+ Plus

David Lemereis – reizen

De afgelopen twee jaar is David’s motoruitrusting behoorlijk veranderd, van kleding tot banden, van navigatiesystemen tot motorgerelateerde apps, iedere motorreis weer. Wat neemt hij dit keer mee?

Op het moment van schrijven moet ik nog vijf nachtjes slapen voordat ik met twee vrienden een stuk van de Trans Euro Trail offroadroute door Spanje en Portugal ga rijden. En ook deze motorreis probeer ik, zoals op iedere reis, weer allerlei nieuwe gadgets en apps uit.
Eén ding waar ik in een eerdere column over schreef is niet veranderd, en dat is mijn liefde voor motortransport. Ik heb ondertussen door drie verschillende partijen mijn motor naar Spanje, Albanië en Italië laten verschepen en nu is mijn motor samen met die van mijn maten met Nord Cargo onderweg naar Madrid. Wij vliegen vroeg in de ochtend en tegen lunchtijd rijden we op onze motoren bepakt en bezakt Madrid uit op weg naar de ´TET Spanje´. Wat een genot, geen verlies van vakantiedagen en het kostenplaatje is, zoals ik destijds schreef, ongeveer hetzelfde als dat hele eind vanuit Nederland rijden.
Wat bij mij echter continue verandert, is mijn navigatieapparatuur en de bijbehorende apps en routeplanners. Ik begon twee jaar geleden mijn eerste motorreis met een Garmin Zumo 590 en gebruikte een laptop met Garmin Basecamp om routes te plannen. Ik wist toen nog helemaal niet het verschil tussen een route en een track en dat veroorzaakte bij het offroad rijden tussen Zumo en mij knallende ruzies. Hij weigerde mij de juiste instructies te geven als ik van de gebaande paden op de Zumo/kaart afweek. Offroad rijd je zonder navigatie-instructies, waarbij je visueel de track volgt als een lijn op de kaart. Meer is het niet.
Sindsdien heb ik een Tripy II digitaal roadbook en later weer een Garmin Montana 680 aangeschaft en verscheidene modellen van de TomTom Riders en de Zumo’s getest. Op zich fijne navigatieapparaten, maar zoals ik destijds schreef zijn de dagen van de Riders en de Zumo’s geteld. In een notendop kunnen de smartphones als navigatiesysteem vrijwel alles net zo goed en vaak beter dan die speciale apparaten. Bovendien is smartphonenavigatie goedkoper, want die smartphone heb je toch al en de navigatie apps zijn of gratis of kosten hooguit een paar tientjes per jaar.
Ik heb afgelopen zomer een dag of tien de Britse TET offroad door weer en wind gereden en genavigeerd op mijn dure iPhone 8 Plus in een doodgewoon hoesje. Die iPhone is waterdicht en overleefde regen en valpartijtjes met de motor zonder problemen. Hoewel er niks mis mee is en het extra beveiliging biedt, wordt de ‘bittere’ noodzaak voor gepantserde smartphone hoesjes vaak overdreven. Ik navigeer offroad met Galileo Pro, een simpele iOS en Android app die de tracks zichtbaar maakt op de kaart zodat ik het lijntje kan volgen. Het stikt overigens van dergelijke apps zoals ViewRanger en met name OSMand is heel populair. OSMand kan namelijk ‘alles’, maar dat maakt de app voor mij ook veel te complex. Zodra ik snel een route over asfalt wil rijden, gebruik ik de TomTom Go app met zijn gesproken navigatie-instructies. Ik deel de veronderstelling dat één app alles moet kunnen niet.
Maar ondertussen navigeer ik ook niet meer op de smartphone, maar op een 8 inch Samsung Active Galaxy Tab 2. Deze 450 euro kostende ‘rugged’ tablet is gemaakt voor de zakelijke markt, zoals koeriersdiensten die door weer en wind klanten met een pennetje voor ontvangst moet laten tekenen. Deze tablet is IP68 waterdicht en stofbestendig en kan dankzij een rubberhoes tegen een stootje. Ik klik hem zo in en uit de speciale Galaxy Active RAM mount die ik er los bij kocht. Voor het rijden van een track is zo’n groot scherm echt ideaal. Je ziet zonder probleem alle details, zoals ongeasfalteerde paden die gekenmerkt worden door stippellijntjes, terwijl ik dat op mijn iPhone 8 Plus slecht kan onderscheiden.
Ik gebruik hem echter ook met de TomTom Go app om lekker relaxed met steminstructies te toeren terwijl ik muziek luister. Als je eenmaal de voordelen van zo’n groot scherm hebt ontdekt, wil je niet meer kleiner. Bovendien heeft deze tablet fysieke Android home- en terugknoppen en dat maakt een deel van de bediening met handschoenen veel fijner dan die touchscreen knoppen. Sta je even langs de kant met de motor, dan switch je zonder je handschoenen uit te doen via die knoppen naar bijvoorbeeld Spotify om een andere speellijst te selecteren. Overigens werkt het touchscreen ook redelijk goed met handschoenen.
Deze reis laat ik ook voor het eerst mijn 11 inch MacBook Air laptop met Garmin Basecamp routeplanner thuis. Ik ga alles met een online routeplanner doen op de tablet. Uit de enorme keuze van online routeplanners ben ik de laatste tijd erg gecharmeerd van de online routeplanner Plotaroute. Hij heeft een aantal features die vergelijkbaar zijn met de uitstekende MyRoute-app van Nederlandse makelij. Eén van de fijnste features van de MyRoute-app is Google StreetView, waarmee je tijdens het maken van een route de 360 graden Google-straatbeelden op je route kan bekijken. Je ziet dan goed wat je zoal op de route tegenkomt. Zodra je Google StreetView in de MyRoute-app kiest, kan je op je de verkleinde routekaart klikken om in de omgeving van je route straatbeelden te zien. Wil je echter meer waypoints plaatsen om de route af te maken, dan moet je uit die StreetView functie terug naar de grote kaart.
Plotaroute doet ook StreetView, maar dan in splitscreen. De routekaart links, StreetView rechts. Dat is handiger. Iedere keer als je op een waypoint op je route klikt, laat StreetView de straatbeelden automatisch op dat punt zien. Sleep je het waypoint elders, dan gaan de StreetView-beelden mee. Versleep het StreetView-poppetje en je kan de buurt verkennen zonder een waypoint te plaatsen. Plan je een route op je smartphone of tablet, dan gebruikt Plotaroute ook het kompas. Draai de tablet een kant op en StreetView draait 360 graden mee. Echt briljant!
Dit is wel een premium functie, maar die is zijn 18 euro per jaar dubbel en dwars waard. Net zoals bij de MyRoute-app kun je heel makkelijk op het kleine scherm van een smartphone nauwkeurig met je vinger een route maken door een ‘mikkruis’ op de route te slepen of de kaart te verschuiven. Dat werkt helemaal goed met de pen die meegeleverd wordt met de Samsung Active Galaxy Tab 2. Althans dat is mijn eerste impressie na een paar dagen offroad. Of de tablet daadwerkelijk een langere offroad-reis overleeft en in combinatie met de online Plotaroute-planner voor mij het ultieme navigatiesysteem is, zal deze reis moeten leren.
En dan is er nog de nieuwe Mavic 2 Zoom drone die meegaat en hopelijk ook nog de GoPro 7 die ik mag testen. Wat heb ik toch een mooi leven!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-