+ Plus

Rij-impressie Paton S1-R Lightweight

De Paton S1-R Lightweight verbindt klassieke vormen met moderne techniek. Maar zoals de zege tijdens de Tourist Trophy op het eiland Man al aantoonde, heeft deze grotendeels met de hand gemaakte machine meer in zijn mars dan domweg meesurfen op de populaire retrogolf.

Liefhebbers van klassieke vormen zullen in deze S1-R Lightweight wellicht een rasechte racer uit lang vervlogen tijden herkennen. Maar die vlieger gaat niet op! Deze motorfiets stamt uit bouwjaar 2017 en wordt door het Italiaanse Paton grotendeels met de hand vervaardigd. Bovendien is deze machine voorzien van uiterst moderne, (race)componenten. Bijvoorbeeld de verfijnde Brembo M4 Monoblock-remmen met RCS19 radiale rempomp of de peperdure Öhlins-vering, gesmede OZ aluminium wielen en een quickshifter. Het motorblok is afkomstig van Kawasaki’s vroegere ER-06 (een 649 cc paralleltwin met 72 pk vermogen), terwijl het vakwerkframe en ook de tank puur handwerk van Paton zelf is. Bij de S1-R heeft de som der delen een uitstekend functionerend eindproduct opgeleverd, zo ontdekten we tijdens een rit op de wegen rond het Italiaanse Cremona. De toevoeging ‘Lightweight’ doet deze machine alle eer aan. Aan de ene kant zet deze uiterst smalle twin volgetankt slechts 160 kilo op de schaal en aan de andere kant rijdt hij ook nog eens volledig moeiteloos en vooral licht. Door deze erg levendige handling doet deze tweecilinder eerder aan een bromfiets denken dan aan dat wat doorgaans als ‘machine’ wordt aangeduid en door dat stempel al een bepaald gewicht heeft. Het heeft ontegenzeggelijk iets verfrissends om het haast speels controleerbare vermogen van de S1-R op de openbare weg volledig te kunnen gebruiken. Daarbij is de Paton niet eens oncomfortabel en hebben zelfs langere rijders van rond 1.80 meter een acceptabele plek aan boord.
Maar lol heeft in dit geval ook zo zijn prijs. Al naar gelang uitrusting kost dit exclusieve pareltje minstens 24.000 keiharde euro’s. Tijdens onze testrondjes op het circuit zijn we dan ook redelijk voorzichtig, zeker omdat in linkerbochten bij forse hellingshoek de zijstandaard aan de grond komt.

Voor dit gebruiksdoel heeft Paton trouwens een ander wapen achter de hand, want de S1-R is er ook in een echte race-uitvoering met ongeveer 90 pk vermogen (gemeten aan de krukas), een volledig titanium uitlaatsysteem van SC-Project , dat maar liefst 125 dB produceert, een carbon stroomlijn en een anti-hop koppeling van Suter. Dit schatje is voor maar liefst 35.000 euro de jouwe. Alleen al als de monteurs de machine, nu is deze aanduiding volledig juist, warmdraaien, worden er in de paddock al de nodige nekken verdraaid om woest brullende Paton te zien. Dit is trouwens exact dezelfde machine, die in zijn klasse het snelst rondging op de Mountain Course op het Isle of Man. Niemand minder dan Michael Rutter tekende voor die overwinning in de Lightweight-klasse. Zelfs de in de race gebruikte Metzeler Racetec RR banden liggen nog om de wielen. In het forse ruitje zit zelfs nog een souvenir van het roemruchte eiland in de vorm van een gat van een opspringende kiezelsteen.
In principe stuurt deze racerversie van de S1-R nagenoeg hetzelfde als de straatvariant, maar de vering is veel stugger afgesteld en het schakelpatroon is omgekeerd, dus de één omhoog en de rest omlaag. Achter het ruitje – de Paton biedt uitstekende bescherming tegen de rijwind – is het steeds een kwestie van lang wachten en laat en nauwkeurig in de ankers te gaan. Het is ronduit bizar hoe laat je met deze Paton kunt remmen en hoe nauwkeurig de volgetankt slechts 152 kilo wegende racer vervolgens instuurt. Het samenspel tussen de perfect doseerbare remmen en de fijn aansprekende voorvork is verbluffend, en geeft onder hellingshoek enorm veel vertrouwen in de voorzijde, en trouwens ook op de rem tijdens insturen. Daarnaast blijft de Paton ondanks de korte wielbasis enorm stabiel aanvoelen onder hellingshoek. Er beweegt werkelijk niets. Koppeling, schakelen, remmen, de juiste lijn kiezen en ijskoud die lijn raken – alles is ‘easy’. Goed, een door vermogen verwende coureur zal door de opgegeven 90 pk (Paton biedt drie verschillende tuningsniveaus aan) niet steil achterover slaan. Maar het is meer dan voldoende om zonder zorgen heerlijk snel rond te gaan. En het is blijkbaar ook voldoende om een race op het Isle of Man te winnen.

 

Lees meer over

Kawasaki

Gerelateerde artikelen

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Alpenmasters 2024 (3) – Finale

Alpenmasters 2024 (3) – Finale

19 september, 2024

Bij de Alpenmasters is het als bij een EK of WK voetbal: iedereen wil uiteindelijk door naar de finale. Acht ...