgrenzen niet een heel grote, maar in onze verkiezing heeft er wel een belangrijk verschuiving plaatsgevonden. De Aprilia RS125 Replica heeft de KTM 125 Duke namelijk van de eerste plaats verdrongen. De lichtste Duke is dus een plekje gezakt en weet een nieuwkomer achter zich, de Honda Monkey 125. Deze reïncarnatie van een icoon uit lang vervlogen tijden drukt op zijn plaats Yamaha’s YZF-R125 ABS een plekje naar beneden, waardoor de Yamaha nu in een Honda-sandwich zit, want een tweede nieuwkomer van Honda, de Super Cub C125, ook al zo’n iconische naam, maakt de top vijf vol.
Blijft er nog één categorie over, die van de scooters, en daarin is net als afgelopen jaar de Yamaha Tmax DX de bovenliggende partij. En dat met een nog groter verschil op de nummer twee dan vorig jaar. Op die tweede plek staat nu trouwens wel een ander model met de Vespa GTS Super 300. De Italiaan is over de BMW C650 Sport/650GT en de C-Evolution heen gesprongen. De beide Duitsers vinden we in de lijst van dit jaar terug op de plekken drie en vier. Een andere Vespa, de nieuwe elektrisch aangedreven elettrica, komt vanuit het niets binnen op plek vijf. Naast BMW’s C-evolution is dat dus de tweede elektrische scooter in de top tien.

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...