Bandennieuws 2019: nieuwe ronde, nieuwe…
Fris rubber, het is en blijft één van de beste ingrepen om een qua rijeigenschappen wat ingekakte motorfiets weer met wat jeugdig elan aan de start van het nieuwe motorseizoen te laten verschijnen. Daarbij hebben de verschillende bandenfabrikanten ook voor 2019 weer een omvangrijk programma samengesteld, waarbij de gemiddelde motorrijder, ondanks een enorm brede variëteit aan smaken en eisen, op hun wenken bediend worden.
Bij Pirelli lost de nieuwer Angel GT II in het toersegment de Angel GT af, een band die ons tot op het laatst op hoog niveau heeft weten te overtuigen. Eigenlijk bijna niet te geloven dat diens prestaties nog overtroffen kunnen worden. De verschillende bandentesten van de afgelopen jaren hebben één ding echter onomstotelijk bewezen: een beetje beter kan altijd.
Het sportieve segment belooft ook bijzonder interessant te worden.
Omloopsnelheid
De strijd om de kroon hier is de laatste jaren bikkelhard geworden, wat feitelijk gezien ook wel logisch is. Een beetje sportief gereden, en daar zijn ze immers voor, is dergelijk rubber relatief snel aan vervanging toe. Ofwel, de omloopsnelheid is hoog. Het wordt dus interessant welke van de drie nieuwkomers van Bridgestone (S22), Dunlop (Sportsmart Mk3) of Michelin (Power RS+) met de eer gaat strijken. Of blijft toch een ‘oudgediende’ de dienst uitmaken?
En net zo spannend gaat het er waarschijnlijk ook in de allroad-klasse aan toe. Want ook hier zijn er interessante ontwikkelingen gaande. Bridgestone bijvoorbeeld komt met de AX41, terwijl Conti de Trail Attack 3 lanceert en Michelin de Anakee Adventure.
Onder meer deze banden zullen dan ook acte de présence tijdens één van onze bandentesten dit jaar. Geschikte motorfietsen zijn al geregeld, de banden besteld en ook het banden (de)monteerapparaat is klaar voor gebruik. Daarover later in het seizoen meer, maar in MotoPlus 5 schotelen we je eerst al het nieuws in alle bandensegmenten voor.