Yamaha patenteert airbagsysteem voor motorscooters
Yamaha waagt zich weer eens aan het thema airbag. Uit recent openbaar geworden documenten blijkt namelijk dat de Japanse motorbouwer een airbag voor motorscooters heeft laten patenteren.
Honda werkte ongeveer 15 jaar aan een airbag voor motorfietsen om hem in 2006 het levenslicht te laten zien bij de Gold Wing 1800. De toerbuffel is sindsdien optioneel uit te rusten met een airbag voor de bestuurder. Ondanks ontelbare pogingen van andere fabrikanten, bleven andere motoren verstoten van deze technologie.
Grotendeels te verklaren door de veel minder constante positie van een motorrijder, ten opzichte van bijvoorbeeld een automobilist. Dat ligt bij een motorscooter anders. Op zo’n voertuig beweegt een bestuurder zich veel voorspelbaarder omdat de basis altijd een zittende positie is. Dat moet Yamaha ook gedacht hebben bij het patenteren van haar nieuwe airbagsysteem voor motorscooters.
Naast een hoofdairbag, die bedoeld is om het bovenlichaam van de rijder bij een botsing te vangen, hebben de Japanners ook een kleinere knie-airbag bedacht, die de onderste ledematen moet beschermen. Of het systeem echt werk en ooit ingevoerd gaat worden, is nog onduidelijk. Vooralsnog is alleen de patentaanvragen openbaar gemaakt.