25 Jaar radiaalbanden
Een kwart eeuw geleden presenteerde Michelin de eerste radiaalbanden voor motorfietsen. Een revolutie.
In 1983 boekte Michelin, dankzij Freddie Spencer, de eerste overwinning met een radiaalband (enkel de achterband) in een 500 cc Grand Prix. Het jaar daarop ging de zege naar Randy Mamola, die als eerste coureur een Grand Prix (Saint-Marin) won met een motor op twee radiaalbanden. Een radiaalband bouwt minder warmte op dan een conventionele band. Daardoor blijven de gebruikte rubbercompounds zachter en behouden ze meer grip in bochten.
In n1987 vond Michelin het tijd om een radiaalband voor straatmotoren op de markt te brengen. De MICHELIN A59X en M59X gaven in 1987 het startschot voor een ware revolutie qua banden voor hoge prestaties. Ze gaven motorrijders de mogelijkheid om het potentieel van de toenmalige topmotoren volledig te benutten. Inmiddels zijn bijna alle motoren (voor weggebruik, sport en supersport) voorzien van radiaalbanden.
Nadat de radiaaltechnologie 25 jaar geleden werd overgenomen voor de motorbanden, introduceerde Michelin nog allerlei andere belangrijke innovaties waar ook de huidige motorrijders van profiteren. Dat ging van de introductie van silica tot aan toepassing van de dual compound-technologie bij de productie van banden