Nieuws

Verwarmd wegdek

Te gek voor woorden of de toekomst?

Zonder hinder, vertraging of last van gladheid op de fiets comfortabel naar het werk, terwijl autoforenzen door sneeuwval moedeloos moeten aansluiten in kilometerslange files.

De ontwikkeling van verwarmde fietspaden maakt deze nieuwe fietstoekomst mogelijk, zo blijkt uit de onlangs verschenen nieuwe editie GO!Mobility van RAI Vereniging.

Initiatiefnemer is advies- en ingenieursbureau Tauw, dat op dit moment met gemeente Zutphen en de provincie Utrecht in gesprek is om de mogelijkheden van sneeuw- en ijsvrije fietspaden te inventariseren. Volgens Marcel Boerefijn, projectleider bij Tauw, is het de bedoeling om hierbij gebruik te maken van ‘Warmte Koude Opslag (WKO). Met behulp van een zogeheten ‘asfaltcollector’ in het wegdek kan de warmte die in zomer wordt opgeslagen in de ondergrond in de winter weer worden afgegeven en omgekeerd. Met als resultaat koeler asfalt in de zomer en warmer asfalt in de winter.

“Deze combinatie van systemen is op zich niet nieuw”, zegt Boerefijn. “Veel gebouwen maken gebruik van WKO en soms wordt een klein deel van een nabijgelegen parkeerplaats of weg hier op aangesloten als asfaltcollector. Wel uniek is de toepassing voor lange fietspaden. Dus niet een klein stukje voor een gebouw maar een heel traject.”

We zien uit naar een verwarmde en overdekte A12, A15 en A2

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws