+ Plus

David Lemereis – draadloos opladen

Steeds meer motorrijders willen hun telefoon op de motor monteren, bijvoorbeeld om mee te telefoneren, navigeren of muziek te luisteren. Omdat zoiets de accu van de telefoon snel leegtrekt is opladen onderweg noodzakelijk. David Lemereis wilde zijn nieuwe smartphone graag draadloos opladen op de motor en probeerde een motor-smartphone-mount te hacken, maar dat bleek toch minder goed uit te pakken als hij aanvankelijk verwachtte.

Het draadloos opladen van smartphones kan al enkele jaren, als je tenminste een Android toestel hebt. Pas sinds de recente introductie van de nieuwe iPhone 8 en iPhone X ondersteunt ook Apple nu eindelijk het draadloos opladen. Nu ik onlangs mijn iPhone 6 voor een iPhone 8 Plus heb ingeruild, heb ik ook het halleluja van stekkerloos opladen ontdekt.
Draadloos opladen is gewoon fijn. Niet omdat het inpluggen van één stekkertje nou zo’n tijdrovende klus is maar vooral omdat mijn leven uit vele apparaten bestaat die allemaal met verschillende formaten stekkertjes opgeladen moeten worden. Op dit moment liggen er bijvoorbeeld 9 apparaten op mijn bureau op te laden.
Ik wil thuis, in de auto, op de camping èn op de motor dus het liefst geen oplaadstekkertje meer in mijn smartphone inpluggen. Dat is geen probleem, behalve op de motor. Veel moderne auto’s hebben inmiddels al een cockpitbakje voor draadloos opladen en smartphone-mounts met ingebouwde draadloze oplader zijn er ook in overvloed.
Voor de motor echter niet. Een motor-smartphone-mount met ingebouwde draadloze oplader moet namelijk weersbestendig zijn, en goed op de motor te monteren. De automounts die ik vond zijn niet weersbestendig, maar ook niet monteerbaar op de motor vanwege hun voorruit-zuignap.
Let wel: ik zeg niet dat er geen motor-smartphone-mounts met ingebouwde draadloze oplader bestaan, maar ik vond ze in elk geval niet. Wat ik wel vond was een flink aantal filmpjes hoe je een smartphone-mount op de motor zelf kan hacken tot eentje die je smartphone onder het rijden ook draadloos oplaad.

In een notendop komt de hack er op neer dat je een platte, draadloze oplaadzender met een usb aansluiting met klittenband of dubbelzijdig tape op je huidige motor- smartphone-mount plakt.
Dat klinkt als ‘zo gezegd, zo gedaan’ en ‘klaar is Kees’, maar deze case bleek in de praktijk toch wat anders uit te pakken.
Het draadloos opladen gebeurd met een zogeheten Qi-lader. Deze Qi-laders werken met hetzelfde oplaadprincipe als je elektrische tandenborstel. Je hebt een zender en ontvanger met ieder een spoeltje. Elektromagnetische golven in het basisstation wekken draadloos stroom op in het spoeltje van de ontvanger. Maar dat gaat wel met enig energieverlies in de vorm van warmte gepaard.
Dat betekent dus in de praktijk langere oplaadtijden. De Qi standaard laat op dit moment snelladers toe tot 15 Watt, maar de meeste zijn gewone laders van 5 of 7,5 Watt.
Het systeem dat je gebruikt op de motor moet in elk geval snel genoeg opladen om met name het energie-slurpende GPS-navigeren bij te houden. Helaas valt een 15W snellader op de motor af; de bruikbare Qi-laders die je op een smartphone-mount kan plakken zijn allemaal 5 Volt USB en een USB-poort op je motor is meestal maximaal 2,1 Ampère en dat betekent dus niet meer dan ongeveer 5 x 2,1 = 10 Watt aan vermogen. In theorie dus, maar niet in de praktijk., want het (warmte-)verlies gaat hier nog vanaf.
En dan moet je hem op je motor overigens ook nog wel in de juiste USB-poort prikken. Vaak heb je van die ‘stopcontacten’ met daarin twee USB-poorten. Meestal is er hiervan eentje 2,1 Ampère, en de andere slechts 1 Ampère. Dit probleem blijft, ook al heb je een klassieke 12 volt sigarettenaansteker-plug of een 12 volt SAE-aansluiting. Voor beiden zijn talloze omvormertjes te krijgen naar USB, maar het blijft 5V met een beperkt maximaal vermogen.

Niet iedere motormount is ook tot een draadloze oplader om te bouwen. Het zijn met name de mounts met verstelbare armpjes en vingers à la RAM-mounts die de smartphone vastgrijpen en die ook genoeg ruimte bieden om de oplader op te plakken.
Mijn eerste lader was KWmobile met een diameter 8 cm, die ik voor 16 euro via Amazon had besteld. Die paste qua diameter prima op mijn mount. Online leek hij ook dun genoeg, maar in de praktijk was de 11 mm dikke laderplaat dus te dik om samen met de iPhone goed en veilig in de mount te passen.
Mijn tweede poging was een zelfbouw-lader van een Qi-lader printplaat en spoel die ik had liggen. Google maar eens op DIY (Do It Yourself) Qi lader printplaatje, en je vind voor een paar euro legio van dergelijke aanbiedingen. Ik heb het printplaatje en spoeltje verlengd en de electronica met usb kabeltje met een epoxy-giethars ingegoten. Het werkt en is waterdicht, maar deze oplossing vond ik uiteindelijk toch te lomp voor op de motor.
De juiste lader vinden die klein en dun genoeg is, en ook nog waterdicht, maakte de zoektocht toch moeilijk. Uiteindelijk vond ik diep in de online-grotten van Alibaba een schijnbaar juweeltje voor zo’n 15 euro. Namelijk the Antye Energypad. Dit is een 70 mm vierkante en 2,5 mm dunne USB Qi draadloze oplader die ook nog waterdicht is volgens de IP67-norm.
Na ontvangst heb ik deze met dubbelzijdig tape op mijn motor-smartphone-mount geplakt en hij werkte! Althans in de werkplaats. Op de weg is een ander verhaal: ik gebruik mijn smartphone vrijwel altijd voor muziek èn navigeren en met dat laatste gaat het helaas mis. Ik heb zowel met de TomTom- als andere apps zoals Google Maps gereden, terwijl mijn iPhone 8 draadloos oplaadde.
Het eerste wat opviel is dat de draadloze oplader het opladen niet kan bijbenen. Navigatie-apps vereisen enorme rekenkracht en dus heel veel stroom. Op zijn best bleef het batterijpercentage het zelfde, maar meestal liep deze ondanks de lader toch procent voor procent heel langzaam terug.
De vereiste rekenkracht voor het navigeren maakt smartphones ook warm, soms zelfs bloedheet. Mijn oude iPhone 6 viel op hete zomerdagen tijdens het navigeren soms zelfs helemaal uit omdat hij dan was ‘warmgelopen’. Om dergelijk hete zomerdagen te simuleren heb ik de EnergyPad in de auto met de kachel op standje ‘Hete Zomer’ uitgeprobeerd en na een kwartiertje rijden begon mijn iPhone 8 Plus het scherm te dimmen, als eerste teken dat rekenkracht en de warmteontwikkeling van het draadloos opladen tesamen de iPhone aan het oververhitten was. Het blazen van mijn autokachel simuleert enigszins motorrijwind en ik vraag me dan ook af of je smartphone als navigatie-apparaat met draadloos opladen bij 35° C nog wel blijft werken?
In de auto heb ik ook nog de twee andere Qi-laders geprobeerd met het zelfde resultaat. Dit project is overduidelijk niet helemaal naar wens verlopen. Ik weet echter zeker dat er lezers zijn die op de motor ook zelf een draadloos opladende oplossing hebben gemaakt die naar alle tevredenheid op hun Android-smartphone werkt. Maar online lees ik ook berichten van motorrijders die min of meer de zelfde nadelen van draadloos opladen als ik ondervonden tijdens het navigeren.
Dat draadloos opladen helaas niet altijd perfect werkt op de motor had ik ook kunnen weten. Toen ik namelijk ‘wireless charger motorcycle’ googelde kreeg ik geen enkele verkoopadvertentie door de alleswetende Google reclamemachine voorgeschoteld. Tja, dan weet je dus meteen vrijwel zeker dat het niet of nauwelijks bestaat. En dat heeft een reden. Draadloos opladen is op dit moment gewoon nog niet 100% rijp voor motorrijden, maar ik heb er goede hoop op dat het wel komt als de technologie efficiënter wordt. Tot die tijd prik ik op de motor dus toch maar weer dat stekkertje in mijn iPhone. Zucht, weer een wereldprobleem erbij…

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...