Nieuws

Warmdraaien 21/2012

Ondanks de hoopgevende berichten en de geslaagde MAG-protestrit naar Brussel, tegen de invoering van een motorfiets-APK, lijken er zich wat dat betreft toch behoorlijk zwarte wolken samen te pakken aan de horizon. Het idee is afkomstig van een Europese Commissie en zij laten zich niet zomaar van hun plan afbrengen.
De 5.000 Nederlandse motorrijders die zondag 22 september als protest naar het Atomium in Brussel reden, maakten blijkbaar geen enkele indruk. Net zo min als de ‘gele kaarten’ die inmiddels voor dit plan zijn uitgedeeld aan die Europese commissie door de regeringen van Frankrijk en Nederland. Zweden en Cyprus nemen zo’n ‘gele kaart’ nog in overweging, omdat zij momenteel weliswaar zelf al wel een motor-APK hebben, maar niets zien in een vanuit Brussel gedicteerde verplichte APK. Maar het lijkt erop dat de Commissie deze kritiek op haar voorstel van zich laat afglijden als waterdruppels op de veren van een eend en haar plannen gewoon stug doorzet.

Het probleem voor ons is daarbij dat in 18 van de 27 EU-lidstaten inmiddels al een soort van motor-APK geldt. Dus met ons commentaar op deze nieuwe Europese wet zijn we sowieso in de minderheid. De commissie verschuilt zich daarbij gewoon achter ‘het gelijk trekken van de regels’ voor alle EU-landen. Ook voor het feit dat een technisch mankement aan een motorfiets in slechts 0,3 % van de gevallen de oorzaak is van een ongeval, is de commissie Oost-Indisch doof.
Met dat hele lage percentage in het achterhoofd, kun je je afvragen wat het nut is van zo’n APK, afgezien van de inkomsten die het genereert voor de bedrijven die zo’n APK mogen afnemen en voor de overheid, die natuurlijk weer een hele kerstboom mag gaan optuigen voor de regelgeving en de controle daarvan. Met zo’n 35 miljoen gemotoriseerde tweewielers in Europa en een prijs van 50 euro per tweejaarlijkse verplichte keuring (en dat is puur een aanname, het zou ook nog jaarlijks kunnen worden!) hebben we het al over 1,7 miljard euro die er per apk-cyclus doorheen gedraaid worden. Alleen al in Nederland hebben we het over ruim 750.000 motorfietsen; dan praat je dus over 37,5 miljoen euro per APK-periode, puur voor de keuring. Dat is dus een kapitaalsvernietiging waar je u tegen zegt.

Juist in deze tijd waarin heel Europa piept en kraakt in al zijn voegen en het anti-Europa-geluid flink de kop op steekt, zou Brussel beter kunnen gaan voor eenheid, in plaats van nog meer burgers tegen de haren instrijken. Bovendien maken ze ook onder de diverse regeringen op deze manier geen vrienden, want met name ‘Den Haag’ heeft zich ongekend fel afgezet tegen de motor-APK. Minister van Infrastructuur Melanie Schultz liet afgelopen week in een overleg met de Tweede Kamer al weten dat zij verwacht een forse strijd te moeten leveren om het Europese plan van tafel te krijgen om de APK-controles voor motorvoertuigen uit te breiden. Schultz en de Kamer zijn beiden opmerkelijk unaniem tegen een motor-APK, maar het zal nog moeten blijken of er wel genoeg medestanders tegen dit wetsvoorstel zijn te vinden in Europa. Schultz: “Er is in meer EU-lidstaten ongenoegen over dit plan van de Europese Commissie, maar de inzet verschilt duidelijk per land. Voor ons geldt dat de voordelen voor de verkeersveiligheid en het milieu niet opwegen tegen de extra lasten voor burgers en het bedrijfsleven. Omdat de baten niet opwegen tegen de kosten beschouw ik het plan als ‘geldklopperij’. Ik hoop dat het hele plan nog kan worden omgezet naar een Europese richtlijn, in plaats van een verordening. Dan hebben lidstaten meer vrijheid om het plan in te voeren, aangepast aan de binnenlandse omstandigheden.” Als motorrijders kunnen we er alleen maar het beste van hopen. Wordt vervolgd dus.

Eric Bulsink
Hoofdredacteur MotoPlus

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws