+ Plus

Tips & Tricks

COLUMN RENÉ VAN BENTHEIM

KOU EN KLEDING
Alhoewel we ons al weer enige tijd verkneukelen in een aangenaam lentezonnetje, wil ik nog heel even terug naar de wat koudere maanden daarvoor. Daarin heb ik veel kilometers gemaakt op de motor. Maar wat trek je dan aan? Adviezen genoeg. Van meerdere laagjes kleding tot ‘trek maar een wollen trui aan’ en ‘blijf binnen als je niet weg hoeft’. Alsof het nooit eerder koud is geweest….
In de loop der jaren is de kleding voor de doorrijder ook geëvolueerd. Ik herinner me uit het grijze verleden nog dat we voor de dienst paardrijlaarzen droegen onder een neopreen of leren motorpak. Bij extreme kou had je dan ook nog de beschikking over een soort van gevoerde tankoverall die daaroverheen kon. Het resultaat was dat je ingepakt als een Bifi-worst op de motor stapte en je amper kon bewegen. Daarbij werd het neopreen steeds stugger naarmate het kouder werd of als je langer door reed. Meestal stapte je dan te laat van de motor en moest je snel naar het toilet om de koffie die je vooraf gloeiend heet naar binnen had gegooid af te voeren.
De volgende uitdaging diende zich dan aan. Eerst twee lange ritsen van de overall opentrekken, daarna de rits van de broek en je vervolgens door twee lagen onderkleding wurmen om met steenkoude vingers het ‘aflaatventiel’ te pakken te krijgen. Dat ventiel had zich dan inmiddels ook teruggetrokken, wardoor je geen idee had of je hem beet had. Je moest dan ook nog controleren of de flap van de overall wel voldoende terug geduwd was, anders stond je in je eigen kleding te plassen. Een collega adviseerde in die tijd om gewoon plassen, daar waar het warm werd zat het ventiel.
In de loop der jaren kregen we handvatverwarming, aerodynamische kuipen, handkappen en zelfs zadelverwarming op een van onze onopvallende motoren. Ook de kleding is beter geworden: 3-laags laminaat, vochtafvoerende onderkleding, verwarmde jasjes en handschoenen. Ik draag nu thermo-ondergoed met daarover een shirt en mijn elektrische jasje. Daarover mijn motorjas met daaronder een winddichte tube voor de nek. Mijn jas draag ik zonder voering, dus ben ik lekker flexibel en zit ik niet stijf in de kleding. Mijn voeten worden wel erg koud, maar van een collega hoorde ik dat hij verwarmde sokken draagt en totaal geen last meer heeft van koude voeten. Iets om te overwegen dus.
Het voordeel daarvan is dat je lekker warm en geconcentreerd blijft. Dat laatste is in de winter extra belangrijk om de automobilist, die in zijn warme auto zit en jou niet ziet omdat hij/zij de ruiten niet goed heeft schoon gemaakt, te ontwijken. Nu volop genieten van de zon, maar voor de volgende winter weet je alvast wat je aan moet trekken!

REISDWERG
Bagage-expert Hepco & Becker heeft sinds kort een flink aantal bagageoplossingen voor de KTM 390 Duke, en ook de 125-versie trouwens, waarmee je de lichte naked optimaal prepareert voor meerdaagse toertochten en verdere reizen. Leverbaar zijn onder andere: C-Bow-houders (€ 163,-) met diverse zij- en toptassen (vanaf € 199,50), tankring (€ 44,90) en tankrugzak (vanaf € 159,50), Alu-/Easy-/Minirack (vanaf € 168,50) en valbeugels (vanaf € 119,50). Info: www.mdi-online.nl

ORANGE IS THE NEW BLACK
Metzeler heeft onlangs op een custombeurs deze ME888 Marathon Ultra met een opvallende ‘Orange Wall’ gepresenteerd. “We zijn benieuwd hoe dit kleurige prototype wordt ontvangen door met name de customscene, maar ook door onze andere klanten. Serieproductie is niet uitgesloten”, aldus de Duitse bandenfabrikant.

Gerelateerde artikelen

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

Compacttest Can-Am Pulse/Origin

12 december, 2024

Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle ...
Roadtrip – Everest Challenge

Roadtrip – Everest Challenge

12 december, 2024

Zegt de Everest Challenge u iets? Wij introduceren het sportieve fenomeen in de motorwereld met twee gemotoriseerde ...