Nieuws

Eicma 2017: Kawasaki

Op de Tokio Motor Show had Kawasaki al een deel van haar 2018-nieuws onthuld, daar werden de Z900RS en Ninja 400 onder het doek vandaan getoverd. Het lekkerste werd echter voor het laatst bewaard, in Milaan werd naast de Z900RS Café ook nog de Ninja H2 SX onthuld, een sportieve toermachine met in het vooronder de exotische supercharged viercilinder van de HP2-lijn. Kawasaki zet druk op de ketel.

Kawasaki 2NINJA H2SX / NINJA H2 SX SE
Twee jaar geleden deed Kawasaki de motorwereld met de H2, en nog meer met de H2R, op haar grondvesten schudden. Voorzien van een 998 cc vier-in-lijn met supercharger pronkte de standaard H2 al met een gezonde 200 pk, de H2R met 326 pk. En die lijn wordt nu uitgebreid met een sportieve toervariant genaamd H2 SX, die nog altijd heel een heel uitgesproken design heeft. Naadloos aansluitend op het hele H2-thema, maar tegelijkertijd ook een heel stuk toegankelijker. Eveneens wat meer toegankelijk is zowel de ergonomie als de geometrie. De wielbasis is met 1.480 mm bijvoorbeeld 25 mm langer dan die van de H2, dit uiteraard indachtig meer stabiliteit, vooral met wat extra kilo’s achterop. Dat kan overigens probleemloos, het nieuw ontworpen subframe kan namelijk 195 kilo dragen, flink wat meer dan de 105 kilo van de H2. En motorisch? Ondanks dat legio aanpassingen aan de viercilinder erin hebben geresulteerd dat het brandstofverbruik met 25% is verminderd, zitten er nog ‘gewoon’ 200 trappelende paarden achter de rechterpols. Om die een beetje makkelijk te kunnen temmen vertrouwt de H2 SX op een uitgebreid elektronicapakket met onder meer bochten-ABS, hellingshoekafhankelijke tractiecontrole, verschillende power modi en een instelbare motorrem. Dat is nog niet alles, ook cruise-control, adaptieve verlichting, launch-control en een up/down quickshifter zijn standaard aan boord. Die laatste drie overigens enkel op de SE-versie, die zich door een beduidend rijkere standaardaankleding van de ook al niet misselijk behangen basismachine onderscheidt.

Kawasaki 7ZX-10R SE
Naast de H2 heeft Kawasaki nog een potente sportfiets in huis, de ZX-10R. Die is er al in een exclusieve RR-trim, en voor komend jaar komt daar nog een exponent bij, deze ZX-10R SE. Motorisch is deze identiek aan de standaard 10R, echter voorzien van een elektronisch instelbaar rijwielgedeelte(Kawasaki Electronic Control Suspension, kortweg KECS). Het KECS heeft drie standen: Road, Track en de vrij programmeerbare Manuel-stand.
Naast de elektronische vering is de viercilinder ook uitgerust met een set Marchesini smeedwielen, evenals een up/down quickshifter.

Kawasaki 8Z900RS / Z900RS CAFE
Na het verdwijnen van de W800 bleef er een gapend gat achter in Kawasaki’s retro hoek. Dat wordt gelukkig weer snel wordt opgevuld dankzij de komst liefst twee nieuwemodellen, deze Z900RS en Z900RS Café.
De standaard RSis een moderne interpretatie van misschien wel Kawasaki’s meest iconische motorfiets ooit, de Z1 uit 1972. Het meest onderscheidende stijlelement van de RS is dan ook zonder meer de ‘teardrop’ tank in combinatie met het Z1-achterkantje en de ronde koplamp, die voorzien is van LED-verlichting. Basis van de motor is de dit jaar geïntroduceerde, zeer goed ontvangen Z900. Kawasaki 12De 948 cc vier-in-lijn kreeg wel een kleine kuur om de scherpe sportieve randjes er wat af te halen. Zo is de airbox aangepast, werd de compressie verlaagd van 11,8 naar 10,8 op 1 en kreeg de viercilinder iets tammere nokkenassen. Het blok is nog altijd goed voor een heel gezonde 111 pk en 98,5 newtonmeter koppel. Ook de technische periferie van de RS is aangepast, de RS is bijvoorbeeld uitgerust met een setje radiaal gemonteerde monoblocs, evenals een tweevoudige, uitschakelbare tractiecontrole.
Naast de reguliere RS komt er ook een RS Café,die vooral opvalt door het prachtige racing topkuipje. In vergelijking met de RS kreeg de Café daarnaast ook een café racer-style buddy, een zwart, lager stuur, evenals een ‘brushed’ einddemper. En natuurlijk een speciaal groen/wit racejasje.

Kawasaki 4NINJA 400
Kleine jongens worden groot. Kleine Ninja’s ook. In 2008 presenteerde Kawasaki met de Ninja 250R de kleinste telg uit haar sportgamma, goed voor 33 pk en 22 newtonmeter koppel. De nieuwe heet 400, de cilinderinhoud groeit dan ook naar 399 cc, waar een vermogen van 45 pk en een koppel van 38 newtonmeter uit wordt gehaald. Bovendien is de ‘instapninja’ ook nog eens 8 kilo afgevallen, wat met name te danken is aan het nieuwe chassis. En niet te vergeten, ook een stuk scherper getekend, de 400 loopt qua looks helemaal in de pas met zijn grotere viercilinder broers.

Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-

Gerelateerd nieuws

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

17 november, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...

Overig nieuws