MOTOPLUS 23 – 2017
Het eind van het jaar komt met rasse schreden naderbij en dat is voor veel motoren traditioneel het moment om op stal te gaan. Het ideale moment dus om even lekker bij te lezen in een verse MotoPlus, die op vrijdag 24 november in de bus en in de winkel ligt. In MotoPlus 23 brengen we je op de valreep nog het laatste 2018-motornieuws van onder andere Harley-Davidson, Honda en Husqvarna en daarnaast maken we de eerste meters met de Ducati Multistrada 1200 Enduro Pro, de meest ruige machine uit Ducati’s Multistrada-lijn. Ook gaan we op pad met de BMW R1200RT, KTM 1290 Super Duke GT en de Yamaha XT1200ZE Super Ténéré, drie heel uiteenlopende toertwins, die met een boxerblok, een V-twin en een tweecilinder parallelmotor ook nog eens heel uiteenlopende motorconcepten hebben. Verder kijken we halverwege de testafstand van 50.000 kilometer hoe het met onze Yamaha R1-duurtester staat, rijden we kort met de vernieuwde Suzuki Burgman 400 en zetten we twee Yamaha-retro’s met dezelfde basis naast elkaar: de XSR900 en de XSR900 Abarth.
De Nederlandse Riding Reporters trekken door Zuid-Amerika en doen in MotoPlus 23 Argentinië en Uruguay aan. Bij BMW nemen we een uniek kijkje op de afdeling waar de rijwielgedeeltes worden ontwikkeld. Deuren die normaal voor journalisten hermetisch afgesloten blijven, maar voor ons maakten ze bij de Duitse fabrikant een uitzondering. Een stukje zuidelijker woonden we in Mandello del Lario, de legendarische thuisbasis van Moto Guzzi, de viering van 50 jaar Moto Guzzi V7 van nabij mee. Ook rijden we een toertocht van de Stichting Mobiliteit voor Gehandicapten mee, en zien we dat een handicap zeker niet het einde van de motorhobby hoeft te betekenen.
Tandpasta tegen krassen in de lak of met cola vliegroest verwijderen? Op internet struikel je over de doe-het-zelf-oplossingen. We klikten ons een weg over het internet onderwerpen in MotoPlus 23 vijf van deze life-hacks aan bikkelharde praktijktest. In de occasionrubriek maakt Honda’s Hornet 600 een pitstop en Robert Aalbers laat zijn tot een prachtige café racer verbouwde Honda VF1000 zien in Mijn Trots.
Uiteraard waren we ook present bij de ontknoping van de MotoGP-titelstrijd op het Spaanse Valencia en we staan in een mooie reportage uitgebreid stil bij het fenomeen rijderscoach, die ieder zichzelf respecterend MotoGP-coureur tegenwoordig schijnt te hebben.
Klik hier als je de volledige inhoud van MotoPlus 23 wilt lezen.