Nieuws

Warmdraaien 21/2013

Over enkele dagen openen de deuren van de Eicma in Milaan. Op dat moment lijkt Europa weer even het centrum van de mondiale motorwereld, maar in werkelijkheid verschuift de aandacht langzaam naar Azië. Natuurlijk scoort de motorbranche in Europa nog steeds grote omzetten. De aantallen mogen op de wereldkaart misschien niet meer zo indrukwekkend zijn, de motoren die we hier kopen zijn high-end en super-de-luxe, met duizelingwekkende prestaties, exotische materialen en bomvol elektronische snufjes. Bovendien – een hobby mag wat kosten – zijn we ook niet te beroerd om bijpassende kleding en de mooiste accessoires aan te schaffen. Daarom is het dus nog steeds heel erg lonend om een bestseller als de R1200GS (jaarproductie rond de 30.000) in je leveringsgamma te hebben.
De nieuw gepresenteerde Ducati 1199 Superleggera is ook een mooi voorbeeld van het pitchen op een select publiek met flink geld in de zak. Na de 1199 Panigale (kosten 22 mille) kwam er een 1199 Panigale R: nóg lichter, nóg sterker en nog duurder: € 35.790,-. En nu volgt dus de nog extremere 1199 Panigale Superleggera, waarvan er 500 worden gemaakt voor een prijs van € 75.800,-. En wie er eentje wil hebben moet niet te lang nadenken, want de eerste 375 zijn volgens Ducati al verkocht…

Toch is er naast deze ‘hobbymarkt’ nog een hele andere motorwereld: eentje waarin de motor een rol speelt in het dagelijkse vervoer van mensen en goederen. Denk aan de grote Aziatische steden, die worden overspoeld door lichte motorfietsen en scooters als de Honda SuperCub, een lichte motorscooter die verkrijgbaar is in 50, 110 en 125 cc uitvoering en tegenwoordig onder meer als Wave en Revo wordt verkocht. Afgelopen boekjaar produceerde Honda er 4.613.633 stuks en sinds 1958 zijn er al ruim 75 miljoen van gemaakt; het is daarmee veruit de meest geproduceerde motor. Ook andere Japanse merken doen goede zaken in Azië, vaak ook via samenwerkingsverbanden, licentieproducties en joint-ventures met lokale fabrieken in onder meer Thailand en Indonesië.
Met de economische groei in dat soort landen in het achterhoofd, is het voor motormerken zaak om er tijdig voet aan de grond te hebben. En om leuke, lichte motoren beschikbaar te hebben, zodat er voor veel Aziaten ook een motorleven is als na het transport ook de lol een rol gaat spelen. En een R1200GS ligt toch minder voor de hand bij je eerste serieuze schreden in de motorwereld, nietwaar? Dat laatste realiseert BMW zich ook, dus hebben ze inmiddels een fabriek in Brazilië èn zijn ze een coöperatie aangegaan met TVS Motor Company uit India. BMW gaat samen met hen motoren tot 500 cc ontwikkelen en produceren in India. TVS is in India een hele serieuze speler met een jaarproductie van ruim 2 miljoen lichte motoren, terwijl het succesvolle BMW er momenteel in Berlijn ruim 100.000 produceert…
BMW is ook niet alleen in deze strategische move: eerder al werd KTM gekoppeld aan het Indiase Bajaj Auto; met de aandelenovername en financiële injectie door Bajaj kon KTM zelfs door lastige financiële tijden worden geloodst. En Triumph bouwt momenteel een nieuwe eigen fabriek in Kolar bij Bangalore, waar in de toekomst lichte Triumphs als de nieuwe 250 cc Street Single geproduceerd gaan worden. Begin dit jaar ging de Britse premier Cameron zelfs mee naar India om deze deal te bekrachtigen. Zelfs Ducati-baas Claudio Domenicali ziet samen met de knappe koppen van Audi de noodzaak in van deze globalisering en is bezig met eigen fabrieken in Thailand en in Brazilië. Kortom: de Europese luxe-merken kijken momenteel veel verder dan de Europese grenzen. Misschien moeten we in de toekomst voor het echte motornieuws dus wel naar motorshows in New Dehli of Bangkok…

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws