+ Plus

2019-verwachtingen van motorimporteurs

De 35e Motorbeurs Utrecht is aanstaande. Anders dan voorgaande jaren ontbreekt helaas een flink aantal motorfabrikanten in de zogeheten ‘importeurshal’. Jammer, maar niet getreurd, want in deze MotoPlus hebben we wel alle grote motormerken voor je ‘onder één dak’ weten te krijgen en blikken we samen met ze terug op het afgelopen motorjaar, vooruit op het nieuwe seizoen en op een mogelijk elektrische toekomst.

 

KAWASAKI

Naam: Henk Salomons
Leeftijd: 53 jaar
Functie: General Manager Kawasaki Benelux

? Hoe is kort terugblikkend op 2018 jullie jaar geweest?
! “We hebben een topjaar gehad. Zowel in Nederland als België is Kawasaki nu het grootste Japanse motormerk. De Z900 is daarbij met afstand ons best verkochte model.”

? Wat zijn jullie verwachtingen voor 2019?
! “We zijn het enige motormerk met echt heel veel nieuws voor 2019 met de nieuwe Versys 1000, Z400, ZX-6R 636, Z125, Ninja 125, H2SX SE+, twee W800-modellen en stevige updates voor de ZX-10R-modellen en de H2. We verwachten dus weer een stevige groei. Daarbij focussen we niet op een specifiek model, we hebben veel modellen die goed verkopen. Er zal wel veel aandacht gaan naar de spectaculair vernieuwde Versys 1000.”

? Welk model van een andere fabrikant zou je graag in het gamma hebben?
! “Lastig. We dekken elk segment af, dus in principe is dat voor ons niet nodig.”

? Elektrisch rijden wordt meer en meer een issue. Wat is jullie visie hier op?
! “Iedere fabrikant is bezig met het verminderen van emissies. Ook Kawasaki. Ik weet echter niet of elektrisch rijden wat gaat brengen. voor motoren heeft HET nogal wat nadelen, zoals gewicht en vermogensafgifte. Wellicht komen er op de lange termijn nieuwe technologieën – waterstof? – maar daar is de motorwereld nog lang niet klaar voor.”

? Wat voor een rijder ben je zelf en welke motor uit het eigen gamma zou je meenemen op een weekendtrip?
! “Zelf vind ik een pure naked het meeste plezier bieden. Je kan me dus tegenkomen op een Z900 of een Z900RS.”

TRIUMPH

Naam: Cees Lengers
Leeftijd: 49 jaar
Functie: Marketing & Communicatie Manager Triumph Motorcycles Benelux

? Hoe is kort terugblikkend op 2018 jullie jaar geweest?
! “Triumph is met zo’n 4% gegroeid ten opzichte van een markt die licht is teruggegaan met 2%. Dit hadden wij wat hoger ingeschat, maar we zijn nog op zoek naar een dealer in de provincie Limburg.
In 2018 hebben we in het Adventure-segment veel nieuws geïntroduceerd met de nieuwe Tiger 800 en Tiger 1200. Verder is de Speed Triple goed ontvangen. Vergeleken met 2017 vielen twee modellen op qua groei: de Tiger 800 en 1200. Beide lieten een hoge groei zien van 65 en 90%. De Tiger 800 is nog steeds ons volumemodel met ruim 21% van de totale Triumph-verkoop.”

? Wat zijn jullie verwachtingen voor 2019?
! “Met onze vernieuwde Street Twin en Street Scrambler en de compleet nieuwe Scrambler 1200 en Speed Twin mikken wij op extra groei voor het merk in een stabiele markt.”

? Welk model van een andere fabrikant zou je graag in het gamma hebben?
! “We zouden graag aanbod hebben in het segment tussen 500 cc en 750 cc.”

? Elektrisch rijden wordt meer en meer een issue. Wat is jullie visie hier op?
! “Hoewel er veel over wordt geschreven en gesproken, zijn de verkoopaantallen nog niet noemenswaardig. De infrastructuur om snel te laden is er nog niet en de huidige motorrijder is moeilijk om te krijgen. Prima voor woon-werkverkeer, maar nog geen alternatief voor de huidige verbrandingsmotor. Pas als overheden gaan verplichten, limiteren of subsidiëren zal er een verandering gaan plaatsvinden. Hoe lang dit nog gaat duren, weet niemand.”

? Wat voor een rijder ben je zelf en welke motor uit het eigen gamma zou je meenemen op een weekendtrip?
! “Ik ben een typisch recreatieve rijder en rijd voor de fun, maximaal een uur of twee, bochten, optrekken, genieten en mijn hoofd leegmaken. Ik rijd zelf een Triumph Street Scrambler. Ik hou van het gemak waarmee deze motor zich laat rijden, de power onderin en de voortreffelijke sound. ‘Oldskool riding’ in een modern jasje. Het liefst neem ik de nieuwe Scrambler 1200XE mee voor zowel fun onroad als offroad. Deze motorfiets kan dat!”

HONDA

Naam: Tom Cambien
Leeftijd: 38 jaar
Functie: Manager Motorcycle Division Honda Benelux

? Hoe is kort terugblikkend op 2018 jullie jaar geweest?
! “2018 is een belangrijk jaar geweest voor Honda met drie compleet nieuwe modellen: de Africa Twin Adventure Sports, de Gold Wing en de Neo Sport Cafe-familie met de CB125R, CB300R en de CB1000R(+). Daarnaast zijn onlangs de nieuwe, iconische Monkey, Super Cub en beide Forza’s voorgesteld en is 2018 een jaar geweest waarin de beleving rond het merk Honda centraal stond. Dit is zowel merkbaar in de nieuwe Honda motorfietsen en zal ook versterkt worden bij de dealer. De NC750X was ons best verkochte model. Zijn voorsprong blijft zeer sterk door een combinatie van onze unieke DCT-techniek en zeer gunstig verbruik.”

? Wat zijn jullie verwachtingen voor 2019?
! “Honda introduceert in 2019 maar liefst vijf volledig nieuwe modellen in de ‘mid engine line-up’ (500cc en 650cc, red.). Samen met deze nieuwe modellen en een volledig vernieuwde 125cc line-up, verwachten wij een sterke groei in de Benelux-markt. Dat moet met onze 2019-modellen lukken. Daarnaast vergeten we ook onze populaire motorfietsen en bestsellers, waaronder de NC750X, Africa Twin of Gold Wing, niet.”

? Welk model van een andere fabrikant zou je graag in het gamma hebben?
! “Ik waardeer de line-up van al onze collega’s.”

? Elektrisch rijden wordt meer en meer een issue. Wat is jullie visie hierop?
! “Elektrisch rijden is een antwoord van de fabrikanten op de steeds strenger wordende regelgeving op het gebied van uitstoot, duurzaamheid etc. Honda blijft daar als fabrikant zeker niet in achter. Zo werd onlangs nog een prototype van een elektrische scooter voorgesteld in Japan. Of wat dacht je van de zelf ‘balancerende’ motorfiets? Evenwel kunnen we niet vergeten dat motorrijden nog steeds gaat om de beleving, waarbij alle zintuigen, zoals gevoel, geluid en geur, geprikkeld mogen worden.

? Wat voor een rijder ben je zelf en welke motor uit het eigen gamma zou je meenemen op een weekendtrip?
! “Een sportieve rijder die graag de combinatie van een sportieve motor heeft met een comfortabele maar toch sportieve rijhouding. Tevens is de look ook belangrijk. Om deze redenen kies ik voor de CB1000R+.”

SUZUKI

Naam: Wouter Spanjaart
Leeftijd: 30 jaar
Functie: PR-manager Suzuki

? Hoe is kort terugblikkend op 2018 jullie jaar geweest?
! “Het was een prima jaar. We hadden een grotere totale marktstijging verwacht, maar desondanks hebben we het volume goed vast weten te houden. Vooral in het middensegment ging het goed, met een zeer succesvolle GSX-S750 en V-Strom. Ook blijft de SV650 populair bij beginnende motorrijders en kopers die voor de prijs van een jong gebruikte motor een nieuwe willen rijden. Net als voorgaande jaren was de V-Strom qua aantallen onze winnaar, met bijna 450 exemplaren. Echter sprong de GSX-S750 er écht uit afgelopen jaar, met een stijging van 36% ten opzichte van 2017!”

? Wat zijn jullie verwachtingen voor 2019?
! “We verwachten dat de totale markt redelijk stabiel blijft, met misschien een heel kleine groei tot 13.250 units. Daarvan verwachten we een marktaandeel van 10% voor onze rekening te nemen. Het wordt in ieder geval het jaar van de Katana. Waar hij afgelopen jaar enorm enthousiast werd ontvangen, wordt het nu tijd voor het echte feest: rijden. Daarnaast hebben we nu een écht toffe A2-motor in het gamma met de GSX-S750 met 35 kW!”

? Welk model van een andere fabrikant zou je graag in het gamma hebben?
! “Met het wegvallen van de Intruder-reeks zouden we wel graag weer een cruiser in ons gamma willen hebben.”

? Elektrisch rijden wordt meer en meer een issue. Wat is jullie visie hier op?
! “Vooralsnog is de combinatie van gewicht en actieradius nog geen volwaardig alternatief. Wellicht in de toekomst voor de functionele motorrijder, al blijft de – zuinige – verbrandingsmotor naar ons idee nog héél lang de standaard.”

? Wat voor een rijder ben je zelf en welke motor uit het eigen gamma zou je meenemen op een weekendtrip?
! “Rijden is voor mij pure ontspanning en dat hoeft niet altijd hard. Voor mij is de SV650XA dé motor. Sportief wanneer je het wilt met de heerlijke V-twin en ook een stoer uiterlijk.”

YAMAHA

Naam: Mario Janssen
Leeftijd: 46 jaar
Functie: Country Manager

? Hoe is kort terugblikkend op 2018 jullie jaar geweest?
! “Een fantastisch jaar. Zo heeft Yamaha wereldwijd, op Europees niveau en in Nederland zijn verkoopdoelstellingen gerealiseerd. Ook op competitiegebied hebben wij de nodige successen neergezet. En met de introductie van de Niken heeft Yamaha laten zien de durf te hebben om innovatieve producten op de markt te brengen en daar zijn wij trots op. De MT-serie, en in het bijzonder de MT-07 en MT-09, sprongen er uit qua verkopen. De Tracer 700 is in 2018 qua verkopen het meest gestegen omdat wij, naast de particuliere markt, in 2018 ook zijn gestart met de levering van dit model aan de Nationale Politie.”

? Wat zijn jullie verwachtingen voor 2019?
“Ook 2019 zal voor Yamaha weer een uitdagend, maar ook zeer boeiend jaar worden. Niet alleen vanwege de geplande modelintroducties, maar ook de nieuwe kleurstellingen binnen ons MT-segment worden, gezien de reeds ontvangen bestellingen voor 2019, zeer positief ontvangen. Daarnaast zullen wij binnen het Yamaha-dealernetwerk doorgaan met de implementatie van de nieuwe Yamaha-showroominrichting en de YOU-services (Yamaha Offers You), waardoor onze klanten bij de dealers een nog mooiere showroombeleving én nog professionelere serviceverlening kunnen ervaren.”

? Welk model van een andere fabrikant zou je graag in het gamma hebben?
! “De Harley-Davidson Livewire is een motorfiets die qua uitvoering en specificaties ontbreekt in onze huidige modelrange, die zouden wij naadloos in ons huidige gamma kunnen inpassen.”

? Elektrisch rijden wordt meer en meer een issue. Wat is jullie visie hier op?
! “Hierbij spreek ik voor mijzelf. Elektrisch rijden zal ook zijn intrede doen in de tweewielerwereld, maar dan wel voor verschillend gebruik. Als multispecialist zal Yamaha met deze nieuwe aandrijving voor ieder segment een passend product produceren. Bijvoorbeeld puur als transportmiddel, waarbij niet de rijemotie telt, maar de kostprijs, laadtijd en actieradius. Denk verder aan machines, waarbij het rijplezier gelijk blijft of zelfs beter wordt met bijvoorbeeld de mogelijkheid tot schakelen of afremmen op de motor voor een bocht. Voorwaarde bij deze categorie is het behouden van rijdynamiek en waar mogelijk zelfs uitbreiden. Uiteraard willen we ook de pure racebeleving creëren, zoals Yamaha al met het huidige supersport-gamma doet, waarbij acceleratie, eindsnelheid en rijdynamiek de belangrijkste features zijn.”

? Wat voor een rijder ben je zelf en welke motor uit het eigen gamma zou je meenemen op een weekendtrip?
! “Zelf denk ik niet dat ik kan worden gecategoriseerd tot een bepaald type motorrijder. Ik weet van mezelf dat ik wel een doorrijder ben en een lichte voorkeur heb voor de sport-touring en hyper naked-modellen. Maar ik vermaak me altijd wel op een motor, welk type dan ook. Soms lekker rustig tokkelend door de binnenstad met een X-Max en op een ander moment met een MT-10 op een circuit. Maar als ik echt moet kiezen, dan wordt het de nieuwe Niken GT. Deze motor blijft mij, of het wegdek nu nat of droog is, telkens weer verrassen.”

DUCATI

Naam: Thomas De Meûter
Leeftijd: 35 jaar
Functie: Marketing & PR directeur Ducati Benelux

? Hoe is kort terugblikkend op 2018 jullie jaar geweest?
! “2018 was een historisch jaar voor Ducati. De introductie van de Panigale V4 vormt het begin van een nieuw tijdperk voor het merk dat met tweecilinder L-motoren succesvol is geworden. De Panigale V4 is in 2019 ook het nieuwe wapen het WK Superbike. Verder vond voor de tiende keer de World Ducati Week plaats in Misano met een recordopkomst van meer dan 90.000 Ducatisti! Er was afgelopen jaar veel vraag naar de Panigale V4 en ook de Multistrada met zijn nieuwe 1260 DVT Testastretta-motor was een vaste waarde in de verkoop bij onze dealers.”

? Wat zijn jullie verwachtingen voor 2019?
! “2019 zal opnieuw een interessant jaar worden met de tweede generatie van de Diavel, de motor waarmee Ducati in 2010 vriend en vijand verbaasde door zowel een sportieve als een design gedreven variant van een power cruiser te introduceren. Deze tweede generatie bouwt verder op deze eerste en positioneert de Diavel nog meer als power naked met een stoer en ruig kantje. Het is een segment waar het grote publiek Ducati niet meteen verwacht, maar waar we een perfecte machine hebben voor motorrijders die meer rijplezier en sensaties willen ervaren en die meer oog hebben voor stijlvol design, ook als ze aan het cruisen zijn. Maar de nieuwste Hypermotard gaat ook een hoofdrol in zijn segment spelen, zeker in Nederland. Na lang wachten is deze funbike volledig vernieuwd en uitgerust met de nieuwste technologieën.”

? Welk model van een andere fabrikant zou je graag in het gamma hebben?
! “De laatste jaren is het Ducati-aanbod zodanig uitgebreid dat we nu in de belangrijkste segmenten aanwezig zijn. In de segmenten met een grote cilinderinhoud missen we niet direct een model. Maar een nieuwe tegenhanger voor de KTM Superduke, een super naked die nog sportiever en sensationeler is, zouden we met veel plezier verwelkomen.”

? Elektrisch rijden wordt meer en meer een issue. Wat is jullie visie hier op?
! “We zien elektrisch rijden niet als een issue, eerder als een kans, die hoe dan ook de toekomst zal schetsen, niet alleen in de autowereld, maar ook in de motorbranche. Op het moment dat elektrische motoren werkelijk doorbreken, zal ook Ducati een pionier blijven met motoren die garant staan voor stijl, onderscheidend vermogen en prestaties, het DNA van ons merk!”

? Wat voor een rijder ben je zelf en welke motor uit het eigen gamma zou je meenemen op een weekendtrip?
! “Persoonlijk heb ik altijd een voorliefde gehad voor naked bikes, dus ik kijk ernaar uit de nieuwe Diavel aan de tand te voelen op mijn jaarlijkse trip naar de Franse Alpen. Maar de perfecte motor hiervoor is waarschijnlijk de Multistrada 1260 Pikes Peak, die ik vorig jaar de sporen heb kunnen geven. Wat een comfortabele, hypersportieve en extreem wendbare machine! Waarschijnlijk de beste allround motorfiets als je van sensatie, stijl en gebruiksgemak houdt.”

BMW

Naam: Tom Crooijmans
Leeftijd: 51 jaar
Functie: Head of BMW Motorrad

? Hoe is kort terugblikkend op 2018 jullie jaar geweest?
! “In 2018 brak BMW Motorrad opnieuw verkooprecords en we werden voor het negende jaar op rij overall marktleider in Nederland. Afgelopen jaar vonden maar liefst 2.081 motoren en motorscooters een nieuwe eigenaar in Nederland – een stijging van 3% ten opzichte van 2017. Naast de introductie van maar liefst zeven nieuwe modellen, is deze groei mede te danken aan de professionaliteit en het vakmanschap van de dealers. Ook het vertrouwen van klanten in BMW Motorrad en zijn producten is een belangrijke reden voor het succes. Het complete Adventure-segment was daarbij wederom zeer succesvol. De introductie van de nieuwe BMW F750GS en F850GS heeft hier uiteraard aan bijgedragen. Terwijl de R1200GS onverminderd populair was bij het publiek, maakte in oktober de R1250GS een succesvol debuut.”

? Wat zijn jullie verwachtingen voor 2019?
! “BMW Motorrad is erop gebrand om het succes van 2018 vast te houden en voor het tiende jaar marktleider te worden. Tien keer op rij zou geweldig zijn. Een absoluut record dat in onze wereldwijde organisatie niet eerder is vertoond. Daarbij is elk model en elke klant voor ons even belangrijk. Uiteraard kijken wij enthousiast uit naar de nieuwe modellen die we dit jaar introduceren: de BMW C400GT, F850GS Adventure, S1000RR, R1250RS en R1250R.”

? Welk model van een andere fabrikant zou je graag in het gamma hebben?
! “Een specifiek model zou ik niet kunnen noemen, maar BMW Motorrad tracht in elk segment van de huidige en toekomstige motorfietsmarkt actief te zijn. Onze productstrategie is hier ook op gericht en heeft nog voldoende verrassingen in petto.”

? Elektrisch rijden wordt meer en meer een issue. Wat is jullie visie hier op?
! “Elektrisch rijden is een belangrijke uitdaging, waarmee wij met de C evolution al sinds 2013 ervaring hebben. Dit model maakt gebruik van de geavanceerde technologie van de BMW i3 en i8 en profiteert dan ook van de constante verbeteringen op het vlak van elektrische aandrijf- en accutechnologie. En voor de toekomst krijgt de C evolution zeker navolging, in meerdere segmenten. Een minstens zo belangrijk topic is de veranderende mobiliteitswereld en de rol van de motorfiets daarin. Autonoom rijden kan volgens BMW Motorrad ook voor de motorfiets zijn weggelegd. Deze functie zal nooit in de weg van rijplezier komen te staan, maar zal een essentieel onderdeel kunnen uitmaken van de actieve veiligheid. De motorfiets kan immers ‘meerijden’ en de berijder in precaire situaties ondersteunen.”

? Wat voor een rijder ben je zelf en welke motor uit het eigen gamma zou je meenemen op een weekendtrip?
! “‘Practice what you preach’. Ik rijd elke dag motor. Zowel woon/werkverkeer als privé. Ons modelgamma leent zich uitermate goed voor een weekendje weg. Kiezen is daarom erg lastig, maar als het echt moet, zou ik kiezen voor de K1600GT. Een fantastische motorfiets: snel, voldoende opbergruimte en tevens comfortabel genoeg voor een duopassagier. En het prachtige zescilinder-geluid geeft mij kippenvel!”

BENELLI

Naam: Katinka Bunt
Leeftijd: 43 jaar
Functie: Marketing Manager Moteo Nederland BV

? Hoe is kort terugblikkend op 2018 jullie jaar geweest?
! “Een fantastisch jaar voor Moteo algemeen en met name voor Benelli. Met drie modelintroducties en diverse evenementen hebben wij menig motorrijder positief verast met de nieuwe Benelli-lijn, met de Leoncino 500 als topper.”

? Wat zijn jullie verwachtingen voor 2019?
! “We zijn nu op stoom en gaan versnellen met uitbreiding van het gamma en het dealernetwerk. We hebben drie nieuwe modellen op de planning staan, waarvan de 752S flink aandacht gaat krijgen.”

? Welk model van een andere fabrikant zou je graag in het gamma hebben?
! “We hebben een compleet gamma, van scrambler tot adventure en tot de kleine 125cc Tornado!”

? Elektrisch rijden wordt meer en meer een issue. Wat is jullie visie hier op?
! “Dit zal zeker zijn intrede gaan doen, niet alleen in de motorbranche, maar ook in de 50cc-markt. Moteo Nederland zal hier zeker haar bijdrage aan leveren.”

? Wat voor een rijder ben je zelf en welke motor uit het eigen gamma zou je meenemen op een weekendtrip?
! “Ik geniet graag van de omgeving en het vrije gevoel dat motorrijden mij geeft. Daarom ben ik helemaal verslingerd aan de Leoncino 500, vriendelijk, makkelijk en toch pittig genoeg.”

MASH/MV AGUSTA/ROYAL ENFIELD

Naam: Jan Ykema
Leeftijd: 51 jaar
Functie: Directeur MotoMondo

? Hoe is kort terugblikkend op 2018 jullie jaar geweest?
! “Positief, al onze merken zitten in de lift en tonen grote potentie voor 2019.” Bij Mash was de Fifty 50 populair. Deze schakelbromfiets toont aan dat er weer animo is onder de jeugd voor het schakelen. Wij hopen dat de jeugd die nu gaat brommer rijden ook doorstapt en motor gaat rijden. Bij MV Agusta waren het de meest exclusieve modellen, zoals de RR en RC, die er echt uitspringen.”

? Wat zijn jullie verwachtingen voor 2019?
! “Met onze huidige merken verwachten we een serieuze groei in verkoop. Mash komt met een 650cc, MV Agusta toont nieuwe modellen en natuurlijk met de nieuwe merken Hyosung en vooral Royal Enfield bieden we het pure motorrijden aan tegen een hele aantrekkelijke prijs. Natuurlijk krijgen Hyosung en Royal Enfield iets meer aandacht, omdat we iedereen willen laten weten dat deze merken een plekje verdienen in de Benelux.”

? Welk model van een andere fabrikant zou je graag in het gamma hebben?
! “Zo, dat is lastig. Met onze huidige modellen hebben we zo’n breed gamma dat elk vakje wel ingevuld is. Van 50cc dirt track tot en met een 1.000cc super naked, wat wil je nog meer. Als er een wens is, dan een zwaardere custom zoals Harley-Davidson of Indian heeft. Maar met het KX-conceptmodel van Royal Enfield in gedachten komt dat wel goed.”

? Elektrisch rijden wordt meer en meer een issue. Wat is jullie visie hier op?
! “Er is een toekomst voor elektrisch rijden, maar dan meer om van A naar B te komen en in stedelijke gebieden. Voor het gamma dat wij leveren, lees recreatief gebruik en emotie beleven, geloven wij voorlopig nog niet zo in een stekker. Maar zeg nooit nooit!”

? Wat voor een rijder ben je zelf en welke motor uit het eigen gamma zou je meenemen op een weekendtrip?
! “Afhankelijk waar de reis naar toe gaat, maar op een verre weekendtrip zou ik persoonlijk de nieuwe MV Agusta Turismo Veloce 800 Lusso SCS meenemen. Blijven we iets dichterbij, dan gooi ik graag mijn been over het zadel van de nieuwe Royal Enfield Interceptor GT.”

KTM

Naam: Jeroen Punt
Leeftijd: 37 jaar
Functie: Managing Director KTM Group Nederland

? Hoe is kort terugblikkend op 2018 jullie jaar geweest?
! “We hebben een goed jaar achter de rug. KTM Group NL heeft een flinke groei gehad in marktaandeel. Alle zwaardere modellen hebben het daarbij goed gedaan, maar ook de 790 Duke was een hit.”

? Wat zijn jullie verwachtingen voor 2019?
! “Meer marktaandeel veroveren en vol in de aanval tegen de concurrenten. Daarbij verwachten we veel van de KTM 790 Adventure en KTM 790 Adventure R, onze nieuwste modellen.”

? Welk model van een andere fabrikant zou je graag in het gamma hebben?
! “Ducati Panigale. Sinds wij gestopt zijn met het produceren van de KTM 1190 RC8(R) hebben wij geen superbike meer in het programma. De Panigale is in mijn ogen een erg mooie motor, eigenlijk de Ferrari onder de superbikes, daar kunnen de Japanners niet aan tippen. Wie weet hebben we op korte termijn een Panigale in onze line-up….”

? Elektrisch rijden wordt meer en meer een issue. Wat is jullie visie hier op?
! “Is vol in ontwikkeling ook bij ons. Als fabrikant moet je je klaarmaken op wat er eventueel gaat komen. Wanneer er in Brussel iets wordt besloten, kun je maar beter klaar zijn. Wij zijn volop aan het testen met volledig elektrische straatmotoren. Daarnaast hebben wij al jaren de elektrische KTM Freeride-E en KTM Supermoto-E in ons gamma. Wat betreft motorcross starten we dit jaar met een Mini-E voor zowel KTM als Husqvarna Motorcycles die vergelijkbaar is met onze KTM 50SX en Husqvarna TC50.”

? Wat voor een rijder ben je zelf en welke motor uit het eigen gamma zou je meenemen op een weekendtrip?
! “KTM 1290 Super Duke GT. Al drie jaar op rij motor van het jaar bij MotoPlus. Sportief, maar uiterst comfortabel voor een lange trip. Daarnaast zijn onze KTM Adventure-modellen ook uiterst geschikt voor weekendtripjes, maar het hangt er uiteraard vanaf waar we naar toe gaan en wat de omstandigheden zullen zijn.”

INDIAN

Naam: Lynda Provoost
Leeftijd: 33 jaar
Functie: Marketing Manager Benelux

? Hoe is kort terugblikkend op 2018 jullie jaar geweest?
! “2018 was een jaar met veel hoogtepunten voor Indian Motorcycle. Het succes van de nieuw gelanceerde Scout Bobber, de groei van het aantal dealers in de Benelux, de stijging van de verkoopaantallen, Jared Mees die voor het tweede jaar op rij het American flat track kampioenschap won op de Scout FTR750 en de introductie van de laaiend enthousiast ontvangen FTR1200 en de vernieuwde Chieftain. En we sloten afgelopen jaar een partnership met Dirt Track Lelystad. Daarbij was de vraag naar de Scout Bobber dusdanig hoog, dat we in april al uitverkocht waren.”

? Wat zijn jullie verwachtingen voor 2019?
! “Ook in 2019 breiden we het dealernetwerk uit in de Benelux. Tevens verwachten we een significante stijging in verkoopaantallen. De FTR1200, die in het tweede kwartaal wordt geleverd bij de dealers, zal naar verwachting net als de Scout Bobber uitverkocht raken.”

? Welk model van een andere fabrikant zou je graag in het gamma hebben?
! “Ik heb wel iets met elektrische motoren en zou daarom voor de Harley-Davidson Livewire gaan.”

? Elektrisch rijden wordt meer en meer een issue. Wat is jullie visie hier op?
! “Wij houden de markt voor elektrisch rijden in de gaten, maar concentreren ons dit jaar eerst op de lancering van de FTR1200.”

? Wat voor een rijder ben je zelf en welke motor uit het eigen gamma zou je meenemen op een weekendtrip?
! “Ik vind het lekker om te cruisen, maar ook om af en toe in de racemodus te gaan. Voor een weekendtrip zou ik zeker de FTR1200 S meenemen.”

APRILIA/MOTO GUZZI

Naam: Vivian van Kaam
Leeftijd: 42 jaar
Functie: Marketing Manager

? Hoe is kort terugblikkend op 2018 jullie jaar geweest?
! “Op basis van sell-out-gegevens zien we in de totale markt een lichte daling. Helaas hebben wij op het gebied van motoren meer verloren dan de totale markt. Moto Guzzi kent een daling en Aprilia is
gelijk gebleven als het gaat om marktaandeel. Bij Aprilia sprong de Shiver 900 er uit en bij Moto Guzzi was de V7 III-serie een hardloper, waarbij de V7 III Carbon de lijst aanvoert.”

? Wat zijn jullie verwachtingen voor 2019?
! “Wij verwachten een kleine stijging ten opzichte van 2018. Met name voor Moto Guzzi verwachten wij een stijging, waarbij de nieuwe V85 TT uiteraard belangrijk is.”

? Welk model van een andere fabrikant zou je graag in het gamma hebben?
! “Een 600-serie en dan voor Aprilia.”

? Elektrisch rijden wordt meer en meer een issue. Wat is jullie visie hier op?
! “Die ontwikkeling zien we al bij de scooters en dat zal de komende jaren bij motoren ook meer en meer aan de orde gaan komen.”

? Wat voor een rijder ben je zelf en welke motor uit het eigen gamma zou je meenemen op een
weekendtrip?
! “Een lekker-weer-all-road-rijder en de nieuwe Moto Guzzi V85 TT zou zeker meegaan op een weekendtrip.”

HARLEY-DAVIDSON

Naam: Niels Kleinlooh
Leeftijd: 31 jaar
Functie: Interim Marketing Manager Central Europe & Marketing Manager Benelux

? Hoe is kort terugblikkend op 2018 jullie jaar geweest?
! “Zeer positief. We hebben in de Benelux een sterke groei laten zien. Ook interessant is dat we met de nieuwe Softail-modellen meer ‘vreemd-merk-rijders’ aantrekken, die voor het eerst een Harley-Davidson kopen. De Street Bob was afgelopen jaar ons best verkopende model uit de Softail-familie, kort gevolgd door de Street Glide Special uit de Touring-familie.

? Wat zijn jullie verwachtingen voor 2019?
! “Het gaat een mooi jaar voor ons worden, waarbij we ons in blijven zetten om zoveel mogelijk mensen het unieke gevoel van een Harley-Davidson te laten beleven. Het echt ervaren van ons merk met een testrit blijft de grote focus.”

? Welk model van een andere fabrikant zou je graag in het gamma hebben?
! “Vorig jaar hadden we deze vraag beantwoord met het graag in de line-up hebben van een allroad of naked. Maar met de bekendmaking onlangs van onze ‘More Roads’-strategie zullen we in de toekomst ook deze modellen in het gamma hebben, naast natuurlijk ook de volledig nieuwe elektrische LiveWire. Ik denk dat we als Harley-Davidson in de toekomst elk soort motorliefhebber kunnen bedienen met een motor van ons merk.”

? Elektrisch rijden wordt meer en meer een issue. Wat is jullie visie hier op?
! “De LiveWire is onze eerste volledig elektrische Harley-Davidson. Uiteindelijk zullen er meer elektrische modellen op de markt gaan komen, waarvan we de afgelopen weken op de CES in Las Vegas al een voorproefje van hebben laten zien.”

? Wat voor een rijder ben je zelf en welke motor uit het eigen gamma zou je meenemen op een weekendtrip?
! “Dat ligt volledig aan m’n bui. Ik vind het top om met een Fat Bob weggetjes in de Ardennen te rijden of over dijkwegen. Daarnaast kan ik het ook echt waarderen om met een 114 cubic inch Touring-motor met nieuw Apple Carplay-infotainment relaxed snelwegkilometers te maken. Voor 2019 pak ik ook graag weer eens een circuitdag mee, wellicht een leuk met de LiveWire!”

 

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...