Eerste Test Honda Forza 300
Compacter, lichter, moderner en nóg luxer. Als we Honda mogen geloven, dan is de Forza 300 op zo’n beetje alle vlakken beter. Om dat te bewijzen vlogen we naar het mondaine Monaco waar de flink vernieuwde middenklasse motorscooter voor het eerst in het ‘wild’ werd losgelaten.
Motorscooters staan vooral te boek als zeer praktische en zuinige tweewielers, die zich vooral lenen om even snel de stad mee in te schieten om wat boodschappen te doen of natuurlijk voor de obligate woon-werkritjes. Een eerste blik op de vernieuwde Forza 300, die onder meer standaard is uitgerust met een 45 liter topkoffer, leert dat ‘ie voor dat bewuste werk alle vakjes mag afstrepen. Daar houdt de lijst echter niet mee op, want de eencilinder van Honda komt ook buiten de betonnen stadsjungle best goed uit de verf. Grotendeels te danken aan het potente blok (relatief gezien uiteraard), maar ook door het compleet nieuwe rijwielgedeelte. Het frame kreeg een fikse upgrade waardoor 279 cc metende eencilinder niet alleen een stukje korter is geworden, maar bovendien twaalf kilo minder op de heupjes heeft dan de voorganger. Dit nieuwe stalen buizenframe, dat we onder meer kennen van de eerder geüpdatete Forza 125, heeft bovendien als prettige bijkomstigheid dat het wat gedateerde lange en lage uiterlijk van de oude Forza, is getransformeerd tot een fraai compact en ronduit modern (lees: scherp getekend) voorkomen. En natuurlijk hebben die gewichtsreductie en kortere wielbasis ook een positieve impact op de rijeigenschappen en – in mindere mate weliswaar – het verbruik, dat volgens de Honda’s eigen cijfers 1 op 31 is. Dankzij de relatief kleine wielen (15 inch voor en 14 achter) laat een scooter zich sowieso al flitsend sturen, zo ook de nieuwe Honda. En niet alleen in het drukke stadsverkeer, maar ook in de krappe haarspelbochten die we op de testroute gepresenteerd kregen, was de rijklaar 182 kilo wegende machine uiterst lichtvoetig en vooral stabiel.
Andere, kleinere, maar even welkome verbeteringen zijn onder meer een 64mm hoger geplaatst zadel, rondom LED-verlichting, een groter en zeer overzichtelijk dashboard, het Smart Key-systeem en het elektronisch verstelbare windscherm. Daarnaast is de Forza 300 de allereerste motorscooter van Honda die is uitgerust met tractiecontrole. Niet dat de 25 pk sterke eenpitter je heel snel zal verrassen, maar een extra stukje veiligheid is natuurlijk nooit verkeerd. En op praktisch vlak: zowel de reeds genoemde topkoffer als het 53 liter grote bagagevak onder het zadel zijn gekoppeld aan het Smart Key-systeem. Bagage kan dus eenvoudig, met de sleutel op zak, uit de scooter gehaald worden. Helemaal prima!
Kent de vernieuwde Forza 300 dan helemaal geen minpunten? Toch wel, al hangt vooral samen met de grootte van de bestuurder. Zo komt het windscherm, wanneer volledig opgericht, bij iemand van meer dan 1.90 meter grof gezegd tot de schouders. Ook is de ruimte bij de voeten wat beperkt. Daar staat tegenover dat de wat rechtere zithouding bijzonder comfortabel is en zich ook goed leent om wat langere uitstapjes te maken. Pragmatische rijders met een avontuurlijke inborst worden met de Forza 300 op hun wenken bediend: elegantie en sportiviteit op twee wielen.