Warmdraaien

Lekker polderkilometers vreten in de vakantie

Het is alweer tijd voor MotoPlus 15 en dat betekent dat we er (inmiddels) traditiegetrouw weer twee weken tussenuit knijpen voor een welverdiende vakantie. MotoPlus 16 verschijnt dus niet twee weken na deze uitgave maar op vrijdag 24 augustus.

Twee weekjes extra geduld dus… Zelf blijf ik deze vakantie weer eens in eigen land. En waarom ook niet? Het weer is de laatste weken fantastisch, voor tropische temperaturen hoef je wat dat betreft niet een halve dag in een vliegtuig te zitten, en de kinderen vinden het ook weleens lekker om binnen een paar uurtjes op de vakantiebestemming te zijn. Of er nog tijd overblijft om een stukje te motorrijden? Zeker!

Lekker in eigen land onderweg, want vaak vergeet je hoe mooi en verrassend het dichtbij kan zijn. Dat bleek de afgelopen weken weer eens tijdens onze lezerstesten, waarbij we een 180 kilometer lange route door de Achterhoek reden en veel lezers – waaronder ook Achterhoekers – zich verbaasden over de geborgenheid en afwisseling die er in ons drukke landschap met een beetje goede wil heel goed te vinden is. Op mijn vakantieplanning staan in ieder geval een paar ritjes uit onze Werelderfgoed-reeks, die je in voorgaande edities en ook in dit nummer tegenkomt. Deze toertochten zijn door lezers van MotoPlus uitgezet en voeren langs de tien Werelderfgoedlocaties die Nederland rijk is. De elfde vind je in Willemstad op Curaçao, een prachtige vakantiebestemming maar net even te veel van het goede voor een dagtochtje op twee wielen. Deze routes zijn trouwens, net als onze Roadbook-tours en honderden andere toerroutes, gratis te downloaden op onze website (www.motoplus.nl/toeren).

Alpen

Daaronder ook veel routes door de Alpen, voor veel motorrijders nog steeds de ultieme motorbestemming. Ongelijk kan ik ze zeker niet geven. Een aantal weken terug kon ik er zelf namelijk weer eens een aantal dagen sturen in het gezelschap van onze Duitse collega’s van Motorrad. In het kader van de 2018-editie van de Alpen masters, een internationale megatest met maar liefst twintig motoren waarin we op zoek gaan naar de Alpenkoning van 2018, verbleven we in Le Bourgd’Oisans, gelegen aan de voet van de Alpe d’Huez, de perfecte uitvalsbasis om de Franse Alpen per motor te verkennen.

Naast de beroemde ‘Hollandse berg’ met zijn 21 genummerde haarspeldbochten liggen hier hoge Alpenreuzen als de Col du Galibier (2.642 meter) en de Col de l’Iseran (2.770 meter) praktisch om de hoek. Die laatste was officieel nog niet geopend toen we er reden, maar we mochten er tussen indrukwekkende sneeuwwanden van een dikke vijf meter hoogte toch wat foto’s maken van de plaatselijke autoriteiten.

Aantrekkingskracht

jeroen 2

Jeroen Hidding Adjunct-hoofdredacteur MotoPlus

De Galibier beklommen we op een van de testdagen vanwege het licht voor de fotografie al om een uurtje of zeven ’s ochtends. Dan is er nog niemand op de flanken van deze gigant te bekennen en hebben de haast serene rust en de enorme uitzichten een haast magisch effect. Maar ook de wat lagere cols als de Col de la Croix de Fer, de Col du Mollard of de Col du Glandon zijn absoluut meer dan de moeite waard, waarbij iedere top – ook wat vroeger in het seizoen – haast een motortrefpunt lijkt. Na een paar dagen intensief sturen in zo’n hoogalpiene omgeving snap je maar al te goed waarom de Alpen zo’n enorme aantrekkingskracht op motorrijders blijven uitoefenen. Je kunt er honderd keer geweest zijn, maar iedere keer is het toch weer anders en kijk je haast met weemoed in je spiegels als je op de weg terug de bergen langzaam maar zeker uit het zicht ziet verdwijnen.

Het eerste deel van deze spectaculaire bergtest kun je trouwens in MotoPlus 16 tegemoet zien. Ik heb mijn portie bergen weer gehad en ga de komende weken voor wat ouderwetse polderkilometers. Vanaf deze plek alvast een goede vakantie gewenst en graag tot 24 augustus!

Jeroen Hidding,
Adjunct-hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws