+ Plus

Motornieuws 2019: alles van de Eicma

Waar de meeste fabrikanten tijdens de Intermot in Keulen hun kruit behoorlijk droog hielden, werd er op de EICMA in Milaan toch nog behoorlijk uitgepakt. 2019 wordt een lekker gemêleerd jaar. In een notendop: de superbike is springlevend, het wordt moeilijk kiezen in het middenklasse allroad-segment en hardcore is het nieuwe toverwoord in adventure-kringen. En daar tussendoor stuitten we op wat pareltjes, die zich niet zomaar in een hokje laten stoppen.

Yamaha Ténéré 700
Dit is ‘m dan, de productieversie van Yamaha’s nieuwe ras-avonturier, de Ténéré 700. En als je denkt ‘Maar die heb ik toch al eens gezien?’, dan klopt dat in zekere zin. Het prototype, de T7, werd in 2016 en in doorontwikkelde staat nog eens in 2017 op de EICMA getoond. En dat werd mede door de behoorlijk hardcore rally-uitstraling behoorlijk bejubeld. Dat moment van herkenning is in dit geval dus goed nieuws, want het onderschrijft dat deze uiteindelijke uitvoering qua looks heel dicht bij dat zo goed ontvangen ruige prototype staat. Met name de hoog bouwende rally-voorpartij met de vier kenmerkende LED-lampen is zo’n stijlelement van het prototype dat gelukkig behouden is gebleven en niet is vervangen door een inwisselbare adventure-neusje. Achter dat ruitje schuilt goed zichtbaar een verticaal geplaatste digitale dashboard-unit met de uitstraling van een rally-roadbook. Maar in feite ademt de hele machine avontuur; van het brede stuur met handkappen en de slank bouwende tank (16 liter inhoud) tot het smalle en vlakke zadel (880 mm) en de lekker minimalistisch gehouden achterpartij.
In het nieuwe dubbel wiegframe van stalen buis huist een bekende krachtbron: de 689 cc metende paralleltwin van de MT-07, Tracer 700 en XSR700. Een blok dat onder andere bekend staat om zijn sterke en lineaire koppelafgifte, soepele gasrespons en lage verbruik. Wat dat laatste betreft: voor de nieuwe Ténéré 700 geeft Yamaha een actieradius van meer dan 350 kilometer op. Het blok is trouwens nagenoeg ongewijzigd overgenomen, alleen de afstelling van het injectiesysteem is wat gewijzigd en ook de eindoverbrenging is aangepast.
In de verdere aankleding is het een en al avontuur wat klok slaat. Zo staat Yamaha’s middenklasse vrijbuiter op een 21 inch voor- en een 18 inch achterwiel en liggen er Pirelli Scorpion Rally STR banden om de gespaakte wielen. Ook zijn de veerwegen lekker royaal gekozen. De 43 mm upside-down voorvork heeft 210 mm veerweg, en heeft stelmogelijkheden voor in- en uitgaande demping, terwijl de achterschokdemper 200 mm veerweg kent en een handige draaiknop heeft om snel de veervoorspanning te kunnen verstellen. ABS is uiteraard standaard, maar kan voor offroad-gebruik worden uitgeschakeld.
De nieuwe Ténéré 700 lijkt zijn robuuste naam op papier in ieder geval meer dan waardig en belooft meer nog dan zijn voorganger, de XTZ660 Ténéré, een waardig opvolger te zijn van legendarische voorvaderen als de XT500, XT600Z Ténéré en uiteraard de XTZ750 Super Ténéré. De Ténéré 700 staat halverwege komend jaar bij de dealer in de kleuren Ceramic Ice, Competition White en Power Black. Een prijs is nog niet bekend.

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...