Occasion – Triumph Rocket III Roadster
Rijden of gereden worden. Bij deze kolos is het een beetje van beiden. De Britse Triple is in ieder geval een ervaring waard. Kopen? Kan zeker, al vind je hem sinds dit jaar alleen nog als occasion op de markt.
Lang hoeven we er niet over te praten. Deze motor is emotie in zijn meest pure vorm. Iedereen die ooit in het zadel van deze ‘Batmobiel’ heeft plaatsgenomen weet waar we het over hebben. Het maakt niet uit of je van huis uit een GS-rijder, of supersport-junkie bent. Opmerkingen als: “Gaap! Cruisers zijn saai omdat ze alle dynamiek missen”, en meer van dat soort beweringen vallen bij de Rocket in het niets. Deze Triumph is namelijk de definitie van dynamiek. De kale cijfers: drie cilinders, 2,3 liter, 221 Newtonmeter. Het gevoel: Alsof je op een raket naar de maan bent gestapt. Een reis door de vijfde dimensie. Alles is energie.
Okay, laten we even terugkeren op aarde voor de feiten van de proefrit. Met de Rocket III heeft Triumph in 2004 de lijn tussen de chopper en cruiser vakkundig uitgegumd. Kort samengevat bestonden er tot dan toe alleen Harley’s en Japanse concurrenten die er als klonen van elkaar uitzagen: altijd voorzien van een V2, het vermogen was niet belangrijk, want om een krachtige indruk te maken waren er vooral dikke achterbanden nodig – 240 plus. Tot de eerste Rocket van de montageband in het Britse Hinckley rolde, om al ronkend het stereotype van de langbenige choppers de grond in te stampen. Het allerbeste van deze motor? De Rocket III, vooral de Roadster-versie die vanaf 2010 op de markt kwam, is verrassend wendbaar en goed stuurbaar. Ervaren rijders wagen zich er zelfs aan om de 370 kilo wegende motor de Alpen in te dirigeren, uiteraard voorzien van het betere rubber (tip: de Metzeler ME 880). Met een soepele bediening van de gashendel is zelfs een haarspeldbocht prima te nemen. Maar op bochtige landwegen komt de motor het best tot zijn recht, als je de motor met beleid de sporen geeft. Staat er nou echt ‘met beleid’? Jazeker, want de gasrespons van het 148 pk-beest is zo heftig dat Triumph het koppel tot het 2012-model in de eerste drie versnellingsgangen elektronisch heeft ingeperkt.
Net als zoveel andere motoren, is ook de Rocket III gesneuveld op het Euro 4-slagveld. Bij de start van 2018 bleek de motor verdwenen uit de line-up van Triumph. Niet gek dus dat de vraag op de tweedehandsmarkt flink is gestegen. Temeer omdat iedereen die door de motor betoverd is geraakt, maar moeilijk afstand kan nemen.
MARKTSITUATIE
De Rocket III was al een redelijke zeldzame verschijning in Nederland. Maar nu er geen nieuwe meer uit Groot-Brittannië komen, zal de power-triple langzaam maar zeker uitgroeien tot een zeer waardevaste liefhebbersmotor. Vergeleken met andere cruisers hebben de Rockets die te koop worden aangeboden relatief hoge kilometerstanden. Mensen die denken dat de motor daardoor ook wat voordeliger is in aanschaf, komen echter bedrogen uit. Wie graag de trotse eigenaar wil worden van een Rocket III moet bereid zijn goed te zoeken en flink in de buidel te tasten. Alleen de Touring-versie is een wat minder grote aanslag op de portemonnee. Met de smallere 180-achterband en 107 pk vermogen is deze ‘lichtere’ Rocket voor veel rijders in het segment niet heel interessant, aan de andere kant schept dat natuurlijk wel mogelijkheden.