Occasion – Kawasaki Versys 650
De Kawasaki Versys 650 kan niet van alles een beetje, maar kan het meeste zelfs heel goed. Echt doorbreken deden de eerste generaties van deze Japanner echter niet, maar als occasion zijn het hoe dan ook aanraders.
Tegenwoordig is het kip en klaar: de Versys 650 is een crossover. Gek eigenlijk dat dit segment bij de lancering van deze Kawasaki in 2006 helemaal nog niet bestond. Destijds werd de 650 beschouwd als een hybride van een naked bike en een toermachine, en dat in een jasje dat het midden hield tussen een supermoto en een allroad. In de zoektocht naar het bijpassende hokje, want daar stoppen we motoren toch het liefst in, kwam de Versys in het hoekje met funbikes terecht. Ook goed, want lol kun je met deze paralleltwin absoluut hebben. Met name de vederlichte handelbaarheid, de ruime grondspeling en de actieve zitpositie overtuigen. Kawasaki combineert deze deugden met een forse windscherm en een koppelsterke krachtbron. Op papier levert de twin weliswaar maar 64 pk, maar de Kawasaki heeft een enorm brede bruikbare vermogensband. In zijn totaliteit dus een enorm veelbelovend concept. Desondanks werden de eerste generaties van deze alleskunner nooit de echter verkooptoppers die ze er bij Kawasaki in zagen. Dat had twee redenen. Ten eerste was het design van het neusje voer voor discussie en was het zeker niet ieders smaak – je vond het mooi of niet (meestal het laatste). Ten tweede snoepte het zustermodel van de Versys, de ER-6, de nodige potentiële klandizie af met meer vermogen en een beter in de smaak vallend design, en die stond natuurlijk vlakbij de Versys in de showroom. Dat de Versys in een rechtstreeks familieduel op alle onderdelen – even afgezien van het topvermogen – de bovenliggende partij was en ook bij de prijs/kwaliteit-verhouding beter uit de verf kwam, bracht echter geen verandering in de zaak. Als occasion kan de Versys 650 zijn sterke punten echter beter uitbuiten. Met hoogwaardige componenten en een goede afwerking is de Versys 650 ook voor een tweede of derde eigenaar een trouwe metgezel.
MOTOR
De uit de ER-6 afkomstige en voor gebruik in de Versys gemodificeerde krachtbron laat onverholen zien hoe dynamisch 64 pk vermogen kan zijn. Al vanaf 2.000 toeren wil de paralleltwin al daadkrachtig voorwaarts en voelt daardoor in de toerenkelder duidelijk sterker aan dan het naakte zustermodel. Bovenin dooft het kaarsje van deze vierklepper dan wel weer snel. Bij de modelupdate in 2015 beloofde Kawasaki vijf extra paardenkrachten. Maar aangezien het motorblok sinds het debuut altijd beduidend meer vermogen leverde dan de fabrieksopgave, bleef de daadwerkelijke vermogensplus beperkt tot een pk of twee, drie.
RIJWIELGEDEELTE
Het sterkste punt van de Versys. De Kawasaki laat zich met speels gemak insturen en volgt dat heel nauwkeurig de uitgestippelde lijn. De aanduiding funbike slaat de spijker op zijn kop. Ondanks de lange veerwegen zijn de veerelementen stug en geeft de voorzijde een goed gevoel over wat er onder het voorwiel gebeurd. Bij de modelupdates die volgden, ontwikkelde de Kawasaki zich echter meer van allrounder naar toermachine. Een deel van de haast fenomenale wendbaarheid ging zo door de jaren heen verloren, het sportieve randje ging er dus wat vanaf. Sinds modeljaar 2015 heeft de achterschokdemper geen stelmogelijkheid voor de uitgaande demping meer en kan alleen de veervoorspanning nog worden versteld. De voetsteunen hebben ook een iets meer op comfort gerichte positie gekregen en staan inmiddels 15 millimeter lager en 20 millimeter verder naar voren.
PRAKTIJK
Een uitstekende ergonomie en een laag verbruik – op secundaire wegen slechts 1 op 24,4. De Versys is een uitstekende partner in de alledaagse praktijk. De brede vermogensband minimaliseert het aantal schakelvoortgangen en maakt de Kawasaki met name in het stadsverkeer enorm makkelijk te rijden. Snelweg-etappes zijn dankzij de goede windprotectie ook geen probleem. Kleinere rijders hebben bij een zithoogte van 850 millimeter (model 2007) wellicht wat moeite om de voeten stevig op de grond te zetten.
VEILIGHEID
Exemplaren zonder ABS zijn op de occasionmarkt nauwelijks te vinden. Sportief ankeren is in ieder geval heel goed mogelijk, maar bij modellen van voor de update in 2015, waarbij ook de remmen onder handen werden genomen, vraagt dat wel enige handkracht. De tot 2009 gebruikte koplamp belicht de weg maar matig. Bij alle daaropvolgende modellen is de lichtopbrengst beduidend beter.