Techniek: wanneer minder eigenlijk meer is
De KTM 790 Adventure en Yamaha Ténéré 700 passen als geen ander in de laatste trend, waarbij vanuit de motorische overdaad wordt teruggegaan naar het gezonde verstand. Of beter gezegd het pure rijplezier. ‘Minder is meer’, luidt hier het motto, waarbij er heldere, consequente keuzes zijn gemaakt.
Daarbij kiezen beide fabrikanten voor een blokconfiguratie die, licht overdreven gezegd, al zo oud als de wereld is: de paralleltwin. Waar de klassieke twins echter doorgaans waren voorzien van een ‘platte’ krukas, in 360° of 180° configuratie, vertrouwen veel fabrikanten tegenwoordig voor een krukas waarbij de kruktappen in een kruisend vlak staan.
Yamaha kiest bijvoorbeeld voor een kruktapverzet van 90°, wat ontstekingsintervallen van 270° en 450° oplevert, KTM voor 75° kruktapverzet, wat resulteert in 285° en 435° ontstekingsintervallen. Daarmee ‘klonen’ beide fabrikanten als het ware het blokkarakter van respectievelijk een 90° en 75° V-twin.
In MotoPlus 3/2019 gaan we niet alleen dieper in op beide blokconfiguraties met de bijbehorende voor- en nadelen, ook alle andere facetten van beide nieuwe adventures nemen we technisch onder de loep!