Nieuws

Warmdraaien 20/2012

“En, nog wat gezien in Keulen? Was het de moeite waard?” Vragen van dergelijke strekking werden me de afgelopen week veel gesteld, want de grote Intermot-beurs in Keulen is immers het eerste krachtmeting tussen de fabrikanten onderling en de opmaat naar het nieuwe motorseizoen, vlak voordat de meesten van ons de motorwinterslaap in duiken en dromen van al die heerlijke motorritjes die we in 2013 gaan maken.
En er viel zeker wat te zien in Keulen, al proefde je toch ook dat er met de Eicma in Milaan, van 15 t/m 18 november, nog een grote beurs aan zit te komen, waardoor de meeste merken in Keulen niet het achterste van hun tong lieten zien. Wat dat betreft lijkt de Intermot – hoe groots opgezet ook – met zijn tweejaarlijkse cyclus steeds meer een Duitse beurs, terwijl de jaarlijkse Eicma vooral de internationale nieuwsbeurs is. Maar aangezien Duitsland als afzetmarkt wel superbelangrijk is voor alle merken, kon de Intermot natuurlijk niet onopgemerkt voorbij gaan. En helaas voor alle BMW-haters: het grootste nieuws was toch op die stand te zien. Als je er tenminste bij kon komen, want het was er zes dagen schuifelen en dringen om een glimp van de nieuwe R1200GS te zien. Een verbazingwekkend knappe machine: hij lijkt in alles als twee druppels water op zijn voorganger, terwijl er geen schroefje gelijk is gebleven. De GS is met afstand de best verkochte zware motorfiets van Europa; er worden er jaarlijks richting de 30.000 van verkocht. En aangezien BMW in totaal ongeveer 100.000 motorfietsen produceert, zal duidelijk zijn dat er veel van de GS afhangt voor de Bayerische Motoren Werke. Een misstap zou enorme gevolgen hebben; ga er dus maar vanuit dat het nieuwe model voor heel wat hoofdbrekens en slapeloze nachten in München heeft gezorgd. Ook al omdat het megasucces van de huidige GS-serie zo lastig te verklaren is.

Toch is BMW niet op zeker gegaan en werd er een compleet nieuwe machine ontwikkeld. Met de nieuwe GS zegt BMW zelfs de vertrouwde layout van de aandrijflijn – al toegepast sinds de R32 uit 1923 – vaarwel! Negentig jaar na dato wordt het bouwdoos-principe met een in lengterichting gemonteerde losse boxermotor met een groot vliegwiel met droge koppeling en daarachter dan een aparte versnellingsbak en cardan losgelaten. De nieuwe GS heeft nog steeds een boxermotor, waarbij er aan weerszijden een cilinder onder de tank vandaan steekt, maar het motorblok is nu één geïntegreerd geheel geworden. Zelfs de cilinders vormen één deel met het verticaal deelbare carter, de versnellingsbak zit schuin onder de krukas en er zit een natte meerplaatskoppeling aan de voorkant op een tussenas. Met een beetje fantasie herkennen we de motor-layout van de Honda CX500 uit 1977 terug in de nieuwe boxer. Maar dan met ‘hangtieten’, het compliment dat Guzzi-rijders ook altijd richting BMW maken…
Hoe dan ook, BMW toont moed door de best verkopende motorfiets van dit moment, die nog steeds als warme broodjes en doorgaans fully loaded over de toonbank gaat, volledig te vernieuwen. Anderzijds zullen ze wel moeten om het succes te prolongeren, want er wordt inmiddels danig aan de GS-stoelpoten gezaagd. Yamaha, Triumph, Kawasaki, Honda en Ducati hebben zich de afgelopen jaren nadrukkelijk gemeld aan het allroad-front en op de Intermot kwam daar ook de nieuwe KTM 1190 Adventure nog bij. Met 1200 cc, 150 pk en 230 kilo volgetankt gaat die machine er in 2013 in elk geval op papier mee strijken. Bovendien heeft KTM dat alles in een bijzonder uitdagende avontuurlijke look verpakt. Het is overduidelijk dat ons in 2013 een hete allroad-zomer staat te wachten!

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws