Hells Race Lelystad
Het Belgische Helhold had in 2016 de première van de eerste Dirt Track-race in de Lage Landen met buitenlandse deelnemers, de Hells Race was geboren. Omdat de baaneigenaren anders besloten, bleef het helaas bij één editie. Gelukkig wilde Speedway Lelystad het stokje wel overnemen en dat werd zo’n succes, dat in 2018 de Hells Race niet alleen wordt gecontinueerd, maar er zelfs een hele serie zal worden verreden!
De eerste Hells Race, in 2016, werd georganiseerd door leden van het Belgische Sinner Suply. Zij waren zo enthousiast geworden over de dirt track-evenementen van de Engelse DRTA (Dirt Track Riders Associaton), dat ze besloten om zelf ook een race te organiseren. Nu is dirt track bepaald niet groot en/of bekend hier in de Lage Landen, maar blijkbaar werd wel voorzien in een behoorlijke behoefte. De eerste twee edities, waarvan de eerste zoals gezegd op Belgische bodem werd verreden, waarna in 2017 de overstap naar Lelystad werd gemaakt, werden zelfs zo’n succes, dat de Hells Race vanaf dit jaar zelfs een vaste plek op de op de Europese en DRTA Dirt Track-racekalender heeft bemachtigd.
Het succes is onder meer te danken aan Dirk Pieper en Dimitri Hettinga. Dit duo nam Speedway Lelystad een jaar geleden over, waarbij hun eerste ambitie simpelweg was om de baan open te houden en zich naast het bekende speedway ook wat meer te richten op flat track/dirt track. Dat laatste onder meer met in ieder geval elke week trainingen en een dirt track school. Beide mannen zijn duidelijk enthousiast over deze spectaculaire tak van motorsport en willen dirt track op allerlei manieren en in breedste zin promoten.
Na het succes van de Hells race in 2017 hebben Dirk en Dimitri aan organisator Sinner Supply voorgesteld om naast de Hells Race zelf, ook nog een serie van drie wedstrijden te organiseren op Speedway Lelystad. Ze verwachten dezelfde racers als met Hells Race, waarbij veel van de rijders uit het buitenland komen. Dat lijkt een goede zet, er zijn namelijk nu al weer veel inschrijvingen. Het zelf organiseren van een evenement heeft voor hen nog geen prioriteit, ze willen eerst het terrein rond de baan verder verbeteren. Tot voor kort was het circuit bijvoorbeeld voor stroom nog afhankelijk van generatoren, maar sinds kort zitten zij eindelijk aangesloten op het elektriciteitsnet. Verder hebben ze sinds de koop ook een nieuwe loods gebouwd voor het onderhoud van de motoren, tractoren en de wals. Noodzakelijk, want het Speedway Lelystad verhuurt ook motoren om op de baan te kunnen trainen. En om hun ambitie helemaal luister bij te zetten, zal de naam van het circuit binnenkort ook worden omgedoopt tot Dirt Track Lelystad!
Op 5 en 6 mei jongstleden vormde Speedway Lelystad het toneel voor de derde editie van de Hells Race. We namen er een kijkje, want er zijn toch wel wat vraagtekens. Hoe serieus zijn motorraces op een baantje met een lengte van slechts 299 meter bijvoorbeeld? En hoe toegankelijk is deze in Nederland vrij onbekende tak van racen? Kort en bondig: ja, neem die races maar zeker serieus en twijfel er ook maar niet aan de toegankelijk. Zo telde het deelnemersveld 135 man uit zeven verschillende landen, waarbij er zowel mannen als vrouwen aan de start verschenen. Onder de deelnemers zowel pro’s als amateurs, die wel eens willen proeven aan sport die dirt track heet. Daarbij komt ook dat de belangstelling in de breedte groeit. Van sponsors en bedrijven die zich hier professioneel presenteren, maar veel meer nog van liefhebbers en nieuwsgierigen die komen genieten van alle actie. Kortom, ondanks het relatief korte bestaan van dit evenement, is dirt track serieuze business aan het worden.
Niet zo heel verwonderlijk, want iedereen krijgt veel waar voor zijn geld. De toeschouwers, maar ook de rijders die veel track time krijgen, zowel op zaterdag tijdens de trainingen als zondags tijdens de races. De deelnemers wachten steeds weer geduldig en opvallend gedisciplineerd als de baan weer eens geprepareerd moest worden. Door de droge baan en het vele stof moest er veel gesproeid, gewalst en geschoven worden om de baan rijdbaar te houden. Als dat klusje dan weer geklaard was, reden de mannen en vrouwen weer vol vuur hun heats voor een plaats in die felbegeerde finale. Al lijkt dat laatste slechts bijzaak, gezien het enthousiasme alle betrokkenen is het enerverende rondjes draaien en het plezier dat er mee gepaard gaat duizend keer belangrijker dan de uiteindelijke winst. Fantastisch weer, fantastische sfeer…op naar volgend jaar!