Modelnieuws 2019 BMW

Maak kennis met de BMW R1250GS en R1250RT

De geruchten gingen al langer rond, maar de tijd van gissen is nu echt voorbij. BMW komt echt met twee gloednieuwe boxers, namelijk de R1250RT en R1250GS! De Beierse firma heeft zojuist namelijk de opvolger van haar zeer populaire R1200GS gepresenteerd in het Portugese Faro.

De RT zal binnen afzienbare tijd volgen.

BMW moest aan de slag met haar boxer-blok. De 125 pk sterke, vloeistofgekoelde vierkleps ‘flat twin’ was namelijk toe aan een update. Niet eens zo zeer omdat vermogen en koppel te wensen over lieten. We hebben in de EU te maken met steeds strenger wordende emissie-eisen en geluidsnormen en in zijn huidige gedaante zal de boxer de Euro5-horde (die in 2020 van kracht gaat) niet halen. Kortom, de techneuten in München moesten iets bijzonders bedenken om ‘hun’ boxer voor de nieuwe tijd klaar te stomen.

Dat doen ze op twee manieren. Allereerst door de cilinderinhoud te vergroten. Iets dat niets te maken heeft met de Euro5-norm, maar vooral ten faveure van meer vermogen en koppel is gedaan. Door zowel boring als slag zijn licht te vergroten (102,5 x 76 mm) komt de inhoud nu op 1.254 cc (was 1.170 cc).

 

Het grootste verschil wordt echter gemaakt door de implementatie van een systeem dat BMW tot Shiftcam-technologie heeft gedoopt. Een techniek waar we al in MotoPlus 6-2018 over berichtten. Kort gezegd komt dit op het volgende neer: de inlaatnokkenas van beide cilinders is axiaal verschuifbaar en heeft niet één set nokprofielen zoals gangbaar, maar twee. Een tamme voor het deellastgebied, waarbij de nokken zijn geconfigureerd voor een optimaal verbruik en soepele motorloop, en een scherp (hoog) nokprofiel voor vollast, met de focus op maximale prestaties. Variabele kleptiming dus, maar dan wel op een compleet andere manier dan het DVT-systeem (Ducati Variable Timing) van Ducati.

De veranderingen hebben tot gevolg dat het vermogen stijgt van 125 naar 136 pk (bij 7.750 tpm) en het koppel zelfs van 125 naar 143 newtonmeter, dat ook nog eens vijfhonderd toeren eerder (bij 6.250 tpm) wordt vrijgegeven. Belangrijker misschien nog wel is het feit dat met name in het toerengebied tussen de 3.500 en 6.500 toeren het koppel exponentieel is gestegen. Precies daar waar de gemiddelde toerrijder het gros van de tijd resideert dus, daardoor kunnen de aanpassingen in de praktijk nog wel eens een stuk effectiever uitpakken.

Het antwoord op die vraag zal overigens niet heel erg lang op zich laten wachten. We zitten zegge en schrijve al in het zadel van de nieuwe GS. Is de stap voorwaarts van de boxer, die overigens ook op andere fronten is aangepakt, in de praktijk net groot is als op papier? Je leest het in MotoPlus 19-2018!

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

17 november, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...

Overig nieuws