Honda Gold Wing GL1800: Alleen de naam bleef hetzelfde
Bij de ontwikkeling van de nieuwe Gold Wing wilde Honda enerzijds nieuwe maatstaven zetten op het gebied van luxe en uitrusting, maar er anderzijds in zijn geheel een beter functionerende motorfiets van maken, die ook jongere motorrijders moet aanspreken. Wel met een dikke portemonnee dan, want de kale ‘bagger’ variant kost in Nederland al bijna 31 mille; bij 38.000 begint het op een echte GL te lijken en de topversie met airbag en automatische zevenbak DCT-transmissie kost maar liefst € 42.858,-.
Praktisch elk schroefje is nieuw aan de 2018 GL1800. Het nieuwe 1.833 cc zescilinderblok kreeg een vierkante boring maal slag (73 x 73 mm) en Unicam-cilinderkoppen. Het nieuwe model heeft veel strakkere en sportievere lijnen. En dat is niet alleen optisch: hij verloor ook dik 40 kilo aan gewicht, kreeg meer vermogen en koppel.De zit is zeer ontspannen; luxer kan het bijna niet. En dat geldt ook voor de duopassagier(e). Achter de grote en elektrisch verstelbare ruit heerst praktisch windstilte, maar in tegenstelling tot zijn voorganger heb je niet het idee achter een eiken voordeur verstopt te zitten. Met name je benen zitten meer in de rijwind en dat geeft ook veel meer motorgevoel.
Om te starten kan de sleutel in de zak blijven en een klein tipje op de startknop activeert de nieuwe Integrated Starter Generator. Onderweg loopt de zespitter zijdezacht. Bij het accelereren hoor je hem nadrukkelijker slurpen in de airbox, wellicht een bewuste knieval naar de sportiever ingestelde rijders die de nieuwe Gold Wing moet aanspreken.
Strikt genomen is de enorm uitgebreide digitale stereo-installatie op deze Gold Wing eigenlijk volkomen overbodig, als je tenminste van een subliem en nekhaartjes-erecterend motorgeluid houdt. Met zijn 126,5 pk (9 pk meer als voorheen) en 170 Nm koppel levert de zespitter ongelooflijk soepel vermogen en altijd paraat staande trekkracht.
Klik hier om het hele artikel over de Honda Gold Wing GL1800 te lezen.