Motorkleding maatwerk (3) – MotoPort Personal Shopper
Personalisering, het is een groot goed in motorland. Wat betreft kleding bleef het vooralsnog vooral bij korte- en lengtematen, maar ook hier zie je de trend tot maatwerk op diverse gebieden groeien. In de serie ‘motorkleding maatwerk’ kijken we wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is. In deel 3: het Personal Shopper concept van MotoPort. Maatwerk, maar anders dan je denkt!
Stapte je nog niet zo gek lang geleden een motorkledingzaak binnen voor een nieuwe outfit, dan was de keuze vrij overzichtelijk. Er was leer, er was textiel, je kon nog kiezen tussen een paar modelletjes en kleuren, maar daarmee was je er wel zo’n beetje. De ontwikkelingen in kledingland zijn de laatste jaren echter hard gegaan. Niet alleen wat betreft nieuwe materialen, constructies en technieken, maar ook wat betreft verschillende kledingstijlen. Wie een paar jaar niet meer in een motorkledingzaak is geweest – en omdat je niet iedere maand een nieuwe outfit koopt is die kans heel aannemelijk – kijkt zich momenteel de ogen uit en ziet waarschijnlijk door de bomen het bos niet meer. Dan is een stukje goede voorlichting wel wenselijk, maar dat kost tijd en daaraan ontbreekt het vaak. Edith Mathijsen, verkoopster van MotoPort Zelhem: “In de wintermaanden is het rustig, maar tijdens het seizoen komen we vaak handen en voeten tekort. Dan is er simpelweg niet de ruimte om iemand even uitgebreid te helpen. En hoewel we over het algemeen bijna alle maten, ook korte- en lengtematen, wel op voorraad hebben, zul je in de drukke periode vaak zien dat dat ene jack er net niet in jouw maat is. Dan kun je wel op de gok een maatje groter of kleiner bestellen, maar het liefst wil je gewoon de juiste maat proberen. Een passende maat betekent immers niet per definitie dat iets ook comfortabel zit, dat verschilt per persoon.”
Om deze problemen, of uitdagingen, het hoofd te kunnen bieden, bedacht MotoPort afgelopen jaar het Personal Shopper concept. Een fenomeen dat we voornamelijk associëren met behoorlijke gefortuneerde Hollywoodsterren, die hun persoonlijke assistenten erop uit sturen om de garderobe te spekken. Nou, zover gaat de persoonlijke touch van MotoPort dan net weer niet. Je zult namelijk nog wel zelf de gang naar de winkel moeten maken.
Dat is echter van latere zorg, de eerste stap in het proces is namelijk een digitale. Op www.motoport.nl/personal-shopping kun je een speciale Personal Shopping afspraak maken, waarbij je niet alleen de vestiging van je keuze doorgeeft, maar waar je ook kunt aangeven wat voor type rijder je bent, het kleur en type van je motor, materiaal voorkeur en andere zaken waaraan je belang hecht. “Vervolgens krijgen wij de informatie doorgestuurd en kunnen we aan de slag”, verheldert Edith Mathijssen. “We nemen uiteraard contact op met de klant om de afspraak in te plannen, maar ook om vooraf al meer helderheid te krijgen in zijn of haar wensen. Dat kan wat abstract zijn, wat voor soort rijder het bijvoorbeeld is, maar ook heel basale info als bijvoorbeeld de maat. Hebben we de bewuste maten dan toevallig niet op voorraad, dan zorgen we dat we deze alsnog op tijd binnen hebben. Bovendien hebben ook veel rijders behoefte aan korte- of lengtematen, dat is vooraf wel handig om te weten.”
Wanneer alle wensen in kaart zijn gebracht, wordt aan de hand van dat rijdersprofiel een aantal outfits geselecteerd. “Daarbij gaan we niet alleen voor de, zeg maar, veilige keuzes, maar soms ook voor het verrassingseffect. Een pak waar men zelf waarschijnlijk niet zo één-twee-drie aan zouden denken. Niet omdat ze het niet zouden willen of omdat ze last hebben van tunnelvisie, maar veel klanten weten domweg niet wat er tegenwoordig allemaal te koop is. Zo vaak koop je immers niet een nieuwe outfit en de ontwikkelingen gaan nu eenmaal erg snel tegenwoordig. Alleen al de keuze in meer traditionele leren en textielen outfits is enorm gegroeid, maar daarnaast is er ook veel meer keuze in kledingstijlen. Denk aan de casual look, een jeans met sportief of juist klassiek jack en een paar motorschoenen. Vaak is het bij de klant ook een kwestie van gewoonte, ik heb altijd een waterdicht textielpak gehad en daarom neem ik er nu ook weer eentje. Voor iemand die alleen korte ritjes op mooie zomeravonden maakt, is een jeans echter waarschijnlijk een veel comfortabeler keuze dan een vierseizoen Dane Gore-Tex pak. Met al die facetten proberen we bij onze keuze rekening te houden.”
Het concept is nog relatief nieuw en moet nog wat meer bekendheid krijgen, maar de klanten die er inmiddels gebruik van hebben gemaakt, zijn erg enthousiast volgens Edith. “We richten altijd een speciaal hoekje in met daarin de geselecteerde outfits en dat verrast de meeste klanten over het algemeen wel. Niet dat ze ook altijd één van de geselecteerde pakken kiezen, het komt best voor dat we gaandeweg het proberen bij wat anders uitkomen, maar uiteindelijk komen we altijd tot een passende oplossing. Als je dan achteraf vraagt wat men nu het meest prettig vond, dan blijkt dat vaak niet eens zozeer de spullen die we vooraf voor ze klaarleggen, maar de tijd die we nemen om te helpen. We reserveren één tot anderhalf uur per klant en staan dan ook echt alleen tot hun beschikking. Dus niet tussendoor even snel iemand anders helpen, maar de tijd nemen die nodig is. Ik begrijp dat wel, zelfs een relatief goedkope motoroutfit kost nog altijd behoorlijk wat geld en dan wil je wel serieus geholpen worden. Je koopt geen pakje boter immers!”