+ Plus

Praktijk: overzicht airbagmotorkleding

De airbag, in auto’s inmiddels een levensreddende vanzelfsprekendheid, voor het gros van de motorrijders is het systeem echter nog altijd een ver-van-mijn-bed-show. Toch gaat de ontwikkeling van airbag motorkleding razendsnel, inmiddels zijn er al tientallen variaties op de markt, met prijzen variërend van 400 tot 4.000 euro!

“Vertel mij wat voor ongeval je van plan bent om te krijgen en dan zal ik je vertellen op welke beschermende middelen je het beste een beroep kunt doen!” Dit bijna macabere antwoord op de vraag welke motorkleding het best beschermt, werd een jaar of wat terug gegeven door de gerenommeerde ongevalsanalist Florian Schueler. En nog altijd heeft dat antwoord niets aan actualiteit ingeboet. Het is de waarheid als een koe, maar helaas doet de praktijk niet aan genormeerde en gestandaardiseerde ongevallen, het zou vanaf deze plek dan ook puur speculatief zijn om eenieder een airbag aan te raden, of beter gezegd een motorkledingairbag. Natuurlijk kan deze onder bepaalde omstandigheden bijzonder effectief beschermen, maar garanties zijn er natuurlijk nooit. Alles hangt van de specifieke omstandigheden af, voorop staat echter één ding: iedere vorm van bescherming is beter dan helemaal geen bescherming!
Nog altijd is er een duidelijk tweespalt in motorkledingairbag-land: mechanisch, via een kabel aan de motor geactiveerde systemen en volledig elektronisch aangestuurde. Bij die eerste geschiedt het vullen van de airbags middels een CO2-patroon, de iets snellere, maar ook beduidend duurdere elektronische systemen daarentegen maken gebruik van een zogenaamde gasgenerator. Elke oplossing heeft zijn voor- en nadelen, voor beide geldt echter dat het zeker geen levensverzekering is.
Op de volgende pagina’s vind je een overzicht van wat er zoal tegenwoordig te koop, waarbij we een onderscheid maken tussen de openbare weg, het circuit en universele systemen. Ondanks dat ze de passieve veiligheid absoluut ten goede komen, is het devies nog altijd: vooruit kijken en tijdig anticiperen! Dan blijft de airbag namelijk precies daar waar ‘ie hoort: in de zak!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...