Mijn trots

Yamaha TRX850: ‘Ik heb er meer aan gewerkt dan op gereden’

Studio 2938

Wie is er niet trots op zijn motor? Trots kun je zijn omdat je motor uniek is of omdat je hem zelf van de grond af hebt opgebouwd. Maar trots kun je ook zijn op een oud beestje dat je dagelijks daar brengt waar je wezen moet. Kortom, Trots is plek voor een breed palet: van het lelijke eendje tot de exotische paradijsvogel. Dit keer blikken we terug op de motor van Patrick Koppers, die in MotoPlus 1 van 2010 het spits af mocht bijten met zijn bijzondere Yamaha Over TRX850.

Tekst Jeroen Hidding; Foto Henny B. Stern

‘’Het begon in 1997 na het zien van de Yamaha TRX850 BotT-racer (Battle of the Twins, JH) van oud GP-coureur Cees Doorakkers, die bij een motorzaak in Den Bosch van een Over-kit werd voorzien. Ik had altijd sportieve viercilinders gereden, twins deden me toen niet zo heel veel. Vierpitters waren verder qua techniek, hadden meer vermogen en waren sneller. Dat sprak me aan. Maar die Over racer bleef in de jaren daarna maar in mijn hoofd hangen. En zo’n TRX sprak me ook best aan, omdat het onder andere door dat buizenframe zo’n eigenwijze motor is. Niet echt Japans en dat vind ook wel leuk, dat het er net even tegen in gaat.

Demo
Op een gegeven moment kon ik in 2005 een TRX met schade kopen, een soort demo van de Yamaha importeur met een soortgelijke Over-kit er op. Daar heb ik een gewone TRX bijgekocht en die twee heb ik in feite samengevoegd tot wat er nu staat. Mijn insteek was: een TRX bouwen die wat sturen en vermogensbeleving mee kan met de motoren van nu. Maar het moest wel een TRX blijven en helemaal goed, want ik ben erg perfectionistisch.

Op wat draai- en freeswerk na heb ik alles zelf gedaan. De grootste uitdaging daarbij was – hoe vreemd het ook klinkt – de tellerunit. Ik wilde koste wat kost de originele behouden, maar omdat ik er een andere voorvork in wilde zetten, moesten de tellers elektronisch worden aangedreven. Daar zijn heel wat uurtjes priegelwerk in gaan zitten. De vork zelf was ook een beste klus, want je hangt er niet zo maar even een andere in. Niets past. Dat moet je pas maken met busjes en opvulringen. Eerst heb ik er een vork van een Suzuki GSX-R750 in gehad, maar ik vond uiteindelijk het Suzuki voorwiel niet smoelen met het Yamaha achterwiel, dat ik inmiddels in een YZF750-swingarm had zitten. Toen heb ik er een YZF750-voorvork in gezet, zo een met van die dikke zeszuiger remklauwen en dat stond stukken beter.

Öhlins
Die vork heeft er ook niet lang in gezeten, want niet veel later deed ik mijn Aprilia RSV mille Factory weg en die had zo’n prachtige Öhlins vork met radiale remklauwen. Die moest natuurlijk op mijn TRX. Op Marktplaats heb ik vervolgens een gewone voorvork met normale remklauwen gevonden voor de Factory en zo kon de Öhlins vork op de Yamaha. Achter zit ook een Öhlins schokbreker en dat is een hele verbetering met de slappe standaard demper.

De volgende stap was een set carbon wielen. Mooi spul, maar het betekende wel dat ik op zoek moest naar andere remschijven. Bij de originele schijven loopt het remgedeelte iets naar binnen toe, maar omdat de carbon velgen iets breder zijn dan standaard, kwam ik niet uit met mijn radiale remklauwen. Ik moest dus op zoek naar een set kaarsrechte 320 mm schijven en dat betekende met schuifmaat en meetlint naar de motorzaak. Het zijn uiteindelijk de schijven van een FJR1300 geworden.

Houdt nooit op
De lijst met veranderingen is inmiddels aardig uitgebreid, maar hoeveel uurtjes er in zitten? Geen idee. Ik heb er in ieder geval meer aan gewerkt dan op gereden. Het houdt ook nooit op, want ik verzin altijd weer nieuwe dingen. Zo zou ik nog wel een zesbak willen. Die Over TRX had dat standaard, maar het Over blok dat ik had, is kapot. Omdat het erg lastig is om aan zo’n bak te komen, experimenteren we nu met een bak van een YZF750SP en dat lijkt te gaan passen.

Ook al is ‘ie nog niet af, trots ben ik absoluut op mijn TRX en weg gaat ‘ie zeker niet. De marktwaarde van een TRX is erg laag en wat dat betreft zou hij nooit opbrengen wat ik er voor zou willen hebben. Alleen daarom al zou ik hem nooit weg doen. Maar buiten dat is het gewoon mijn motorfiets en alles wat ik verdien gaat er in zitten. Een heel vervelende ziekte, maar het is niet anders.’’

Zelf met je trots in Motoplus?
Heb je zelf een bijzondere machine staan of een motor met een apart verhaal of gewoon een alledaags stalen ros waar je trots op bent? Stuur dan een mail mét foto naar mail@motoplus.nl o.v.v. Mijn Trots om je aan te melden.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws