Scuderia Sports
« Terug naar overzichtNa een succesvolle racecarrière in de vroegere 125cc- en 250cc-klasse, een uitstapje richting de autobranche en een managementfunctie, is Rob Filart terug op het oude nest. Terug in de wereld die motorrijden heet. Nu als importeur van het in Nederland nog relatief onbekende helmenmerk CMS Helmets. “Maar daar gaat heel snel verandering in komen”, vertelt hij enthousiast in het kantoor van zijn bedrijf Scuderia Sports in het Overijsselse Manderveen. In CMS Helmets heeft Filart namelijk de kwaliteit gevonden die hij zocht. De kwaliteit die hem bijna tien jaar geleden het leven redde. “Dat durf ik best te zeggen. Had ik in 1999 geen Arai-helm op gehad, toen ik met 240 kilometer per uur een vastloper kreeg op het circuit, dan had ik hier nu niet gezeten. Vier uur later werd ik in de scan wakker. Maar ik werd tenminste wakker.” Bij het zoeken van een helmenfabrikant stond veiligheid dan ook hoog in het vaandel bij de Tukker. “Én ik wilde dat de hele helm in Europa gemaakt wordt. Niet omdat ik producten uit China niet vertrouw, maar ik wil korte lijntjes hebben.” De combinatie van die twee eisen vond de oud-coureur in het Portugese Anadia, bij CMS Helmets. “Ik was op dat moment al bij een aantal Italiaanse en een Franse fabrikanten geweest. Hele mooie producten, maar ik miste de klik. Als ik iets verkoop wil ik er namelijk niet voor 99 procent, maar voor de volle honderd achter kunnen staan.” Na het tweede bezoek aan de Portugese fabriek, wist Filart genoeg en werd het contract getekend. “Niet alleen omdat de fabriek al tientallen jaren ervaring heeft, maar ze hebben dezelfde passie voor het product als ik. Zo voorzag grondlegger Mario Santiago ruim 40 jaar geleden al dat de vraag naar ‘high performance’ helmen zou gaan groeien. Omdat hij er destijds al mee begon, staat CMS Helmets nu op een heel hoog niveau.”
Een ander voordeel is dat iedere CMS-helm die in Nederland verkocht wordt, nieuw is. “Wij hebben geen voorraad. Dat is simpelweg niet nodig. Blijkt dat een bepaald model goed loopt, dan bel ik de fabriek en bestel ik er een aantal bij. Die helmen zijn vervolgens binnen een aantal dagen in Nederland. Voor ons geen boottocht van zes of meer maanden en dus ook geen schappen waar helmen van meer dan een jaar oud liggen.” De keuze is overigens reuze bij de Portugese helmenboer. “CMS Helmets heeft meer dan duizend verschillende modellen. Van integraal- en systeem- tot fietshelmen. Bijna allemaal met een carbonvezel buitenschaal. Alleen onze systeemhelm nog niet, maar dat duurt niet lang meer.” Filart is daarbij meer dan enkel importeur, hij is teven persoonlijk betrokken bij de (door)ontwikkeling van de helmen voor de Noord-Europese markt. “Wij hebben toch hele andere eisen dan motorrijders in landen als Spanje, Portugal en Italië.”
Wat er precies in het vat zit, kan hij nog niet zeggen. Maar één ding is wel zeker: regerend kampioen in de Yamaha R3 Cup, Dennis Koopman, rijdt komend seizoen met een helm van Filart. “Met zijn veiligheid zit het dus goed.”
Scuderia Sports, Manderveenseweg 61, 7664 VS MANDERVEEN, tel. +31(0)541-367084, www.scuderiasports.eu