Nieuws

MV’s BMW beater?

Het zong al een poosje rond: MV zou met een ’toermodel’ komen. Dat werd dus de MV Agusta Turismo Veloce.

Een MV die het tegen BMW en de Goldwings moet opnemen? Nee zo ver gaat het ook weer niet. De Turismo Veloce is er in de ‘standaard’ versie en de iets luxer uitgeruste Lusso-variant. Ze verschillen in detail. Het drie cilinder motorblok en het rijwielgedeelte kennen we van de eerdere driecilinder MV’s, die zijn immers allemaal opgebouwd vanuit hetzelfde platform.Dat is kosten effectief en modern.  In de Turismo Veloce levert de 798cc drie-in-lijn met tegengesteld draaiende krukas 125 pk en 84 Nm Wan t ook een toeristische MV blijft natuurlijk wel een MVet blijft ook wel een MV natuurlijk.

Ook deze MV is uitgerust met het MVICS elektronicapakket, inclusief drie ‘ride modes’ (Sport, Touring en Rain), quickshifter en acht stappen traction control. Het gaat nu wel om doorontwikkelde 2.0-elektronica, hierdoor zijn er nu meer zaken in te stellen, wat te denken van motorrem in twee stappen, gevoeligheid van de gasrespons (drie stappen) en de mate waarin de begrenzer ingrijp, pittig of soft .

Waar de standaard Veloce het op veergebied doet met de inmiddels bekende Marzocchi/Sachs-combi maakt de completere Lusso gebruik Adaptieve, elektronisch aangestuurde vering. Zowel voor en achter van Sachs, het merk dat ook al gelijksoortige systemen ontwikkelde voor de nieuwe Multistrada en Caponord. Ook heeft de Lusso standaard een geïntegreerd GPS-systeem, een wat subtielere kofferset (60 liter) en verwarmde handvatten. Ook nieuw: een uitgebreid TFT-display, aan te sturen vanaf de linker stuurhelft.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws