Suzuki laat nieuwe motorconfiguratie patenteren
De configuratie van een motorblok is feitelijk al jaren hetzelfde. Haast traditioneel. Zo huist de krukas altijd onder de cilinders. Suzuki heeft klaarblijkelijk plannen om op dit vlak een spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok te werpen, want de Japanners hebben een configuratie laten patenteren waarbij de krukas zo’n beetje onder het zadel komt te liggen.
In de tekeningen van Suzuki is te zien dat de twee cilinderkoppen bijna horizontaal tussen de bovenste framebuizen liggen, waardoor de krukas bijna onder het zadel komt. De versnellingsbak op zijn beurt verhuist wat naar voren/onderen. Door de brandstofvoorraad eveneens naar het zadel te verhuizen, kan de ruimte bij de tank gebruikt worden voor het luchtfilter en inlaat systeem. De uitlaat kan, zonder gebruik te maken van scherpe bochten, meteen naar onderen.
Waarom Suzuki voor deze configuratie kiest? Volgens de Japanners zijn daar twee redenen voor. Allereerst biedt dit meer ruimte voor het motorblok en kan er gekozen worden voor een kortere wielbasis, wat de stuureigenschappen van de machine ten goede komt. Om te ‘nerveuze’ stuureigenschappen te voorkomen, de machine op het patent voorzien van een duidelijk verlengde swingarm. Het tweede voordeel is een veel grotere bodemspeling. Daarnaast biedt deze opbouw ook de mogelijkheid een onderliggend uitlaatsysteem te realiseren.
Helemaal nieuw is het idee overigens niet. Zo had het inmiddels ter ziele gegane Husaberg al in 2009 verschillende modellen met een enigszins vergelijkbare techniek, waaronder de FE390. Bij deze eencilinder offroad zat het blok als het ware ‘ondersteboven’ gemonteerd. Voor hen was de positionering van de krukas, zo’n beetje het zwaarste onderdeel van het motorblok, de belangrijkste beweegreden. Door deze as dichter bij het zwaartepunt van de motor te plaatsen, werd de handling in hun ogen een stuk beter.
Meer lezen over de Husaberg FE390? Lees hier onze eerste test uit MotoPlus 16/2009.