Het moet ANDERS bij BMW
De verkoop van Husqvarna door BMW Motorrad heeft bewezen dat niet alles dat BMW aanraakt in goud verandert. Sterker: de deal heeft BMW goud gekost en gezichtsverlies opgeleverd. In Japan hebben managers voor minder harikiri gepleegd.
De verkoop zette de toon voor een nieuwe strategie van de Duitse constructeur. De komende jaren gaat BMW Motorrad voor een strategische herschikking.
De strategische heroriëntering van BMW Motorrad werd van bovenaf door de BMW Group opgelegd. BMW zegt dat de veranderende motormarkten, demografische trends en de steeds strengere milieunormen tot die keuze hebben geleid. Om z’n toekomstig groeipotentieel optimaal te kunnen benutten zal BMW Motorrad z’n gamma uitbreiden.
Indachtig de ontwikkelingen in het Verre Oosten en Afrika klinkt dat als: We trekken ons ordelijk terug terwijl de vijand chaotisch oprukt.
Het brandpunt van de strategische heroriëntering zal op ‘urban mobility’ en ‘e-mobility’ komen te liggen. Kortom; BMW gaat de komende jaren hard inzetten op scooters en elektrische motorrijwielen. D
De BMW Group wil daarvoor de middelen van BMW Motorrad uitbreiden. De verkoop van Husqvarna aan Pierer Industries loopt daar alvast op voor uit.
BMW Motorrad zette in 2012 z’n eerste stappen in de ‘urban mobility’ met de lancering van de scooters uit de C-reeks.
De volgende stap is de lancering van de elektrische “C-evolution” scooter in 2014. Maar BMW heeft nog wel een aantal andere innovatieve nieuwigheden in de pijplijn zitten. Deze zullen zowel door elektrische motoren als door milieuvriendelijke verbrandingsmotoren worden aangedreven.
Al met al was de C1 gewoon te vroeg geboren…