Reportage motor en smartphone
Motorrijden wordt veelzijdiger, informatiever, meer digitaal en – zo is uiteindelijk het doel – ook veiliger. Veel fabrikanten laten al volop zien wat er momenteel al met digitale techniek mogelijk is, bijvoorbeeld de integratie van de smartphone in de motorfiets, of geven al een voorproefje van wat ons in de nabije toekomst te wachten staat: zelflerende voertuigen die met elkaar communiceren en bestuurders waarschuwen voor dreigend gevaar.
Honda Gold Wing met Apple CarPlay
Honda’s nieuwe Gold Wing kan als eerste motorfiets ter wereld worden voorzien van Apple CarPlay. Dit Apple-systeem gaat veel verder dan het verbinden van de iPhone en iTunes-muziek met het eveneens standaard audiosysteem en het door veel Gold Wing-rijders waarschijnlijk al lang in de helm geïnstalleerde communicatiesysteem, dat voor het gebruik van CarPlay noodzakelijk is. Het transporteert namelijk de smartphone-functionaliteiten, zoals navigatie en andere apps, direct naar het 7 inch TFT-display van de Honda. Een touchscreen, zoals in veel auto’s, is de scherm uit veiligheidsoverwegingen echter niet. Het systeem wordt daarentegen middels twee controllers – een op de linker stuurhelft en een midden voor de cockpit op de tank (foto) – bediend.
Continental met bundel nieuwe assistentiesystemen
Blinde-hoek-assistent, automatische verkeersbordherkenning, botsingwaarschuwing, cruise control met afstandsbepaling – ook Continental heeft ons als een blik gegund in haar techniek voor de motorfietsen van morgen en overmorgen. Wie roept ‘dat is er voor auto’s al lang’, vergeet voor het gemak even dat de techniek voor motorfietsen veel kleiner en daarnaast water-, stof- en schokbestendig moet zijn. Speerpunt bij Continental is de ontwikkeling van een noodstop-assistent, die bij een plotselinge vermindering van de afstand tot een voorligger binnen een fractie van een seconde een remactie initieert, maar alleen als beide handen van de bestuurder het stuur vast hebben.
In gesprek blijven met Sena
Nieuw in de toprange van het Amerikaanse Sena is het 30K intercomsysteem. Door de toepassing van twee overdrachtstechnieken – Bluetooth en Adaptive Mesh-Networking – is het gebruik van diverse muziek-, telefoon- en communicatiefuncties mogelijk, terwijl een groep tot 16 rijders tot een afstand van 1.600 meter automatisch met elkaar verbonden kan blijven.
Toekomstvisie van Bosch
Een ‘digitaal beschermschild’ voor motorfietsen, dat heeft Bosch zich als doel voor de nabije toekomst gesteld. Geen toekomstmuziek, want de elektronicagigant is momenteel al druk bezig met de ontwikkeling van deze techniek. Hierdoor moet het mogelijk worden dat auto’s en motorfietsen elkaar middels een WLAN-datasignaal herkennen, lang voor sensoren of bestuurders daar toe in staat zijn. Daarbij worden in een straal van enkele honderden meters permanent gegevens over voertuigtype, positie, snelheid en rijrichting uitgewisseld, om bijvoorbeeld vervolgens de automobilist in de illustratie hiernaast te waarschuwen: “Let op, er nadert een motorfiets van rechts”. Dat mag misschien futuristisch klinken, maar de eerste testvoertuigen rijden inmiddels….
KTM My Ride
Sinds deze maand zijn alle nieuwe KTM Super Adventure S- en R-modellen standaard voorzien van ‘My Ride’. Hiermee kun je op de smartphone opgeslagen muziek via het 6,5 inch TFT-dashboard naar de headset in de helm zenden en binnenkomende telefoontjes aannemen (ook afgelopen jaar al verkrijgbaar voor KTM’s met TFT-display). Volledig nieuw is een navigatie-app, die overigens niet gratis gaat zijn, maar volgens KTM ongeveer 10 euro gaat kosten. In ruil krijg je dan de basis-navigatiefuncties direct in het TFT-display. Deze feature kan op een 2017-Super-Adventure trouwens ook achteraf nog worden geïnstalleerd.
BMW komt met Connectivity-functie
Voor de nieuwe R1200GS sinds de afgelopen herfst verkrijgbaar en voor de F750/850GS en de C400X scooter sinds begin dit jaar: in plaats van het standaard dashboard hebben deze BMW’s met ‘Connectivity’ als extra optie de beschikking over een 6,5 inch TFT-scherm (foto). Middels Bluetooth kun je als rijder je smartphone met het dashboard verbinden en tijdens het rijden met het controller-wiel op de linker stuurhelft verschillende functies activeren, een navigatie-app aan het werk zetten of, mits je een headset hebt, telefoneren en naar opgeslagen muziek luisteren.
De kofferklikker van Givi
Zelfs iets doodeenvoudigs als een topkoffer ontkomt niet langer aan de digitalisering. De Italiaanse bagagespecialist Givi introduceert een smartphone-app, waarmee de koffer op afstand gesloten kan worden. Loop je weg bij de motor, dan sluit de koffer automatisch en kom je terug, spring de LED op groen en kan de koffer zonder sleutel worden geopend. Mooi: als het systeem middels de boordspanning doorkrijgt dat de motor draait, wordt de koffer ook automatisch gesloten om openen tijdens het rijden uit te sluiten. De app zelf is ook te gebruiken als pure afstandsbediening, dus zonder individueel instelbare automatische sluitfunctie.