Getest

Vergelijkingstest Husqvarna Vitpilen 701 – KTM 690 Duke

Met een machtige single uit Mattighofen ben je tegenwoordige een soort van exclusieve verschijning. Bijna niemand anders heeft nog dikke eenpitters in het gamma. Des te cooler dat de 690 Duke nu een zuster uit eigen huis heeft en wel eentje die er ook nog eens betoverend mooi uitziet. Maar rijdt de Husqvarna Vitpilen 701 ook beter?

Bij de eerste verbrandingsgeluiden van de KTM 690 Duke en de Husqvarna Vitpilen 701 komt de herinnering weer boven. Toen ik als klein jochie op het van een zitkussen voorziene reusachtige spatbord van de tractor ging zitten, de boer van een stukje verderop de machtige eencilinder van de tractor met de hand aanslingerde en we op een hete zomerdag het land op reden om het koren binnen te halen. Daar werd je warm van rond het hart. Niet alleen door de verzengende hitte van de hoogstaande zon, maar ook door deze monstrueuze machine, waarvan ik het geluid als klein kind nooit helemaal kon plaatsen.

Toegegeven, de grootste en modernste in serie geproduceerde eencilinder van deze beide motorfietsen heeft – gelukkig – erg weinig gemeen met de diesel-eenpitter uit die tractor. Maar enkele wezenlijke punten hebben ze toch wel gemeen. De macht bijvoorbeeld, waarmee het vermogen als met een hamer op de achterband in slaat. Of de even begrijpelijke, want eenvoudige techniek. Of het karakteristieke uitlaatgeluid. Opvallend bij de motorfietsen: in akoestische zin onderscheiden de beide Oostenrijkse zusters zich maar minimaal van elkaar en dat is op andere punten wel anders. En dat ondanks het feit dat niet alleen het motorblok, maar ook de basisconstructie van het stalen vakwerkframe uit vlak bij elkaar staande schappen in het magazijn zijn gehaald. Vergeleken met de Duke staat het balhoofd van de Husky twee graden steiler, is de naloop 13 en de wielbasis zelfs 32 millimeter korter. Desondanks schiet de Duke met bravoure door het landschap!

>> Lees verder

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

17 november, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...

Overig nieuws