+ Plus

Compact JvB R nineT Racer

De wat overstrekte zithouding van de BMW R nineT Racer is voor verbetering vatbaar. Specialbouwer Jens vom Brauck ging er mee aan de slag en ging nog een klein beetje verder.

Het moet gezegd, met de R nineT Racer heeft BMW een prachtige retro-sportieveling met een seventies-sausje op de wielen gezet. Maar met de haast liggende zitpositie zijn de Duitsers misschien iets te ver gegaan. Een behoorlijk kwelling voor rug en polsen en goed een bocht doorkijken blijkt ook lastig. Authentiek of onnodig voor een 110 pk sterke straatfiets? “Onnodig”, vindt Jens vom Brauck en dus heeft de specialbouwer er maar zijn eigen draai aan gegeven met een verbeterde ergonomie. Maar allereerst springt de opvallende lak in het oog. “Ik experimenteer graag met kleuren”, licht de 48-jariger designer toe. “Babyblauw in contrast met duister zwart vind ik een heel lekkere combinatie.” Daar passen de carbon kappen in de wielen in ieder geval perfect bij, alsof er echte schijfwielen zijn gebruikt. Jens credo luidt dan ook: “Met zo min mogelijk inspanning veel verandering en bijzondere effecten bewerkstelligen.” Er zit uiteraard ook een praktische kant aan, in dit geval de LSL clip-ons boven de nieuwe kroonplaat, ook van LSL trouwens. Het resultaat is enorm: de zithouding is zo veel meer ontspannen. Je zit nu sportief compact en in de motor geïntegreerd. Minder spanning op het bovenlichaam, waarbij de kniehoek zeker niet te extreem is. Het eenpersoons zadel zit wat hoger en er is ruimte om naar voren te glijden. “Daardoor zit je dichter op de stuurhelften en minder in een kuil”, licht Jens toe.
Deze houding doet een beetje denken aan sportfietsen uit de jaren 80. Oldschool of retro-look? Hm, verfrissend, zouden we het eerder willen noemen. Je kunt nu zonder pijnlijke polsen door de stad cruisen, comfortabel en aangenaam, en ontspannen snel sturen als het kan. Het volle geluid uit de Arrow-einddemper trommelt daarbij heerlijk op de trommelvliezen.
Stuurprecisie en handling bevallen nu echt goed, gevoelsmatig heb je meer hevelwerking met het stuur. Alleen de stugge stuurdemper merk je nog bij laag tempo. De luchtinlaten heeft Vom Brauck trouwens ook aangepast. “De standaard geborstelde aluminium exemplaren vind ik te dominant, ik heb een hoekige zwarte versie gemaakt, een beetje in lijn met het kontje.” Opvallend is ook het extreem korte voorspatbord. Het geheel is passend gegarneerd met een mooie LED-koplamp en hoge banden, waardoor ook de voorvork nog dikker lijkt, terwijl de klepdeksel door een bijzondere manier van stralen nu op magnesium exemplaren lijken. Meer info: www.jvb-moto.com

Lees meer over

BMW

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Rij-impressie BMW M1000XR

Rij-impressie BMW M1000XR

17 oktober, 2024

Na de M1000RR en M1000R lanceerde BMW eerder dit jaar met de M1000XR een derde model in de exclusieve M-lijn. Vol ...
Vergelijkingstest 3 power nakeds

Vergelijkingstest 3 power nakeds

3 oktober, 2024

Deze naked bikes behoren tot de sterkste motoren die je gewoon in de winkel kunt kopen. Dat is echter slechts een ...