Compacttest Moto Guzzi V7 III Rough/Milano/Carbon
Moto Guzzi heeft drie nieuwe, bijzonder geslaagde varianten van haar sympathieke V7 gelanceerd: de no-nonsense Rough, de elegante Milano en de opvallende Carbon.
Afgelopen jaar produceerde Moto Guzzi ongeveer 9.000 motorfietsen. Dat lijkt misschien niet veel voor een merk dat ooit tot de grootste en meest innovatieve van Europa behoorde. Die glorierijke tijden liggen echter al lang achter ons, maar na talrijke crises en andere malheur kun je de huidige verkoopcijfers rustig als een succes bestempelen, zeker gezien de vraag langzaam maar zeker stijgt. En met name naar de V7, waarmee Moto Guzzi in de roos schoot toen deze machine in 2009 op de markt verscheen. Omdat het de fabrikant aan een modern en krachtig motorblok ontbrak, maakte het van de nood een deugd en schiep rond de traditierijke, luchtgekoelde en ongeveer 50 pk sterke V-twin een uiterst charmante motorfiets, die tot de grondlegger van de huidige retrogolf behoort. Afgelopen jaar werden er maar liefst 4.000 verkocht, niet in de laatste plaats door modebewuste Milanezen en Romeinen, voor wie een V7 een echt een modebewuste keuze is.
Moto Guzzi geeft het succes een vervolg met steeds weer nieuwe modelvarianten Dit jaar zijn dat de Rough, die met zijn enduro-look banden en spaakwielen een Scrambler-look heeft, de Milano, die als enige van de drie nieuwe modellen een toerenteller heeft en met glimmende chromen onderdelen stadse elegantie ademt, en de Carbon, een echte nekkendraaier met onder andere carbon spatborden en opvallende rode accenten, zoals de cilinderkopdeksels, de voorste remklauw en de Guzzi-adelaar op de tank.
In technische zin is er niets gewijzigd, terwijl de verschillende uitrusting van de drie modellen tijdens het rijden niet merkbaar is. Door de jaren heeft Guzzi de V7 meerdere malen gemodificeerd en duidelijk weten te verbeteren. Weliswaar breekt de 52 pk sterke V-twin geen records, mogen de achterschokdempers comfortabeler zijn en hebben stuurprecisie en grondspeling hun grenzen, maar een ritje met een V7 blijft toch iets magisch. Het onderstreept maar weer eens dat je voor onvervalste rijpret maar weinig pk’s nodig hebt – als je ze maar op de goede manier gebruikt.
Met de goedgevulde koppelkromme, de zachte gasaanname en de licht schakelende versnellingsbak ben je verzekerd van aangenaam rijgenot en kun je naar hartenlust flaneren langs de oever van een meer of een lekker stukje sturen in de bergen. De goed doseerbare remmen en het betrouwbare ABS zorgen voor veiligheid, alleen de tweevoudig instelbare tractiecontrole grijpt te vroeg in. Wel moet je je even instellen op het V7-blok. Wie met het mes tussen de tanden opstapt en een toerentalorgie verwacht, komt bedrogen uit, want na 4.500 toeren vraagt een rood oplichtende schakellamp in het dashboard al om de volgende versnelling. Tja, de V7 is nu eenmaal geen hardloper waarbij je het gas vol open draait of waarmee je ultrahard in de ankers gaat. Des te behoedzamer je de Guzzi de sporen geeft, des te sneller je onderweg bent – soepel en karaktervol tegelijkertijd.
De Rough, Milano en Carbon voegen zich bij de V7-modellen Stone, Special en Racer, die in het programma blijven. Bovendien kun je ze nog geheel naar eigen smaak verfijnen, want Moto Guzzi biedt maar liefst 200 verschillende accessoires voor het trio aan, variërend van spiegels tot uitlaatsystemen en van rode achterschokdempers tot maar liefst acht verschillende zadels.
De prijzen beginnen met € 10.945,- voor de Rough en de Milano, terwijl de Carbon voor € 11.345,- bij de dealer staat.