Nieuws

Eicma 2017: Honda

CB1000R FR34rOp de Tokyo Motorshow, waar Honda ook de nieuwe Gold Wing presenteerde, strooide Honda iedereen nog zand in de ogen met de Neo Sport Café. Een prototype zo heette het, maar een paar weken later volgde op de EICMA al de presentatie van een productiemodel dat er wel verdacht veel op leek: de nieuwe CB1000R, waarbij Honda het naked bike-thema eens vanuit een heel andere hoek benaderd. De nieuwe CB1000R volledig zijn eigen weg met een compleet nieuw en haast industrieel design, waarbij vorm duidelijk in dienst staat van functie. Geen RR-ambities dus, maar een minimalistische look met fraaie metalen details en LED-verlichting rondom. Niet dat Honda de sportieve link heeft afgezworen trouwens. In het nieuwe stalen frame met aluminium gietstukken hangt de 998 cc viercilinder van de 2018 Fireblade, in deze specificatie goed voor dik 145 pk bij 10.500 tpm, vergeleken met het oude model maar liefst 20 pk extra. Het koppel is licht gestegen naar 104 Nm bij 8.000 toeren, maar in het belangrijke gebied tussen 6.000 en 8.000 toeren is de nieuwe CB nu stukken sterker. Ook beschikt hij over ride-by-wire en diverse elektronische hulpmiddeltjes als voorgeprogrammeerde rijmodi, motorrem en tractiecontrole en een vierde, zelf in te stellen, modus. Iedere modus heeft zijn eigen specifieke settings voor vermogen, motorrem en tractiecontrole. Prijzen en kleuren zijn helaas nog niet bekend.

CB300R 2032CB300R EN CB125R
In de slipstream van de CB1000R lanceert Honda meteen ook twee lichtere instap-varianten met dezelfde vormspraak: de CB300R en CB125R. Beide delen een soortgelijk nieuw stalen frame, waarbij de 143 kilo wegende 300 wordt aangedreven door een 31 pk sterke vierkleps eencilinder, geschikt dus voor het A2-rijbewijs, en de slechts 126 kilo lichte 125-variant door een 13 pk sterke tweekleps ééncilinder, die hem geschikt maakt voor de lichtste rijbewijscategorie. Beide modellen zijn verder keurig aangekleed met uiteraard ABS en verder LED-verlichting, een aluminium stuur, een sportieve 41 mm upside-down voorvork, wave-remschijven voor en achter, Dunlop radiaalbanden en een LCD-dashboard. Prijzen en kleuren zijn nog niet bekend.

Africa Twin Adventure Sports 0060CRF1000L AFRICA TWIN
Hoewel slechts twee jaar oud in zijn huidige vorm, krijgt de CRF1000L toch een behoorlijke update. Zo kreeg de avontuurlijke paralleltwin met enkele bovenliggende nokkenas onder meer een aangepast inlaattraject, een tweede katalysator, kleinere einddemper en lichtere achterste balansas. Dat even ter kennisgeving, het grootste nieuws schuilt hem in het feit dat de twin met 270° krukas nu met ride-by-wire is uitgerust. En dat opent de weg naar wat additionele hulpsystemen. Zo beschikt de 2018 Africa Twin bijvoorbeeld over drie rijmodi (Tour, Urban en Gravel), waarbij motorkarakter (drie standen), tractiecontrole (nu zeven i.p.v. drie standen, uitschakelbaar) en motorrem (drie standen) een bij het inzetgebied passend niveau krijgen. Honda heeft verder de gelegenheid ook aangegrepen om wat kleinere aanpassingen door te voeren. Zo kreeg de Africa Twin een lithium-ion accu, die grotendeels verantwoordelijk is voor de twee kilo gewichtsbesparing, bredere voetsteunen en het nieuwe Emergency Stop Signal. Wanneer er boven de 53 km/uur hard geremd wordt, gaan automatisch de alarmlichten aan. Ook gaan de knipperlichten nu automatisch uit.

Africa Twin Adventure Sports 0561AFRICA TWIN ADVENTURE SPORTS
Naast de standaard Africa Twin komt er ter ere van het 30-jarig jubileum van de Africa Twin ook een Adventure Sports-versie in de kleuren van het origineel met onder meer langere veerwegen, een hogere kuipruit, valbeugels, grote carterplaat, handvatverwarming en een 5,4 liter grotere tank, waarmee de theoretische actieradius op meer dan 500 kilometer komt.
De nieuwe Africa Twin komt er in vier kleuren: zwart, rood, tricolour en de bekende HRC-uitvoering. Prijzen zijn nog niet bekend.

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws