Aanpassingen MotoPlus-beoordeling
Met ingang van deze MotoPlus vind je een gewijzigde 1000-punten-beoordeling bij onze testen. De wijzigingen zijn uiteraard uiterst behoedzaam en met de grootste zorgvuldigheid tot stand gekomen, maar het stelt ons nog beter in staat om criteria als prijs, alledaags gebruiksgemak, uitrusting en comfort in punten te vatten. Het resultaat? Nog meer relevantie van onze testresultaten.
Middels onze 1000-punten-beoordeling kunnen we motorfietsen van ieder pluimage heel goed en heel nauwkeurig beoordelen en met elkaar vergelijken. Het is een heel uitgekiend systeem, waarbij het de kunst is om alle motoren zo objectief mogelijk te beschrijven. Geen eenvoudige opgave dus, aangezien motorfietsen steeds technischer en complexer worden.
Met die laatste ontwikkeling houden we vanaf deze uitgave van MotoPlus rekening met een op een flink aantal punten gewijzigde puntenbeoordeling. Zo krijgt het onderdeel ‘Elektronische hulpsystemen’, waar veel hedendaagse testcriteria als hellingshoek-ABS, bochtverlichting of quickshifter (op- en terugschakelen) onder vallen, voortaan twintig in plaats van tien punten toebedeeld.
Meer puntenspreiding aan de ene kant betekent dat er op andere vlakken minder punten te verdelen zijn. Het wordt bijvoorbeeld steeds drukker op de wegen en ook op de snelwegen van onze oosterburen, waar op veel trajecten geen snelheidsbeperking geldt, wordt een criterium als topsnelheid steeds minder relevant. Daarom vallen er op het criterium ‘Topsnelheid’ van het testonderdeel ‘Motorblok’ niet langer dertig maar nog slechts twintig punten te verdienen. De volle punten zijn er nu al vanaf een topsnelheid van 250 km/uur in plaats van de eerdere 285 km/uur.
Ook hebben we het criterium ‘Motorloop’ opgewaardeerd. Gekende kriebelkonten en buikschudders kunnen de goede zin voor sommigen immers aardig verpesten. Hetzelfde geldt voor zwaar werkende en slecht doseerbare koppelingen. Over het algemeen kun je stellen dat we vanaf nu meer gewicht toekennen aan rijcomfort in de breedste zin des woords. Zo zijn er nu bijvoorbeeld voor ‘Veercomfort’ twintig punten te verdienen in plaats van tien.
Bepaalde motorfabrikanten, BMW voorop trouwens, stellen in de regel alleen testmotoren met enorm scala aan optiepakketten en accessoires, waarvoor uiteraard extra moet worden betaald, beschikbaar voor een test. Om voortaan te voorkomen dat dit soort volgehangen machines het vergelijk met standaard uitgevoerde modellen van andere merken verstoort, is er een belangrijke wijziging doorgevoerd in het onderdeel ‘Kosten’. We nemen vanaf nu de prijs van de testmotor mee in de beoordeling. Dus hoe duurder de testmotor, hoe minder punten. Tot slot staat er net als voorheen de vertrouwde prijs-kwaliteit-verhouding onder de beoordeling. Wat de veranderingen concreet betekenen, wordt verduidelijkt door de voorbeeldtabel van de Honda CB650F op de pagina hiernaast.
DIT IS ER NIEUW
Motorblok: het is geven en nemen. Voor de topsnelheid zijn er minder punten te verdienen. Gasrespons en lastwisselreacties zijn voortaan in één criterium samengevat. Daarentegen zijn er nu tien extra punten te verdienen op de onderdelen motorloop en koppeling. Zo hebben we meer speelruimte om slippende, moeilijk te doseren of zwaar werkende koppelingen te beoordelen.
Rijwielgedeelte: hier kijken we alleen nog naar echte stuur(pret)criteria. Vandaar dat de instelmogelijkheden vering zijn verplaatst naar het hoofdstuk ‘Praktijk’. Voor het veercomfort zijn er nu aanzienlijk meer punten te vergeven – twintig punten is twee keer zoveel als voorheen.
Praktijk: het rijklaar gewicht van de testmotor gaat niet langer schuil achter het kopje gebruiksgemak/onderhoud, maar is met een beloning van tien punten nu een op zichzelf staand en direct afleesbaar testcriterium. Hoe lichter, hoe meer punten dus. Daarnaast is het criterium uitrusting uitgebreid met een aantal nieuwe aspecten, waaronder een 12V-aansluiting, navigatie en connectiviteit met smartphones.
Veiligheid: aangezien sportfietsen met solozadel op het onderdeel remmen met duopassagier in de regel met nul punten naar huis gingen, hebben we ook de remstabiliteit solo/met duo, mede op verzoek van lezers, tot één criterium samengevoegd. Stuurslaan komt tegenwoordig minder vaak voor dan vroeger. De meeste motoren die daar in potentie gevoelig voor zijn, hebben meestal standaard al een stuurdemper aan boord. Om die reden hebben het maximum aantal punten verlaagd van twintig naar tien. De assistentiesystemen hebben we daarentegen opgewaardeerd. Hier vallen onder andere verschillende rijmodi, tractiecontrole, de kwaliteit en de stelmogelijkheden van het ABS onder. Ook cruise control, quickshifter, bochtverlichting en nog een paar andere features vallen onder deze noemer.
Kosten: met onmiddellijke ingang nemen we de prijs van de testmotor mee in de kostenbeoordeling. Duurdere motorfietsen krijgen daardoor minder punten. Ook dit mede op verzoek van lezers. Daarentegen vallen er op criteria garantie (tegenwoordig twee tot vijf jaar) en onderhoudskosten (banden, verzekeringspremie, etc.) nog maximaal tien punten te verdienen.