Tips & Tricks
COLUMN RENÉ VAN BENTHEIM
Contact, daar heb ik de afgelopen weken diverse keren aan gedacht. Contact met de motor, contact met medeweggebruikers, contact met de aarde enzovoort. Contact met de motor was wat ik mistte toen ik een tijd terug in Enschede was. Op het terrein van de universiteit zijn we met collega’s behoorlijk intensief met trialmotoren aan de slag geweest. Het enige contact dat we met de motor hadden, was met de voeten en handen. De rest van het lichaam had ik nodig om de balans tussen mens en motor te herstellen en/of te houden. Ik vind het altijd weer geweldig om een lastig parcours te rijden zonder een voetje te hoeven bijzetten.
Ik heb deze prachtige zomer vaak teruggedacht aan die middag in Enschede. Dit gebeurde meestal als ik een motorrijder tegenkwam, die wijdbeens met zijn voeten ter hoogte van de vooras over de weg reed. De voeten op de highway-steps, de billen in het zadel en de handen horizontaal of op ooghoogte aan het stuur. Tijdens onze opleidingen wordt er veel aandacht besteed aan de zithouding. Ik heb wel eens geprobeerd om wijdbeens met alleen de voeten/handen en achterwerk in contact met de motor, het parcours op het motor-oefenplateau te Lelystad te rijden. Zonder succes.
Vandaar dat we studenten wijzen op een ontspannen zithouding. Vanaf de billen in het zadel tot aan je voeten op de steps ben je zoveel mogelijk een met de motor, waarbij de knieën tegen de tank liggen. Het bovenlichaam houd je zo ontspannen mogelijk, waarbij de armen licht gebogen zijn en het stuur niet al te stevig wordt vastgepakt. Dit is het minst vermoeiend en geeft een grote mate van controle. Wel even wat anders dan een GasGas trialmotor zonder echt zadel.
Het motorseizoen begint ten einde te lopen en ik zie om mij heen dat het overige verkeer vaak nog steeds moet wennen aan de motor in het verkeersbeeld. Het lijkt wel of er steeds meer afleiding is onder de bestuurders van vierwielers en fietsen/bromfietsen. Rijdend op een verkeersplein heb ik al eens ervaren dat een naderende bestuurder, ondanks oogcontact, mij blijkbaar toch niet zag en voor mij het plein op reed. Daar hield ik al rekening mee, dus fysiek contact bleef gelukkig uit.
Grip is wat we willen op de motor, hoe meer hoe beter. Een schoon wegdek met asfalt zo glad als een biljartlaken is het ideaalbeeld. Helaas had het wegdek na een winter met veel neerslag en soms strenge vorst hier en daar nogal wat schade opgelopen. Zelf kwam ik afgelopen winter op de A1 met mijn wielen in een vrij grote scheur terecht, die in enkele dagen was ontstaan tussen de twee rijstroken. Dat was even schrikken, ook al reed ik gewoon rechtuit en niet in een bocht. Maar ook van de hoge temperaturen van afgelopen zomer heeft het wegdek te lijden gehad. Het zou dus zo maar kunnen dat jouw favoriete bocht inmiddels is veranderd in een gatenkaas. Misschien een ideetje om die bocht eerst weer eens rustig te verkennen, dit om wisselende contacten te voorkomen….
GETEST LINDSTRANDS LUXOR/LUX
ZWEEDSE KRACHTPATSER
De laatste pak ‘m beet twee jaar was het bij Lindstrands een beetje stil op het laminaatfront, maar voor dit seizoen werd de textielcollectie van de Zweedse motorkledingspecialist onder andere uitgebreid met de Luxor/Lux-combi, die vertrouwt op deze constructie. Met een prijs van respectievelijk € 599,- voor de jas en € 499,- krijg je een lekker strak gesneden, toergeoriënteerde combi van hoogwaardige materialen met een behoorlijk rijke uitrusting. Zo is deze onder meer voorzien van een uitneembare binnenvoering van temperatuur regulerend Outlast, verstelbare Level 2-protectoren op de gewrichten en heupen (rugpand voorbereid op optionele Level 2 rugprotector), diverse wijdteverstelmogelijkheden, bretels, legio (waterdichte) zakken aan zowel binnen- als buitenkant en natuurlijk een rondlopende verbindingsrits.
Het pak is inmiddels alweer ruim een half jaar in actieve dienst en bevalt ronduit goed. Wat vooral goed in de smaak valt zijn praktische zaken als soepel lopende ritsen, het makkelijk aan- en uittrekken, evenals de volledig uitritsbare binnenvoering, waarbij ook de mouwen/broekspijpen middels rondlopende ritsen gefixeerd zijn. Met de ventilatieopeningen zijn we bij het grootste nadeel van de laminaatconstructie aanbeland. Jas en broek ‘luchten’ namelijk enkel op hogere snelheid. Ligt het tempo wat lager, dan wordt het al snel wat klam binnenin. Dat is vooral een constructie-technisch gegeven, waar bijvoorbeeld ook een Z-liner last van heeft. Rij je vooral bij hoge temperaturen en niet in de regen, dan kun je beter kiezen voor een uitneembaar membraan of een zomercombi zonder membraan. Laat je je daarentegen door wat water niet afschrikken, dan zit je met de Luxor/Lux helemaal goed. De kraag sluit mooi hoog waardoor regenwater niet meteen van de helm de nek in kruipt, de teflon-coating heeft een water- en vuilafstotende werking en dan is er natuurlijk nog het Dryway-membraan. Tijdens meerdere (deels zware) regenbuien gaf het pak in ieder geval geen krimp. Ook overtuigend is de pasvorm, de snit van met name de jas (de broek is wat wijder) is lekker strak, waardoor deze mooi nauw op het lichaam aansluit. Mocht het nog wat strakker mogen, dan valt er trouwens nog te finetunen op boven- en onderarmen, evenals bij de taille. Tegen meerprijs is er ook maatwerk, dus wil je langere of kortere mouwen/broekspijpen, dan kan dat. Prijstechnisch gezien is deze combi zijn geld meer dan waard.
[Logo MotoPlus]-CHECK: ****/*****
GETEST V-TREC SAFETY REM- EN KOPPELINGSHENDEL
SETJE OPKLAPPERS
Het is vaak maar een klein moment van onachtzaamheid of het gevolg van een schrikmoment, maar plotseling ligt je motor op zijn kant en is het rem- of koppelingshendel afgebroken. Accessoirefabrikant V-Trec levert voor verschillende motoren CNC-gefreesde aluminium rem- en koppelingshendels met een setprijs van rond de 100 euro. De hendels zijn in breedte zesvoudig verstelbaar middels een robuust uitgevoerd stelmechanisme. Daarnaast zijn de hendels voorzien van een verticaal klapmechanisme, waardoor ze bij een val onbeschadigde moeten blijven. Je kunt kiezen uit diverse kleuren en met een beetje sleutelervaring heb je ze met een minuut of twintig op je motor zitten. Werking en afwerking zijn voorbeeldig, het gripcomfort zou door de wat hoekige uitvoering nog net iets beter kunnen.
[Logo MotoPlus]-CHECK: ****